Gå til innhold
Arkivverket

Elias Nielsens med barn rundt i Ytre Namdal. Bruk av stedsnavn som etternavn.


Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

 

Elias Nielsens med barn rundt i Ytre Namdal

 

Det har vært vanskelig å kartlegge min tipptippoldefar Elias Nilsen og hans barn. Det er ingen bygdebøker å slå opp i for Fosnes,  Namsos og Vemundvik.

Ja, Fosnes står for meg som Norges svar på Amazonas, en nesten ugjennomtrengelig jungel. Hvilken kirkebok skal man bruke?

Eksempel:

Sør-Gjeslingan tilhørte Fosnes kirkesokn. Men innbyggerne ville ikke bruke Fosnes kirke. Det var forbundet med stor risiko å krysse Folla i dårlig vær.

De ville heller tilhøre Vikna eller Nærøy. Men presten i Fosnes nektet. «Da mister jeg tiende fra disse og går ned i lønn. Det godtar jeg ikke.»

Men, folket seilte likevel til Garstad kirke i Vikna.

Det er flere eksempler på dette.

 

Vi får begynne med Elias Nielsens foreldre.

1734 Ledang

Nils Ingebrigtsen døpt 1.11.1734 – faren er Ingbrigt Ledang.

Altså bor de på Ledang (i dag Namdalseid)

1760 Ledang

Niels Ingebrigtsen Ledang gifter seg 21.9.1760 med Christence Davidsdatter Hammersøe

1768 Dun

Niels Ingebrigtsen Duuns barn Elias døpt 20 mars 1768. Elias og Christence har altså flyttet til Dun.

1794 Aarvigen

Elias Nielsen  Aarvigen g1 13 juli 1794 med Beret Olsdatter Althe i Fosnes.  Årvika og Alte på Otterøya.

Elias og Beret får 2 barn

Christian Eliasen Aarvigen  døpt 31 mai 1795, ingen far nevnt

https://media.digitalarkivet.no/view/16470/51259/14

Det neste, Ane Christine fødes i Foldereid.

 

De flytter til Foldereid.

Her er de nevnt i Bygdebok for Nærøy Bind 1 side 48 under Krekling

Her er nevnt en familie Ole Joensen f ca 1727 d 1797  gm Anne Gundersdatter f ca 1734 d 26.10.1827. De har 8 barn og den første er

Beret f ca 1762 døde i barsel 1797  gm Elias Nilsen. Bruker av Årfor bnr 3.

Årfor bnr 3 side 110

Siste bruker før Juul-godset ble solgt i 1801 var Gunder Olsen fra Krekling og innflytteren Elias Nilsen. Elias var gift med Gunders eldste søster Beret.

 

 Q1: Hvor kom denne familien Ole Joensen fra? Beret gifter seg jo i 1794 i Aarvigen i Fosnes?

 

Mitt grunnleggende spørsmål er da.

1.     Når det er oppgitt et stedsnavn som etternavn i kirkeboken, er det da alltid det stedet de bor i øyeblikket?

Hva vet vi om denne praksis?

 

Elias Nielsen skal komme til å hete i kronologisk rekkefølge

-       1794     Elias Nielsen Aarvigen

-       1797     Elias Kregling

-       1799     Elias Nielsen Aarfor

-       1802     Elias Nielsen Finne

-       1805     Elias Nielsen Gieslingen

-       1807     Elias Sørgieslingan

-       1810     Elias Nielsen Sørgieslingan

-       1817     Elias Aarvigen

-       1825     Elias Nielsen

-       1831     Elias Gieslingan

-       1843     Elias Aarvig

-       1847     Elias Jørum

 

Nå vet jeg jo ikke når Elias døde. Siste barnet, Davedia ble døpt i 1810.

Resten er referanser i kirkebøker når barna blir konfirmert og gift.

Men, siden navnet forandrer seg hele tiden kan man da forvente at han bor på dette stedet til den tiden?

Når Pernille gifter seg i Namsos 1847 oppgir hun faren som Elias Jørum. Jørum er i Grong.

Det er jo en «hurra meg rundt» i Ytre Namdalen. Man må ha Atlaset foran seg eller Google Maps.

 

Hvis Elias er i Jørum i 1847, når dør han?

 

Det er selvfølgelig ikke lett for Bygdebokforfattere å kartlegge noen som flytter så ofte på seg. Lettere blir det ikke, når Bygdebok mangler.

 

Kart 1 Fosnes – starten til Elias. På Jøa er stedet Dun.

 

 

 Kart 2 Foldereid – Kolvereid – Nærøy

 

 

Elias bodde i årene 1797- 1817 på Krekling – Årfor – Finne og Sør-Gjæslingan

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forlovelsen til Elias Nielsen i Fosnes 23 mai 1794 - Alte oppført som stedet. Gift 13 juli.

https://media.digitalarkivet.no/view/16470/51263/6

 

Wig: 20 oct 1794 trolovet Gunder Olsen Althe og Davidia Nilsen Aarvigen. Gift 12 nov 1794.

Både Beret og broren Gunder gifter seg i 1794. Bor på Alte. Det tyder at familien Ole Joensen kommer derfra og flytter til Foldereid i 1797. Elias er med på lasset.

Elias Nielsen Aarfor  g2 10 nov 1799 med  Olava Isachsdatter Onvig (Aunevik rett over fjorden for Årvik)

De får 5 barn - B3-B7. Dette har jeg funnet om disse barna:

Barn                             Døpt    Fødested        

B1 Christian                  1795 Aarvigen              ingen far nevnt

B2 Ane Dorothea          1797 Krekling i Foldereid Elias Kregling

B3 Berithe Dorothea     1800 Årfor i Foldereid   Elias Aarfor

B4 Ide Christense         1802 Finne i Foldereid   Elias Nielsen Finne og Olava Isachsdatter

B5 Nicolina                   1805 Gjeslingen i Vikna Elias Nielsen og Olava Isachsdatter

B6 Petronelle                1807 Sør-Gjeslingan i Vikna      Elias og Olava Sørgieslingen

B7 Davedia                  1810 Sør-Gjeslingan i Vikna      Elias Nielsen Sørgieslingen og Olava Isachsdatter

 

Konfirmert

B1 Christian                  1817 Sør-Gjeslingan i Vikna      Elias Aarvigen Fosnes

B2 Berithe Dorothea     18xx

B3 Ide Christense         18xx

B4 Nicolina                   18xx

B5 Petronelle                1825 Statland i Fosnes Elias Nielsen og Olava Isachsdatter

B6 Davedia                  1831 i Overhalla   Elias Nielsen Gieslingen og Olava Isachsdatter 

 

Gift

B1 Christian                  1827 Sør-Gjeslingan i Vikna

B2 Berithe Dorothea     18xx

B3 Ide Christense         1843 Namsos  g.m. Olaus Andreassen, far Elias Aarvig

B4 Nicolina                   18xx

B5 Petronelle                1847 Høknes i Namsos     far Elias Jørum

B6 Davidia                    1831

 

DØD

Olava Isaachsdatter      1819 Utvorda  mor til barna B3-B7

Elias Nielsen                  18xx  far til barna

B1 Christian                  1835 Sør-Gjeslingan i Vikna

B2 Ane Dorothea          1797 Krekling

B3 Berithe Dorothea     18xx

B4 Ide Christense         18xx

B5Nicolina                    18xx

B6 Petronelle                1894 Svean  i Namsos

B7 Davidia                   18xx

 

Som man ser er det veldig mange åpne poster. Selv konfirmasjonen til flere av barna har jeg ikke funnet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beret Dorthea fikk et barn med Isak Joensen Vennevik (1699-1725)  Olava Isaksdtr f 24.desember 1824 i Foldereid.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070928660406

 

Du har Christian død 1835 på Gjeslingan. Jeg har han død 15. april 1847 i Vemundvik.

https://media.digitalarkivet.no/kb20050503040818

 

Du har han gift i 1827, men jeg har han gift 15. april 1822.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070928660304

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne.

 

Christian død 24 april 1835 i Sørgjeslingan 40 år

https://media.digitalarkivet.no/view/2523/16343/12

 

 Vikna Bygdebok Bd II

Under Sør-Gjeslingan:

Det kom en ny husmann til Heimeværet i 1827. Det var Kristian Eliasen f 1795, gift med Gjertrud Madsdatter f 1800.

De hadde 2 barn. Kristian døde i 1835. Gjertrud giftet seg om igjen med Nils Hansen.

De to barna er ikke nevnt her. 

Christian Eliasen Sørgieslingan er konfirmert 13 juli 1817

Christian Eliasen Sørgieslingan gift med Gjertrud 11 nov 1827

https://media.digitalarkivet.no/view/16484/51306/14

 

Min hypotese er ut fra mine funn:

Familien til Elias Nielsen bodde på Sør-Gjæslingan fra 1804-1810, ja kanskje til 1817 da Christian ble konfirmert.

Christian blir igjen i fiskeværet og slår seg ned i Heimværet, en av øyene der. Han dør i 1835 og enka gifter seg om igjen med Nils Hansen.

Men, det kan jo være feil.

Har du noen annen argumentasjon for dine funn? Spennende å finne ut av.

Bereth Dorthea

Når det gjelder Bereth Dorthea så er det jo interessant med oppkalling etter sin mor Olava.

Nærøy Bygdebok Bind 1

side 339 under Vennevik.

Her er nevnt en Isak Joensen født 1799 død på Foldereid 25.3.1825, ugift. Bygdeboka nevner ikke barnet Olava med Beret Dorthea.

Men under Foldereid side 318 står det

Anders Pedersen f 8.7.1815 d 4.12.1864. Gift 7.5.1854 med Olava Isaksdatter f 24.12.1824, død 30.7.1878.

Hans foreldre Peder josephsen Vikestad f 1778 i Harran og Johanna Margrethe Johansdatter Svinnstien f 1785.

Hennes foreldre Isak Jonsen Vennevik f 1799, og Bereth Dorthea Eliasdatter Årfor f 1800.

B1 Dine Johanna   16.4.1854 d 10.3.1869 på Skaftnes i Foldereid

B2 Arnt Ludvig       8.9.1856  gm Maren Marie Ditløvsdatter Horven

B3 Lotte Bergitte    13.5.1860 gm Magnus Amundsen Høylandet. Eier av Selvågen gnr 28 bnr 4

B4 Petra Margrethe 13.8.1861 - d 8.11.1888 i Horven, Kolvereid, ugift

B5 Knut Bernhof     11.4.1864  gm Elise Benjaminsdatter Langeng f i Bindal. Eier av Fornesbakken i Bindal.

Det meldte seg store vanskeligheter for familien etter at Anders Pedersen omkom i Foldereidsundet. Barna ble satt bort omkring i bygda.

Dette beviser at det er riktig Beret Dorthea du har funnet.

 

Da er vi kommet litt lenger.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det to Christian Eliassen på Gjeslingan. Han som giftet seg i 1822 i Sævik kirke med Ingeborg Johanna Einarsdtr Guldvik

og de får i hvertfal 4 barn sammen. Han gifter seg med navnet  Christian Eliassen Gjeslingan. Barna er født mellom 1822 og 1836,

og ettersom kona dør etter 1875, kan han ikke ha vært gift med begge to. Spørsmålet blir da hvem av dem er din Christian,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved giftemålet i 1822, slik jeg leser det, er han også fra Guldvigen. Han skrives som Christen Eli??sen Guldvigen , 27 år. Nr 3 på høyre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/16463/51254/2

 

Søker jeg på alle Chr* El*  født 179* i hele Trøndelag får jeg opp bare 2 aktuelle kandidater.

Christian Eliassen f 1795 Årfor   - sønn til Elias Nielsen

Christian Elliassen f 1794 Sævik - sønn til Ellias Hansen

Guldvigen er en gård i Vemundvik i Namsos.

Jeg mener at den Christian som blir værende på Sør-Gjæslingan og dør der i 1835 må være sønnen til Elias Nielsen 

 

Beret Dorthea

Hvor ble det av søsteren Beret Dorthea, f 1800, som fikk datteren Olava i 1824? Se innlegg 3 og 4.

 

 

Bruk av stedsnavn.

Er det noen  som har synspunkter på mitt spørsmål om bruk av stedsnavn som etternavn så er jeg veldig interessert idet.

Står det Elias Jørum i 1847, er det da samme mannen som Elias Aarvig i 1843?

Reflekterer navnet der han til enhver tid bodde?  Hvis han opprinnelig i 1794 ble skrevet som Elias Aarvigen og seinere det samme i 1817 og 1843, betyr det da at han er kommet tilbake til samme sted, etter å ha vært mange andre steder i mellomtiden? Kan man trekke noen slutninger av min kronologiske liste i første innlegg?

Håper noen kan si noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld bruken av stadnamn som "etternamn" er erfaringa mi at for meir typiske "rurale strok" var det som regel samsvar mellom oppgitt etternamn og bustad. Eg har fleire døme på at folk som flytter har teke med seg stadnamnet som "etternamn", men det gjeld i hovudsak om dei flytta til byen. Unnatak forekjem imidlertid...

 

Det eg òg har merka meg er at sjølv om namnet er ulikt kan det likevel vere same plassen. Ole Olsson busatt på plassen Hagen under garden Berg kan vere kalla Ole Olsen, Ole Berg, Ole Hagen eller Ole Bergshagen og variantar kring dette; om han var smed kan plassen nokre gonger vere kalla Smedhagen, om det var fleire Hagen-plassar kan denne vere kalla Olshagen og så vidare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man gå ut fra at Elias nielsen alias Elias Jørum bor på Jørum i 1847. Da dør han vel i Grong/Overhalla kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han dør i hvertfall ikke på Jørum, men han kan selvfølgelig ha flyttet til en annen gård der. Selvfølgelig kan de være feil i blåboka fra Grong historeielag, men de har vært ganske riktige så langt. Dette er register over døde i Grong pretsegjeld gårsdvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterte en gang en Elias Nielsen som dør på  Heglum i Ranem i Overhalla i 1850.

Er det mulig at det er vår Elias Nielsen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket når han ble født? Jeg har En EDlias NIlsen Jørum f 1773, sønn av Nils Aaagesen Jørum og Maren Eliasdtr Jørum som dør

1. februar 1850 i Overhalla. Jeg har ikke skrevet ned hvilken gpård han dør på, men det er sansyn ligvis Heglum, ettersom han gifter seg med enken på Heglum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne.

Ringen er sluttet. Jeg hadde dette tema om Elias Nielsen oppe i 2005 da jeg begynte med slektsforskning. 

Grong Bygdebok Bind 1, som omhandler Jørum (Jørem) gårdene.

Her nevnes ikke familien Niels Aagesen og ingen Elias Jørum.

Overhalla Bygdebok Bind 4, som omhandler gårdene Heglem (Heglum) og Holand

side 502

Elias Nilsen Jørem (1770-1850) gifter seg 1810 med enka Anne Danielsdtr på Heglem.

Kirkebøker

Død 1.4.1850 Elias Nielsen Heglum, 80 år.

Døpt  Elias Nielsen 4 april 1773, Overhalla, far Niels Jørum

Konklusjon

dpt           Elias Nielsen  4.4.1773 på Jørum

FT-1801  Elias Nielsen  28 år, ugift, tjener på Holand gård

død          Elias Nielsen 1 april 1850, 80 år,  på Heglum

Nyanser: Han er nesten 77 år når han dør - ikke 80 år. Både Bygdeboka og kirkeboka er unøyaktig på dette. Ikke uvanlig.

 

Min Elias Nielsen

dpt       

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min Elias Nielsen

døpt 1768 Dun på Jøa

Niels Ingebrigtsen Duuns barn Elias døpt 20 mars 1768. Elias og Christence har altså flyttet til Dun.

FT-1801 Niels Eliasen Årfor i Foldereid

sist nevnt i vielsen til datteren Pernille i 1847,  far Elias Jørum  

 

Enig med Anne at Elias Nielsen som dør på Heglem  må være Elias Nielsen fra Jørum  

Husmannfamilien er ikke nevnt under Jørum.

 

Da står det fortsatt åpent hvor min Elias Nielsen (1868 -?) endte sine dager. Han er 82 år i 1850.

Har fulgt sporene etter ham rundt om i Yter Namdalen  fra Dun - Aarvigen - Krekling - Årfor - Finne - Sør Gjæslingan - ???

Kona Olava Isachsdatter dør på Utvorda i Flatanger i  1819 (nå Namdalseid)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias Nielsen het dette hele sitt liv - og ingenting annet. MEN han bodde på forskjellige gårder/bruk - dette var hans adresser. Så den kronologiske listen du har i det første innlegget ditt viser hvor han bodde underveis i livet sitt. Gårdsnavn = adresse. Kvinner beholdt sitt 'pikenavn' hele sitt liv; skiftet ikke om/når de giftet seg. Denne tradisjonen endret seg gradvis opp mot 1900-tallet. Den første navneloven i Norge kom i 1923.

 

mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete for svaret.

Ja, jeg er enig med deg, men hans reise gjennom livet fortoner seg litt mystisk for meg.

  1794    Elias Nielsen Aarvigen gifter seg

 1810     Elias Nielsen Sørgieslingan

 1817     Elias Aarvigen

 1831     Elias Gieslingan

 1843     Elias Aarvig

 1847     Elias Jørum

Gift 1794 i Aarvigen - innom der i 1817 - tilbake der i 1843

Bodde på Sør-Gjæslingan ihvertfall i 1810 - ja trolig i 1817  - så nevnt i 1831.

Nå er det ikke så voldsom stor avstand mellom Aarvigen og Sør-Gjeslingan så det er jo mulig.

tilslutt på Jørum i Grong - dit er det et stykke

https://media.digitalarkivet.no/view/2511/16240/8

Det står da tydelig Jørum  - nederst nr 3

 

De første 1800 åra var Hans Nilsen Hauge på Sør-Gjæslingan og drev forkynnelse og næringslivsvirksomhet. 

Hvis Elias Nielsen var Haugianer på Sør-Gjæslingan, kan han da være nevnt i dokumenter fra Hans N Hauge?

 

Er det andre dokumenter å søke i enn kirkebøkene på den tiden? Dette er jo husmennsfolk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kirkebøker skriver inn alle hendelser (fødsel, dåp, konfirmasjon, vielse, dødsfall), og de fleste bygdebøker tar med alt folket som levde i 'sitt' kirkesokn. Men noen (gamle) bygdebøker utelater husmenn,.. stort mer vet jeg ikke...

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da fant jeg  endelig Elias Nielsen når han døde. I kirkeboken for Otterøy i Vik sogn i Nord-Trøndelag.

Elias Nielsen dør 18 mai 1818 i Tøttdal, 51 år gammel. Tøttdal nær Statland.

 - født på Dun på Jøa 1767

- gift i Årvika, Alte i Fosnes 1794

- flyttet til Krekling, og Årfor i Foldereid i 1797

- flyttet til Sør-Gjæslingan i Vikna i 1803-04

- så ned til Tøttdal i Nord-Statland etter 1810 - der han døde i 1818

Det er en stor runde i Namdalen. Sirkelen er sluttet. 7 barn ble det underveis.

 

Da stemmer informasjonen jeg har funnet bortsett fra når datteren Pernille gifter seg i 1847. Der står hennes fødested Jørum og faren står som Elias Jørum.

Ingen ting tyder på at Jørum er rett. Her må presten ha skrevet feil. Det finner rett nok en Elias Jørum, men som vist tidligere i dette innlegg er det ikke vår mann.

Siden jeg tok dette opp i juni i år har jeg funnet ut mer om barna.

Barn                             Døpt    Fødested        

B1 Christian                  1795 Aarvigen              ingen far nevnt

B2 Ane Dorothea          1797 Krekling i Foldereid Elias Kregling

B3 Berithe Dorothea     1800 Årfor i Foldereid   Elias Aarfor

B4 Ide Christense         1802 Finne i Foldereid   Elias Nielsen Finne og Olava Isachsdatter

B5 Nicolina                   1805 Gjeslingen i Vikna Elias Nielsen og Olava Isachsdatter

B6 Petronelle                1807 Sør-Gjeslingan i Vikna      Elias og Olava Sørgieslingen

B7 Davedia                  1810 Sør-Gjeslingan i Vikna      Elias Nielsen Sørgieslingen og Olava Isachsdatter

 

Konfirmert

B1 Christian                  1817 Sør-Gjeslingan i Vikna      Elias Aarvigen Fosnes

B2 Berithe Dorothea    1817 Aunevik, Foldereid, bestefar Isak Jonassen er oppført som fosterfader

B3 Ide Christense         1817 Alte, Fosnes oppfostret hos Stegeman

B4 Nicolina                   1821 Statland i Fosnes Elias Nielsen og Olava Isachsdatter

B5 Petronelle                1825 Statland i Fosnes Elias Nielsen og Olava Isachsdatter

B6 Davedia                   1831 i Overhalla   Elias Nielsen Gieslingen og Olava Isachsdatter 

 

Gift

B1 Christian                  1827 Sør-Gjeslingan i Vikna

B2 Berithe Dorothea     18xx  får et barn i 1824

B3 Ide Christense         1843 Namsos  g.m. Olaus Andreassen, far Elias Aarvig

B4 Nicolina                   18xx

B5 Petronelle                1847 Høknes i Namsos     far Elias Jørum

B6 Davidia                    1843 Hasfjord, Vikna           far Elias Giesling

 

DØD

Olava Isaachsdatter     1819 Utvorda  mor til barna B3-B7

Elias Nielsen                  1818  Tøttdal   far til barna

B1 Christian                   1835 Sør-Gjeslingan i Vikna

B2 Ane Dorothea          1797 Krekling

B3 Berithe Dorothea     189x er i FT-1891, men ikke i 1900, død i Vemundvik ... venter på svar fra Namsos kirkekontor

B4 Ide Christense         1887 Alhus, Vemundvik

B5Nicolina                    18xx

B6 Petronelle                1894 Svean  i Namsos

B7 Davidia                   1849  Garstad, Vikna

 

Da er spørsmålet, hvor ble det av Nicolina Eliasdatter f 1805 og konfirmert 1821 på Statland i Fosnes? Hun har jeg ikke funnet spor etter siden 1821.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.