Gå til innhold
Arkivverket

Odelsgods i "Ellestad" i Lom prestegjeld i Gudbrandsdalen - tidlig 1600-tall


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Den 5.10.1663 ble det holdt skifte på garden Halmrast i Hov anneks i Land prestegjeld i Oppland etter avdøde Ragnhild Halvorsdatter mellom hennes etterlatte enkemann Asbjørn Olsen Halmrast og deres barn. Jeg er etterkommer etter sønnen Jon Asbjørnsen Brager. I dette skiftet står det, sitat: 

Faderens Odels Godtz Som hand erh Eiende udj en Gaard kaldis Ellestad: Liggend i Lombs prestegield i gulbrandsdallen, Nemblig –Femb kalff schind.

 

Er det noen som kjenner til noen gard "Ellestad" i Lom, og eventuelt eiere/brukere der tidligere på 1600-tallet? Jeg har ikke funnet noen i Land som eide gods i denne garden i odelsjordebøkene fra 1615, 1624 eller 1642. Kan Asbjørn Olsen ha vært en innflytter fra Lom til Land?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fant også Ellestad i Slidre. Men det står uttrykkelig Lom prestegjeld i Gudbrandsdalen. Det var jo så ymse med stavemåten på den tid, så det er ikke sikkert det skrives slik nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gard som heter Ulstad i Lom. Nærmere kommer jeg ikke, verken i Lom eller Skjåk (som tidligere var en del av Lom), ved å bruke Norske Gardsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellestad nevnes i 1647 (nå Helstad)

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=skattoppland1647&sideid=76&storleik=

 

1657

Lauridtz Helstad bruger jbidem 2 huder 1 schind

– Jtem bruger udj Nörstegaard 1 hud

Anne Helstad Jndberger jbidem 2 schind

Oluff Helstad bruger jbidem ½ hud

Michell, Oluff, Hans och Elleff Henningssönners Jndberger i Helstad sammestedtz 1 hud 4 schind

http://xml.arkivverket.no/matrikler/jb05001657.htm (Litt under midten, nesten nederst under Lomb)

 

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Helstad ("Hellestad") er nok rett gard. Og disse brødrene var nok sønner av Henning Helstad som jeg nå har funnet i odelsjordebøkene fra 1615 og 1624. I følge noen treff på Google skal han visstnok ha kommet fra Blakar og hett Henning Mikkelsen.

 

Min ane Asbjørn Olsen Halmrast i Land kom til Halmrast i 1617 da han ble gift med enken der. Hvor han kom fra er ukjent. Om han var i slekt med Henning Helstad i Lom må det i så fall ligge lenger tilbake i det kildetomme mørket på 1500-tallet. Det ser ikke ut til at jeg kommer noe lenger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.