Gå til innhold
Arkivverket

Folketellinger: Gamle adresser gir feilmelding 404 - Kvifor gjeld ikkje dei gamle lenkeadressene lenger?


Oluf Stranden
 Del

Recommended Posts

Vi byttet adresse for gamle-gamle Digitalarkivet for noen år siden. Disse lenkene ligger nå på gda.arkivverket.no i stedet for digitalarkivet.no, resten av adressen er den samme.

 

Jeg må samtidig gjøre oppmerksom på at dette er en gammel løsning som skal fases ut. Du får vurdere om du vil oppdatere lenkene til gda.arkivverket.no eller gå over til dagens Digitalarkivet. Der vil også folketellingsdataene bli oppdatert med ujevne mellomrom.

 

Ettersom Oluf Stranden og jeg har drøftet dette i et annet forum, så tar jeg også med mitt svar på oppføligingsspørsmålet om hvorfor vi ikke har sørget for en automatisk konvertering av adressene fra gamle-gamle Digitalarkivet til dagens Digitalarkiv: 

 

Det er ikke mulig å overføre til de nye adressene automatisk for det er ikke nødvendigvis slik at en "base" i det gamle tilsvarer samme kilde i det nye. I det gamle lå dataene gruppert etter filer og du kunne bare søke i en fil om gangen. Dermed var det en fordel å ha store samlefiler som strakk seg over flere hundre år. I det nye er alle dataene samlet i en stor database. Dataene er knyttet til den kilden de er transkribert fra via en kildeid. Dette gjør det mulig å koble data til skannet kilde, men det betyr også at data fra samlefiler i det gamle systemet er blitt fordelt på flere kildeid-er. Vi kan derfor ikke si at nn adresse skal gå til nn i det nye. Dette var det lengre og bedre forklaringer på da vi la om i 2011 i debattforumet vårt. Dette er noe vi har forsøkt å være tydelig på fra vi la om i 2011. I det nye systemet har hver person og hver hendelse fått en id. Denne id-en skal gjøre det mulig å komme seg til rett person eller hendelse, selv om vi endrer nettadresse, f.eks. nå i forbindelse med endring av url. Det gikk problemfritt nettopp pga id-ene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.