Gå til innhold
Arkivverket

Ingebjørg Olsdatter - født 28/11/1896 i Nord Aurdal


Kåre Kjøllesdal
 Del

Recommended Posts

Jeg finner en Ingebjørg Jensen gravlagt på Vestre Aker kirkegård i Oslo, men det er langt fra sikkert på om dette er samme Ingebjørg:

 

714126  Ingebjørg  Jensen      2811  1896    2911  1982  1905  1983      006  20  012       Vestre Aker kirkegård Oslo

 

714125 Otto Jensen 2203 1890 2003 1964 0406 1964 006 20 012   Vestre Aker kirkegårdOslo

 

Ved søk på Otto Jensen i avisene fra 1964 på bokhylla.no, ser jeg at han var stasjonsmester. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Lars Olsen Bakkene,  en av Ingebjørgs søsken,  emigrerte i 1929 med reisemål Canada

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000635363

 

Vet du når og til vilket reisemål hennes andre søsken emigrerte ? Det var jo ofte slik at den første som reiste og bosatte seg utenlands ofte fikk andre i familien til å komme etter, så evt kunnskap om hvor hennes søsken bosatte seg kan vise seg nyttig.

 

Litt mer om stasjonsmester Otto Jensen og kone Ingebjørg som Grethe peker på.

 

Ved FT 1910 var Otto Josef Jensen telegrafistelev i Kristiania. Han ble oppgitt født 22/3 1890 i Skien og var bosatt Jens Bjelkesgt 35

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392246867

 

Jernbanetelegrafist var kanskje et bra utgangspunkt for avansement til stasjonsmester senere i livet. Et spørsmål til biblioteket på Norsk Jernbanemuseum kan gi svar på hvor Otto Jensen tjenestegjorde - jeg har sjøl mottatt god hjelp fra bibliotekaren ved søk etter egen slekt med jernbanebakgrunn

 

biblioteket@norsk-jernbanemuseum.no

 

Fra adressebøkene for Oslo kan en se at stasjonsmester Otto J. Jensen til sin død og senere Ingebjørg som pensjonist etter mannens død,  i perioden 1960 - 1979 var bosatt Brekkelia 5e2. Dagens kart viser Brekkelia beliggende mellom Grefsen og Korsvoll i Oslo. Et spørsmål til Gravferdsetaten i Oslo vil kunne gi svar på gravfesters navn - ofte er jo dette nær familie. Dette kan i sin tur avklare om Ingebjørg Jensen kan ha vært 'din' Ingebjørg.

 

Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info Grethe og Kjell,

Jeg finner bare en Ingebjørg født 28.11.1896 i Folketellingen 1910 og i Gravminner, så jeg vil følge opp Ingebjørg Jensen gift med Otto Jensen. Ingebjørg hadde en eldre søster Anna Olava født 28.07.1892 som muligens emigrerte.

 

Fødsel/dåp Anna Olava #13 https://media.digitalarkivet.no/kb20060420040258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei Kåre.
Fann du ut meir om Ingebjørg?
Eg er ganske sikker på at det er ho som er gravlagd med Otto Josef Jensen, og me i redaksjonen i "Ukjent arving" har informasjon om dei begge.

Ta gjerne kontakt om du vil vite meir.

Mvh

Gøril Grov Sørdal
goril.grov.sordal@nrk.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Gøril Grov Sørdal skrev:

Hei Kåre.
Fann du ut meir om Ingebjørg?
Eg er ganske sikker på at det er ho som er gravlagd med Otto Josef Jensen, og me i redaksjonen i "Ukjent arving" har informasjon om dei begge.

Ta gjerne kontakt om du vil vite meir.

Mvh

Gøril Grov Sørdal
goril.grov.sordal@nrk.no 

 

Jeg vil anbefale deg å sende en PM - privat melding (trykk på konvolutt), for det blir ikke sendt ut e-post til trådstarter pga en oppdateringsfeil ved forumprogrammet.. 

 

@Gøril Grov Sørdal

 

@Kåre Kjøllesdal

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.