Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan innsnevre trefflisten på variantsøk.


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har prøvd å få treff på Birte Knutsdatter, også når jeg angir at hun var født 1819. Da får jeg opp (enormt) mange treff på ulike varianter av Birte Knutsdatter, født ulike år. Enkel person søk og avansert person søk. Hun var født i Lærdal 22/9-1819, døpt 3/10-1819.

 

Hva skal jeg gjøre for å innsnevre antall treff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du mener det er på avansert personsøk. Der er det ihvertfall mange kategorier og geografiske steder. Det blir mye jobb når man ikke vet hvor det ble av personen etter dåp. Derfor spurte jeg om en bedre måte å innsnevre treffliste når det er personer man har så lite info om.

 

Jeg vet bare at hun ble døpt i Lærdal og døde i Iowa iflg. bygdebok bind 4 for Lærdal. En av forfatterne kunne ikke si meg hva kilden var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å setter + foran søkeordene, må hvert eneste søkeord være med i treffet. +Berte +Knutsdatter +1819 gir to treff. +Berte Knutsdatter +1819 gir 853 treff.

 

Ellers kan du, som Renathe-Johanne Wågenes skriver, avgrense geografisk og kronologisk. Da må du først klikke på "Vis alle treff".

 

Men hvis du vet at Berte Knutsdatter ble døpt 3. oktober 1819 i Lærdal, ville jeg heller slått opp i den skanna kirkeboka. Dåpslista i den aktuelle kirkeboka er ikke transkribert/søkbar.

 

Skjønte nå at det ikke var dåpen du var interessert i, men hvor hun ble av. Husk at hun kan ha emigrert til Amerika i ung alder, og at det slett ikke er sikkert at hun er med i noe av det transkriberte/søkbare materialet i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det var fint med eksempel hvordan man søkte på henne. Jeg har sett på veiledning. Jeg hadde håpet at jeg fant evt. hennes konfirmasjon og emigrasjon ved søk på enkel person søk og avansert person søk før hun ankom en gang til USA. Takket være hjelp i brukerforumet er begravelsen i 1904 i Iowa bekreftet ved hjelp av bilde fra Ancestry.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være mer hjelp av noen brukere og litt søking er hennes konfirmasjon, vielse funnet. Emigrasjon gjenstår. Istedetfor Lærdal er det oppgitt som fødested Voss (der hennes far var fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.