Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dom i geistlig rett 1708


Harald G Olsen
 Del

Recommended Posts

Mine aner Berithe Holgersdatter og hennes mann Joen Christensen ble drevet vekk fra deres hjem på Øvre Skjerstad av myndighetene. Det ble holdt geistlig ting på Skjerstad i år 1708. 

Jeg har funnet et rettsdokument som kan være fra dette geistlige tinget. Min evne til å tyde slik skrift er veldig begrenset, men jeg ser at det er nedskrevet i 1708 og både Joen og Berith er nevnt. Dommen er på høyre side her:

 

https://media.digitalarkivet.no/sk20090206380317

 

Er det noen her på forumet som kunne tolket dette rettsdokumentet for å finne ut av hva denne konflikten dreide seg om? Hvis dette skulle være feil dokument hadde jeg satt stor pris på om noen kunne finne frem det aktuelle dokumentet på digitalarkivet. 

 

 

Dommen og disse personene er nevnt i denne tråden:

 

 

Jeg håper inderlig at noen kan hjelpe meg med å tyde dokumentet.

 

Mvh

 

Harald

 

 

 

Endret av Harald G Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Anno 1708. d. 3 Septembr. blefv paa Schierstad Præstegaard udj Salten holdt Geystlig ting af Provsten udj Saltens Provstie og Sogne Prest udj Stege-Gield Hr. Arnt Hartvigsøn, Assessoribus Hæder Værdig Hr. Niels Schielderup V. Pastor till Hammerøen, og Hæder v. Hr. Knut Rist Meenighedens Siæle-Hyrde udj Salte-Dalen; hvilchen rætt var begieret af Hæderv. Hr. Johan Hagerup Comministro udj Saltens Meenighed ofver Joen Christensøn og hans Kone Berette Holgersdatter boende paa Øfre-Schierstad, for adskillige af dem begangne abuser inden og uden Kirchen etc. Parterne loed sig Indfinde og anviiste os[?] voris Vellædle Høyerv. Hr. Biscops Doct. Peder Krogs imellom den oprettede forliig af dato Bodøen d. 30 Aug. 1708 og Hr. Johan Hagerup tillkiende gafv, att Joen Christtensøn og hans Kone Berette Holgersdatter hafde baade med Haand og Mund bedit om forladelse, udj Høyerv. Biscoppens, Hæderv. Hr. Anders Anderssøns og Hr. Peder Schielderups anhør og paasiun; Altsaa er her ved ey andet att giøre, uden vy vill hafve Joen Christensøn og hans Kone Berette Holgersdatter alvorligen advarit, att de efterdags ville vandre varligere j sin Christendom, og omgaae deris Siælesørgere, med større ærbødighed høflighed og lydighed end hid indtill, som dett sømmer smuche Gudtz Børn og skichelige Tilhørere, paa dett ey nogit schulle paafølge, som dett forige kunde equlierere[?].


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for transkriberingen Gunnar! Her ser jeg ikke at eiendomsrett til gården Øvre Skjerstad er nevnt, og jeg må medgi at jeg forstår lite av hva dette handler om. 

Endret av Harald G Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Abuser" finn vi i engelsk, òg, abuse, og det tyder misbruk.
Kva som er misbrukt, står det ingenting om, men i og med at dei er formana til å oppføre seg betre, har dei truleg vore stygge i kjeften, og kanskje misbrukt Guds namn.
Men som du ser, står det ingenting om "slemme quinde", men kanskje er det fleire rettsaker mot dei?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

men kanskje er det fleire rettsaker mot dei?

Det virker meget sannsynlig. De som skrev bygdebok for Skjerstad må ha fått disse opplysningene fra et eller annet sted. Hvor kan flere rettsdokumenter finnes?

 

Eller som jeg sa det på den andre tråden på brukerforumet:

 

Dommen over fant jeg i en skifteprotokoll for Salten Prosti. Finnes det tingbøker eller andre kilder der denne rettsaken mot Berit og Joen er nedskrevet, eller er dette dokumentet hele rettsaken? Jeg får ikke det til å stemme med opplysningene i Skjerstads bygdebøker. Det nevnes et forlik i Bodø 30. august 1708.

Hvor kan man lete for å finne flere dokumenter i rettsaken?

 

Underlig om flere dokumenter ikke skulle eksistere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.