Gå til innhold
Arkivverket

G.major H.J.Bruns salg av Bjartnes til Jens Maaneskiold


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke om lenka virker for jeg fant ikke ut hvordan å kopiere siden, men det ser i det minste ut som jeg har fått med adressen.

 

Jeg trenger sårt til hjelp med dette.

 

I Vedalboka står det at Jens Måneskiold er svigersønn til Hans Jacob Brun. Så nå er jeg nysgjerrig på om det står noe slikt her.

SAT, Stjør- og Verdal sorenskriveri, 2/2C/L0001: Pantebok nr. A-1, 1726-1742, s. 247
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080226660250

 

Jens Måneskiold solgte gården videre i 1739 til Klüver. S. 274. Det er mulig det kan stå noe av personlig karakter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.... eg kan iallfall ikkje sjå noko anna enn forretningsmessige samband mellom dei to.

Eigedomen er seld "til velædle og velbyrdige Hr. Lieutnant Jens Maaneschiold"; ikkje noko om mågskap eller anna familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar. Takk skal du ha for innsatsen. 

 

Synd forfatteren ikke har oppgitt kilden til påstanden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg alltid har trodd at Hans Jakob Brun bodde i Odense da han solgt gården, iflg. samme bok, sjekket jeg nå underskriften, for med egne øyne se at det sto Odense.

Men her fikk jeg meg en overraskelse. Det kan se ut som om forfatteren har lest feil og tydeet datoen otten de (atten de)  .. 18de desember til å bli: Odense 18de desember.

Er det andre som er enig i dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uklart korleis dette skal lesast.

Men den vanlege malen (dei andre dokumenta i protokollen) er underskrift med   <stad> <dag> <år>.

Det er også vanleg å skrive talord (på dansk) med gotisk skrift; medan stadnamn (og personamn) kjem med latinsk skrift.

Du meiner at han har skrive datoen både med (latinske) bokstavar og tal, men ikkje stadnamnet. 

Eg må vel tilstå at det ikkje verkar truleg.

 

Ein annan ting er, om det er eit stadnamn, kva for namn det er.   Er det "Ottense" - og kan det vere Odense?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ivar og Tor.  Da får jeg slå meg til ro med at HJ var i Odense da han i 1737 solgte gården til Jens M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.