Gå til innhold
Arkivverket

Fra Norge til Sverige? Dagny Eggum.


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har lett etter henne i mange år. Hun Dagny var født 9/4-1905. Siste kjente sted var Horten hvor hun ble konfirmert. Hun var en av farfars kusiner. De andre i slekten vet så lite om henne. Det jeg har fått høre er at hun var i live da hennes søster Anna Eggum døde i 1976. Da var Dagny i begravelsen ifølge min mor. Da "tante" Anna døde var en av mine tanter hennes enearving. I dødsannonsen er kun min farmors navn nevnt. Farfar var død noen år før. Jeg hørte også at hun var reist til Sverige og giftet seg der.

 

Er det noen her som kan hjelpe meg med å spore opp henne, hennes skjebne og om det er rett at hun dro til Sverige og giftet seg der? Og evt. med hvem. Hvis det er rett, så lurer jeg på om det finnes etterkommere etter Dagny? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit med noe mer informasjon og lenker - legger inn FT 1910, da bosatt Fjøset, Skoger, Vestfold - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036492004410

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Skoger
  • Kommunenummer: 0712
  • Navn på bosted: Fjøset

Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Endre Eggum hf g Gaardbruker 20.03.1857 Leikanger  
  Martha Eggum hm g Husgjerning 26.02.1866 Lærdal  
tidslinje.gif Olaf Eggum s ug   19.07.1896 Lærdal  
tidslinje.gif Karl Eggum s ug   19.07.1898 Lærdal  
  Dagny Eggum d ug   09.04.1905 Lærdal  
  Anna Eggum d ug   30.09.1907 t  

 

Konfirmasjon # 55 - Vestfold fylke, Horten i Horten, Ministerialbok nr. 10 (1913-1925), Konfirmerte 1920, Side 93, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb10311206190095

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett familie, har sett på flytting. Noen ganger dårlig med flytteinfo. Kan nevne at barnas far, Endre døde i Skoger. De andre flyttet til Horten hvor jentenes mor Martha døde (1918, mener jeg å huske). Jentene ble med. Er usikker på om guttene ble med til Horten. Da Martha ikke var moren deres, men det er urelevant da jeg leter etter Dagny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespor:

Broren Karl døde i 1933

Nummer 9

 

Buskerud fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 2 (1933-1962), Dødsfallsprotokollside, Side 4
Permanent bilde-ID: sk10091211193029
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk10091211193029
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk10091211193029.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et søk i Sveriges Dødbok (cd) på Dagny født 9/4-1905 i Norge ga ikke resultat. Ei heller ved å søke på etternavn Eggum.

 

Fant henne heller ikke i Sveriges Befolkning i 1970

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sveriges befolkning 1950 finns bara en Eggum. Alfhild Ellinor Kristine Johansson, född Eggum.
Född 1919-06-24 i Norge

Ingen Dagny född 9/4 1905 född i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Fra Slekt & Data's Gravminner

 

 

 

 

 

Dagny  Eggum  0201  1974  Bisettelse 0201-1974  MA  12     Bragernes Drammen Send korrigering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg så langt. Jeg har jobbet i noen timer med å finne ut mer. 

 

En god nyhet, nå tror jeg at jeg har funnet frem til rett Dagny Eggum. Info fra Sveriges befolkning 1950 og 1970 og Sveriges dødbok ga meg hint om at Dagny ikke kunne ha reist til Sverige. Jeg tok et nytt søk i Aftenposten på "Eggum" ("dødsfall"). Da dukket det opp en lovende treff opp. Aftenposten 30/3-1932 og 1/4-1932.Der står det Dagny Gustafsen, f. Eggum. Min kjære hustru, min søster, vår tante og svigerinne. Peder Gustafsen   Anna Eggum. Død i Oslo 28/3-1932. Jeg klarte ikke å legge ved siden, fikk beskjed om stor filstørrelse. Det skal jeg lære mer om, å begrense filmengde :)

Jeg gikk så til skifteretten. Død 27 år gammel. Etterlater mann. Ingen barn. Eide intet. Merknad der om at 28/7-58 er meddelt mannen giftetill. Slik tolket jeg det. Dødsfallsprotokoll Oslo nr. 401-1932. Bopel: Kirkegårdsgaten 21. Død på Krohsstøttens sykehus. Anmeldt av svigerinnen Anna Gustavsen, Ullevold sykehus.

 

For å være helt sikker så har jeg prøvd å finne dødsfallet i en kirkebok. Jeg har også prøvd å finne vielsen også. Har prøvd å finne i gravminner. Kanskje jeg har oversett noe.

 

Nå håper jeg noen av dere brukere kan finne begravelsen og vielsen. Håper også dere kan finne mannens evt. nye vielse.

 

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg så langt.

 

Hun het kun Dagny iflg. dåpen 12/6-1905 i Lærdal, sjekket nettopp. 

 

Den fra Arbeiderbladet, viser den når og hvor vielsen var?

Kanskje lenken i innlegg 9 viser riktig person? Synd det ikke står når Dagny Eggem er født, måned og år. Kun at hun er 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det sto ikke noe mer i Arbeiderbladet. Norsk kundgjørelsestidende for 1930 er dessverre ikke skannet av Nasjonalbiblioteket ennå,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kristin S. Aasen skrev:

Kanskje lenken i innlegg 9 viser riktig person?

 

Hun ankom i 1928 og mest sannsynlig denne:

The New York, Passenger Lists, 1820-1957
Name:    Dagny Eggen
Arrival Date:    18 Mar 1928
Birth Date:    abt 1905
Birth Location:    Norway
Birth Location Other:    Bergen
Age:    23
Gender:    Female
Ethnicity/ Nationality:    Scandinavian
Port of Departure:    Bergen, Norway
Port of Arrival:    New York, New York
Ship Name:    Stavangerfjord

 

Lenke FS - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:246L-4VT

 

Norway Baptisms - Dagny Eggen

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så langt. Han vaktmester Peder G. bodde i Urtegaten i 1929 iflg. adressebok. Urtegaten tilhørte Grønlands menighed iflg. Samlagsafstemningen (DisNorge/Slektogdata).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Egil Johannessen said:

 

Hun ankom i 1928 og mest sannsynlig denne:

The New York, Passenger Lists, 1820-1957
Name:    Dagny Eggen
Arrival Date:    18 Mar 1928
Birth Date:    abt 1905
Birth Location:    Norway
Birth Location Other:    Bergen
Age:    23
Gender:    Female
Ethnicity/ Nationality:    Scandinavian
Port of Departure:    Bergen, Norway
Port of Arrival:    New York, New York
Ship Name:    Stavangerfjord

Takk. Kanskje vi finner vedkommende i en USA folketelling (1930) for å bekrefte/avkrefte? Det med birth location: Bergen (Lærdal) får vente til vi får bekreftelse i en eller annen kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristin S. Aasen skrev:

Takk. Kanskje vi finner vedkommende i en USA folketelling (1930) for å bekrefte/avkrefte?

 

Dagny Eggem som referert til i post 9 (FT 1930) er mest sannsynlig den samme som jeg har referert til i post 17. Hvis du leser FT 1930 så er det opplyst at hun ankom i 1928.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Egil Johannessen said:

 

Dagny Eggem som referert til i post 9 (FT 1930) er mest sannsynlig den samme som jeg har referert til i post 17. Hvis du leser FT 1930 så er det opplyst at hun ankom i 1928.

Den i nr 9 er fra folketelling 1930 mens den i nr 17 er viser innflytting/immigrasjon. Tror nok det er en annen, altså ikke "min" Dagny (hun jeg leter etter). Det er fint at vi luker ut i samarbeide til vi finner forhåpentligvis den rette en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristin S. Aasen skrev:

Den i nr 9 er fra folketelling 1930 mens den i nr 17 er viser innflytting/immigrasjon.

 

Det er korrekt, men med samme så mener jeg samme person ;-)

 

1 minutt siden, Kristin S. Aasen skrev:

Tror nok det er en annen, altså ikke "min" Dagny

 

Vi er enige om det - og som du sier; fint å luke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så langt for innlegg.

 

Dagny hadde en hel søster, Anna som bodde og døde i Norge. De hadde mange halvsøsken, 9 stk som deres felles far, Endre Hansson Eggum fikk med den første kona. Jeg vet det var liten kontakt mellom Dagny + Anna og de 9 halvsøsknene. Så jeg tviler på at Dagny dro til USA for å møte de tre emigrerte halvsøsknene: Kristian, Jens og Turid.

 

Nå prøver jeg å finne spor etter Dagny i kirkebøker mellom 1920 (konfirmasjonsåret( Horten)) og flere år i ettertid. Først ser jeg i Horten. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.