Gå til innhold
Arkivverket

Jon Jonsen Gjølmesli, 1748-1813, Orkdal ST.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Jon Jonsen er tilfredsstillende dokumentert bortsett fra to spørsmål :

1.

Hans første ekteskap (av tre) er med Marit Eriksdatter NN, inngått 4 p. trinit 1773. Det neste inngås 13 juli 1787 med Kari Jonsdatter Lemundal.

Jeg har ikke funnet noe dødsår for Marit Eriksdatter Gjølmesli/øren mellom 4 p. trinit 1773 og 13 juli 1787 i klokker/ministerialbøker for Orkdal. Er noen kjent med hennes dødsår, evt. gårdstilhørighet før hun blir gift?

2.

I FT 1801 oppgis at Jon Jonsen har datteren Ane, 23 år, i sin husholdning.

Jeg har ikke funnet verken fødsel eller konfirmasjon for Ane i samme klokker/kirkebøker. Er noen kjent med disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Lene.

Takk for innspill!  Har sjekket klokker/ministerialbok en gang til mht. Marit Eriksdatter, men det var ingen tilleggsopplysninger ut over dødsdato/alder. Aldersmessig er hun en kandidat, og dødsåret passer også med at Jon Jonsen gifter seg for annen gang i 1789, men så var det dette med stedet, Øren. Klokker/ministerialbøker oppgir noenlunde konsekvent at Jon Jonsen holder til på en av husmannsplassene kalt Gjølmesli til han dør i 1813, så det hefter så vidt mye usikkerhet om henne at noen endelig dom neppe kan felles p.t. Klokker/ministerialbøker for Orkdal er så vidt varierende i kvalitet i denne perioden at en ikke kan avskrive at prest/klokker kan ha slurvet mht. hennes oppholdssted når hun døde. Det er en god del sprik mellom prest-,  og klokkerbøker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne damen var ikke på noen husmannsplass under Gjølme i FT 1801. Kirkeboka sier ingenting om hennes sivilstatus når hun vandrer i 1812, året før Jon Jonsen går samme vei.

 

Skilsmissestatistikken på 1700 tallet er ukjent for meg, og jeg har arbeidet med så vidt begrensede områder (Romsdal/Gauldal/Orkdal) at egne erfaringer ikke har all verdens vekt, og jeg har bare kommet over ett tilfelle - da presten Skanke i Romsdal rådet et sognebarn til å skilles, ca 1760.

 

Husmannsplassene under Gjølme ble bl. a. kalt -øren, -lien, -hagen og når en leser kirkeboka kan en lett få mistanke om at begrepene kan ha blitt blandet.

 

FT 1801 kobler ikke plassnavn med den enkelte driver.

 

Skal en velge mellom disse to Marit Eriksdatter, så er det Marit på Øren som virker mest sannsynlig for meg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.