Gå til innhold
Arkivverket

Underlig resultat ved trunkering ?


Kari Sandberg
 Del

Recommended Posts

Ved søk etter en Nils uten resultat, forsøker jeg med fornavnet N*

Finner til slutt ut at navn skrevet med punktum etter, ikke gir tilslag ved trunkering. Vedkommende var registrert som "N." som kun gir tilslag når det skrives "N"

Fant det litt underlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunnleggende søkeregel at søk med trunkering alltid må inneholde minst to tegn. Man kan altså søke på f.eks. Ni* eller *ls - men ikke på N* eller *s.

 

Søk på N gir treff på N., fordi punktum ignoreres i søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - greit å vite ! Har antagelig hørt det før, men gamle damer glemmer fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Se veiledning for søk med spesielle søketegn; utvid den øverste artikkelen og se særlig nederste avsnitt.

 

Kristian, kan du vennligst klargjøre en ting fra det første eksempelet på søkesiden?

 

Sitat

Søk etter fornavn lik ann* vil finne alle fornavn som begynner på ann-, slik som Anne, Anna, Anni, Annette osv.

Men finner det bare Ann også?

En trunkeringsregel er at det kan bety intet, ett eller flere tegn, men jeg har foreløpig ikke funnet noen standard som dekker trunkering, det virker som om programmene som tolker databasefunn har innebygget forskjellige regler, alt etter bruksområdet. Noen bruker betegnelsen tegn - som dekker alle muligheter - noen begrenser det til bokstaver. Et eksempel er Anne-Lise som vil finnes hvis trunkeringstegnet gjelder tegn, men ikke hvis det gjelder bokstaver. Dere har ikke nevnt de interne reglene noe sted, så det kan være litt forvirrende å vite eksakt hva trunkering er gjennom eksempler. Hvis du kan klargjøre det, så ville vi bli lykkelige og sikkert leve lengre p.g.a. færre frustrasjoner! :-)  Det er jo gjerne når man er i andre situasjoner enn det som er nevnt i eksemplene at problemene oppstår.

En kommentar til akkurat søket på Ann*, er at et søk på An* er bedre, det var mange som ble skrevet som Ane, men man må selvfølgelig ta høyde for at man finer alle Anders også i samme søk... :-)

Endret av Olaf Larsen
tyrkekifl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht. eksempelet Anne-Lise er jeg usikker på hvordan søkemotoren oppfatter navnet. Dette må eventuelt utviklerne våre redegjøre nærmere for. Men hvis jeg skal tenke høyt, ser jeg for meg tre muligheter:

  • "Anne-Lise" oppfattes som ett ord (med bokstaver og tegn) "Anne-Lise". I så fall vil søk på An* gi treff.
  • Bindestreken ignoreres, slik at "Anne-Lise" oppfattes som ett ord "AnneLise". I så fall vil søk på An* gi treff.
  • Bindestreken ignoreres, slik at "Anne-Lise" oppfattes som to ord "Anne" og "Lise". I så fall vil søk på An* gi treff (på Anne), og i tillegg vil søk på Li* gi treff (på Lise).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.