Gå til innhold
Arkivverket

Norsk kundgjørelsestidende, Morgenposten, Arbeiderbladet, bygdebøker Bokhylla på NB. Tips/råd/hjelp.


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har sett at noen av dere legger inn notiser i tråder/innlegg fra diverse aviser og blader. Hva/hvordan gjør dere som legger inn notisene? Er det fra Bokhylla på Nasjonalbiblioteket dere finner notisene, annonsene? Jeg har prøvd å finne ut hvordan. Greier ikke det ennå, dukker opp (altfor) mange treff etter min mening. Tips imøteses til hvilke maskiner, programmer som egner seg til jakten på slike funn.

 

Når jeg søker etter bygdebøker, f.eks. "Ættebok fra Vossestrand", så dukker det opp mange treff som Voss, Vossestrand. Finner ikke akkurat det jeg vil ha, så mitt spørsmål er hvordan innsnevre søkene. Hvordan skal jeg og andre søke riktig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg så langt. Har sett litt på hjelpefulle lenkene dere har lagt ut. Jeg ser at det står både "Tilgjengelig for alle" og "Tilgjengelig i norske biblioteker". Hva menes med "Tilgjengelig i norske biblioteker? At vi må dra til biblioteket for å se på skjerm eller fjernlåne, det var litt uklart.

Det står også noen steder at man må laste ned Adobe Flash. Jeg prøvde, men fikk beskjed om at jeg ikke kunne. Bruker IPad. Det betyr kanskje at jeg må bruke laptop?

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre spørsmål til, hvordan klarer dere å legge inn info/opplysning/notis/annonse? Hva gjør dere for å få til det? Et eksempel fra avis  er lagt inn av en av brukerne i min tråd om Fra Lærdal til Sverige? - Dagny Eggum. 

 

Det andre spørsmålet: Hvordan legger dere inn lenke til folketelling (hentet fra Familysearch)?

 

Det tredje spørsmålet: Hvordan legger jeg inn dødsannonse på en bestemt person inn i innlegg? F.eks. fra Aftenposten. Når jeg ikke klarte, måtte jeg "repetere" det som stod. Da filen med siden der personen stod var for stor til å legges inn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tilgjengelig i norske biblioteker" betyr helt riktig du må oppsøke et bibliotek for å få tilgang. Jeg jobber i bibliotek og har søkt på "dagny eggum" i Norsk kundgjørelsestidende/Norsk lysingsblad. Ingen treff. Søk i alle aviser gir kun ett treff som kan være av interesse. Bergens tidende 04.02.1936:

 

Mvh Ragnhild Brænd

dagny.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for ditt innlegg. (det er mange Dagny ser det ut som, men et spor som kan være verdt å følge opp).

Et av mine tre spørsmål går på hvordan man legger inn på en fin måte:) slike notiser/annonser og i tillegg uthever med farge? Altså hva man gjør?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan legger man inn lenker som viser til tråd i gammel forum/arkiv? Og hvordan legger man inn lenke som viser til annen tråd i samme forum?

Takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en Print Screen/skjermdump av siden. Limer inn i Paint. Klipper ut det utsnittet jeg vil ha. Lagrer utsnittet. Teksten som er markert i gult er søkestrengen jeg brukte i søket. Det er 10 treff på "dagny eggum" i bokhylla.no. De ni andre treffene er en Dagny Eggum fra Nes født i 1924.

 

Mvh Ragnhild Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg. Jeg tror Paint er et program som jeg ikke vet om jeg har. Jeg får høre med noen om det, f.eks. en slektsforskning jeg er medlem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke et hvilket som helst bilderedigeringsprogram. Microsoft Paint følger med på PC'er som bruker Windows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kopierer lenker til folketellinger, Family Search osv trykker jeg på adressen over så den blir blå, og velger kopier. På forhånd har jeg

siden det skal kopieres til oppe, og når jeg da går til den siden velger jeg "lim inn". Det samme gjør jeg hvis jeg skal kopiere fra gamle

forum eller arkiv. Bøker som dukker opp som tilgjengelig på bibliotek, kan sikkert fjernlånes gjennom nærmeste bibliotek, og det har jeg

gjort flere ganger tidligere. Det er bare å spørre på nærmeste bibliotek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.

 

Takk for hjelpefulle innlegg. Skal trene litt på det og finne ut av det, f.els. det med Paint.

 

Et spørsmål gjenstår: Hvordan får jeg frem i innlegg dødsannonse på en bestemt person fra Aftenposten? Ta skjermdump på samme måte som det Ragnhild K.B. har gjort, antar jeg. Og på kun laptoper. Er det riktig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Leif. Et spørsmål, vil dette gratisprogrammet føre til mange søppeleposter? Er selv forsiktig med gratisprogrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel neppe noe tilleggsprogram hvis du har vanlig tekstbehandler. Fra PrintScreen kan jeg kopiere inn i Word og så beskjære bildet der.

 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Open Office. Har Paint etter å ha søkt. Har googlet på hva det står om PrtSc (PrintScreen), Paint og Open Office. Så har jeg prøvd å jobbe med en dødsnotis fra Aftenposten. Jeg greier frem til når siden skal kuttes ned til selve notisen.  Altså jeg greier å ikke forminske størrelsen på bildet, det blir fortsatt stort bilde.

 

Er det mulig at noen av dere rettleder meg for å forklare på skjermdump? Hvilken filformat bruker dere, jpg, png (har forstått fra andre at det er plasskrevende bildedokument)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristin S. Aasen skrev:

Takk, Leif. Et spørsmål, vil dette gratisprogrammet føre til mange søppeleposter? Er selv forsiktig med gratisprogrammer.

Monosnap er reklamefri.

I tillegg til å ta ett utsnitt av skjermen kan man skrive tekst på utsnittet eller sette en pil slik som jeg har gjort på  eksemplet som følger

 

Bilde.jpg

 

Les her.

https://en.wikipedia.org/wiki/Monosnap

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Leif. Jeg skal sette meg inn i det med Monosnap.

 

Men håper noen har svar på mitt spørsmål når det gjelder printscreen/skjermdump, OpenOffice og Paint. Og legge ved fremgangsmåten på en fin måte i form av skjermdump eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerdump.

https://no.wikipedia.org/wiki/Skjermdump

Jeg bruker Windows 7.  

På tastaturet er det en tast som heter PrtScr. Trykker du på den vil  ett bilde av hele skjermen bli lagt utklippstavlen.

Så limer du inn bildet i Paint eller OpenOffice og behandler det som ett JPG-bilde.

 

Fordelen med Monosnap er at man kan gjøre ett utsnitt ferdig i programmet uten å gå om utklippstavlen.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Leif. Vil teste og lære mer om PrintScreen(PrtSc), OpenOffice,Paint før jeg kanskje prøver på Monosnap.

Annonsen kom med likevel (den jeg viste til i tråden Norge-Sverige?- Dagny Eggum.

Prøve2.jpg

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en nyere Windowsversjon, følger det med et lite program som heter Utklippsverktøy. Med det kan du merke den delen av en side du ønsker å 'klippe ut'. Veldig praktisk. Da behøver man ikke noe bildeprogram i tillegg. Utklippsverktøyet kom vel med i Windows 7, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Inger Eik skrev:

 Utklippsverktøyet kom vel med i Windows 7, tror jeg.

 

Du har helt rett. Ett program jeg har oversett.

Finnes under Tilbehør i den norsk Windows 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Inger og Leif for innlegg.

 

Jeg kikket litt på det med lenke fra Familysearch sent i går. Det ser ut som (for meg) man må ha konto der for å ha muligheten til å legge ved lenker til amerikanske folketellinger. Jeg har konto der og kommer til å trene på å finne noen interessante lenker/info og legge ved. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år brukt "microsoft office picture manager" som har en rekke praktiske funksjoner for enkel bildebehandling. I tillegg vil du få tilgang til programmet direkte hvis du åpner et bilde (ved å høyreklikke på bildet i utforsker). Jeg er så glad i programmet at jeg også bruker det som standard valg for visning av bilder.

 

Det jeg bruker mest er rotering, beskjæring og forbedring av bilde foruten visning.  Programmet finnes her hvor du også ser at dette programmet ikke finnes i nyere windowsversjoner, men at det fortsatt er tilgjengelig og er lett å installere. Absolutt ingen spam eller reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.