Gå til innhold
Arkivverket

Anne Marte Pedersdatter Ringstad, f. 1821 og Peter Johannes Eliassen Klokk, f, 1826, Sykkylven, M&R


Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Anne Marte og Peter Johannes er mine tippoldeforeldre jeg har funnet begge født via kirkebøkene, de giftet seg 18 jun 1854 i Ørskog.

Men jeg har et problem og klarer ikke å finne ut når de døde.

Har nå tenkt å få laget meg en slekts sirkel og skulle gjerne hatt dødsdato på disse 2.

 

Anne Marte ble født på Ringstad, Stranda den 20 mars 1821 og Peter Johannes på Klokk i Sykkylven den 05 juni 1826. De ble gift og bosatt på Grebstad, Holen, br.nr. 21.I sykkylven.

 

Noen som vet eller klare å spore opp dødsdato på disse ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld - er dette samme paret i 1865?

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01038287002480

 

Sykkylven : gardssoga. 1

Peter Klokk.png

 

Sønnen Lars Elias bygslet plassen kort tid etter at faren solgte plassen sin 1879. Han var gift med Marte Petrine Johansdatter og det står i bygdeboka "Br. 1883-1885". Men det ser ut som han fikk problemer med å greie seg eller fant noe bedre, står det videre. Han og broren Jens Petter dro til Trondheim, der de drev jernbaneverksted. Bygselen gikk derfor over til Karl Andreas Pedersen Gjerde fra Norddalen. Ser at bygdeboka mangler dødsår både på Peter/Petter og kona hans.

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja dette er riktig par, 3 av sønnene dro til Trondheim, Lars, Jens(ikke nevnt her) og min oldefar Peter Olaus, f. 1859. Lovise døde vel som barn. Nikolai ble gift til gården Riksheim i Sykkylven, og på Karl, f. 1864 har jeg notert at han døde ca. 1885, men har heller ikke klart å funnet hans død i kirkeboken så langt. Så de er ikke så enkle å komme over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanne W. Heen skrev:

på Karl, f. 1864 har jeg notert at han døde ca. 1885

 

Karl Fredrik Petersen Grebstad, f. 26.04.1864, ble i alle fall konfirmert i 1879 - nr. 21:

Møre og Romsdal fylke, Sykkylven i Ørskog, Ministerialbok nr. 523A01 (1878-1891), Konfirmerte 1879
https://media.digitalarkivet.no/kb20070328610572
 

Det er samme året som faren, ifølge bygdeboka, solgte plassen sin med forbehold om fri bygsel og halvparten av husene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det store spørsmålet hvor de ble av etter at de solgt plassen i 1879 :) Har vært inne på at de muligens dro til Trondheim siden 3 av sønnene flyttet dit, men tror ikke egentlig at de gjorde det. De hadde jo også 1 sønn boende igjen i Sykkylven på gården Riksheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.