Gå til innhold
Arkivverket

to trinns autentisering?


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Gikk inn på min konto for å se om det gikk an å få til den totrinns autentiseringa av kontoen ,men skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Kommer bare til den sida der man må "skanne QR koden". Det vises en kombinasjon med bokstaver og tall under den koden og man kan ikke fortsette før man evt har fått en engangskode til telefonen. Kan ikke skanne den koden med min telefon ,og det hjelper ikke å skrive inn den kombinasjonskoden med bokstaver og tall heller......vanskelig ,eller bare jeg som ikke har skjønt alt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

autentiseringa tenkte jeg skulle brukes til å sikre min konto bedre ,men hvor oppskriften er ,det klarer jeg ikke å finne igjen i farten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du veiledning til aktivering av to-faktor autentisering https://www.digitalarkivet.no/content/312/tofaktor-autentisering Vi ser at det er flere som aktiverer denne uten å ha smart-telefon og en app for autentisering på plass, så les veiledningen og sjekk at du har en telefon du kan bruke for dette  før du aktiverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle ønske jeg kunne aktivere totrinns ,men har verken smart telefon ,noe telefon med kamera eller mulighet til å installere noe "apper" eller skanne noe qr kode......så går det an få til dette på noen annen måte?

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva skulle vi ha gjort uten den "smart telefonen"!  Selv om jeg har en slik telefon ser jeg ingen nytte av dette for meg.

Den måte jeg har logget meg på her "det funker for meg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel fyrst og fremst aktuelt for offentleg tilsette og/eller andre som har innsyn i materiale som er klausulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Torbjørn Igelkjøn sier er to-faktor autentisering mest aktuelt for brukere som har tilganger til materiale i Digitalarkivet som ikke er åpent for allmennheten. Jeg bruker det selv fordi jeg har tilgang til å gi andre tilgang, og i slike tilfeller er det viktig at mer litt bedre sikkerhet enn bare en mer eller mindre godt passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja....godt passord har jeg da ,men ikke tilgang til materiale på digitalarkivet som ikke er åpent for allmennheten og er heller ikke offentlig person etc ,så da er kanskje ikke totrinns autentisering aktuelt?......

du skriver du har "tilgang til å gi andre tilgang".....hva er kriteriene for at "andre" skal få det? (da er det selvsagt viktig med bedre sikkerhet!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksbehandlere hos kartverket og domstolene kan være slike "andre" som har tilgang til noe materiale som ikke er åpent tilgjengelig for alle. Vi gir også forskere tilgang til materiale etter søknad. Disse kan vi forlange bruker to-faktor autentiseringen. Dere andre trenger den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gir også forskere tilgang til materiale etter søknad (interessant!)....er det da noe sted å søke og sende den søknaden?....bare lurer jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Les gjerne her om  taushetsbelagte opplysninger generelt i Arkivverket:

 

https://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/taushetsbelagte-opplysninger

 

Om sperret materiale i Digitalarkivet står det også en del her:

 

https://digitalarkivet.no/content/99/sperret-innhold-i-digitalarkivet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.