Gå til innhold
Arkivverket
Per Otto Egeberg Asak

Gruben, Lunner Folketelling 1865

Recommended Posts

Per Otto Egeberg Asak

Det er flere skannede sider i 1865 folketellingen 1865 angående Malmgruben lp 111, 112 med plasser som er fullstendig uleselige. Håper dere er klar over dette??

Så mener jeg å lese der jeg kan tyde skriften at det står "Gruen" og ikke Gruben, som dere har tolket.

I 1875 blei gården skrevet "Malmgruben" som er det vanligste. Ellers har gården hatt diverse forskjellige skriftformer. I dag heter den Grua.

mvh Per Otto

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Øra
19 minutter siden, Per Otto Egeberg Asak skrev:

Det er flere skannede sider i 1865 folketellingen 1865 angående Malmgruben lp 111, 112 med plasser som er fullstendig uleselige. Håper dere er klar over dette??

Så mener jeg å lese der jeg kan tyde skriften at det står "Gruen" og ikke Gruben, som dere har tolket.

I 1875 blei gården skrevet "Malmgruben" som er det vanligste. Ellers har gården hatt diverse forskjellige skriftformer. I dag heter den Grua.

mvh Per Otto

Helt vanlig over det hele land, best illustrert på et NRK språkprogram der en bekk som egentlig het Markskillebekken, når dette skulle fortelles til en nyutdannet skriver, kanskje utdannet i Danmark, og bonden i tillegg er litt bondsk i målet (vi snakker ca. 1700-tallet), faktisk ble til Makrell-bekken, et navn som fortsatt lever i dag. O.Rygh skriver også om temaeti sitt verk Norske Gaardnavne, der du kan faktisk slå opp den aktuelle gården og se de forskjellige skrivemåtene som er brukt. Tror bokverket ligger i "Bokhylla" her på digitalarkivet.

Endret av Gunnar Øra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Otto Egeberg Asak

Ja danske skrivere bomma nok flere ganger.

Men hva med de "proffe" tyderne i digitalarkivet. Skal de gjengi kilden slik det står der eller skal de normalisere teksten?

Er det det et lite forsøk på normalisering da de bruker "Gruben" i stedet for "Gruen"?

Hva tror du om det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Gruben vestre og Gruben østre:

Oppland fylke, Jevnaker, Lunner i Jevnaker, Statlig folketelling nr. 110 (1865-1865), Protokollside, Side 211
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft20090722670214

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Øra

Her må jeg si meg enig med Espen, Gruben Vestre og Gruben Østre, men allikevel enig med deg at man ikke skal stole 100 % på transkriberingen, da mange ikke er lokalkjent med de områdene man transkriberer, og da kan det bli mye feil, spesielt med stedsnavn, gårdsnavn og navn på Husmannsplasser. Sitter selv for øyeblikket med en del transkriberte tingbøker som jeg refererer mot orginalen, og det er veldig mange feil i den transkriberte versjonen.

Mvh. Gunnar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.