Gå til innhold
Arkivverket

Peder Kristenson og Anna Marie Tallaksdotter, Kirkebøker for Sande, Vestfold


Birgit Gordon
 Del

Recommended Posts

Hei.

Hvor finner jeg fødsler osv for Sande før 1753?

Jeg er på leting etter fødselen til Peder Christensøn f. ca 1735 og Anne Marie Thalachsdatter f. ca 1742.

 

Mvh

 

Birgit Gordon

Endret av Birgit Gordon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Det kan det være Lene. Jeg har ingen opplysninger om dem før giftemål. Tusen takk skal du ha :)

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nest nederste innføring høyre side, Anne Maria Thalacsdatter.  Foreldre Thalac Laursøn og Johanne Carlsd. Gierpelien:

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070402660105.jpg

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070402660105

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Ny lenke samt oppretting av skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje saumfart dåpsinnføringene til Peder og Anne Maria sine barn og sett om det er noen ledetråder der?

Hvis ikke:

Kari/Karen Pedersdatter:  https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHG8-29N

Johannes Pedersen: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHGD-6RX

Tolli Pedersen  nummer 1: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHGD-PD6

Tolli/Tollev Pedersen nummer 2: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHGD-PZZ

 

I 1801-tellingen står det jo også at han er gift for andre gang.  Vet du hvem som var hans først kone?  Kari Pedersdatter/Persdatter eller Kari Larsdatter?

https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bbirth_place%3AVestfold~ %2Bbirth_year%3A1757-1795~ %2Bfather_givenname%3APeder~ %2Bfather_surname%3AChristensson~&offset=20

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har funnet alle barna de har sammen. Ved giftemål som jeg fikk transkribert i dag, så jeg at han var enkemann. Jeg hadde ikke kommet noe lengre enn det da jeg spurte om hvilke kirkebøker som gjelder for Sande før 1753. Altså hvilken kirke lå Sande under før 1753.Så fikk jeg hjelp av deg med konfirmasjonene til Anne Maria og Peder. Lengre enn det har jeg ikke kommet som sagt.

Jeg har ikke funnet hans første kone og deres eventuelle barn.

Hadde lagt ut alle lenkene jeg har, men spørsmålet var ikke ment så omfattende. Jeg får lete mer her og finne ut litt mer.

Tusen takk for hjelpen så langt.

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgit,

 

Det fantes kirkebøker fra 1672 og fremover, men de tre eldste gikk med i en brann på 1780-tallet. Dette etter opplysninger i kallsboka (som forøvrig finnes i Sande prestearkiv ved Statsarkivet på Kongsberg).

 

Når dette er sagt, så søker du opplysninger etter folk som jeg har litt mer om fra min egen forskning. Jeg er etterkommer etter Pe(de)r og Anne Maria via datteren Kari døpt 1782. Anne Maria Tallaksdotter var, som allerede opplyst ovenfor, fra Hof. Faren, Tallak Larsson var fra Nedre Berg og moren Johanne Karlsdotter fra Jerpelia (plass under Holt i Hof). Johanne sine foreldre, Karl Olsson og Karen (Kari) Jakobsdotter er nevnt under Jerpelia i Hof bygdebok, men bygdeboksforfatter Sigurd Unneberg har utelatt en referanse til at Karl sine foreldre er nevnt under Fogstad og Gausen i samme bygd (noe jeg igrunn først oppdaget for 1 ukes tid siden eller så). Tallak Larsson var sønn av Lars Tallaksson fra Åsen (Hof), som ble gift med en datter av Ludvik Gulbrandsson på Nedre Berg (var det Anne hun het?).

 

Det er mulig å komme et stykke tibake på 1600-tallet på mange linjer i Hof.

 

Peder Kristensson i Sande har jeg ikke så mye på. Han skal være sønn av Kristen Jonsson fra plassen Trettestykket og trolig Berte Andersdotter. Peder var etter mine notater første gang gift med Kari Larsdotter, med hvem han hadde 6 barn (alle født på Myre), så med Anne Maria Tallaksdotter, vel i 1777, med hvem han hadde ytterligere 7 barn (født på Myre, og fra og med Kari i 1782 født på Stensrud).

 

Kan du være vennlig å redigere overskriften i denne tråden, slik at du inkluderer "Peder Kristensson" og "Anne Marie Tallaksdotter"? Dette vil gjøre det lettere å finne igjen tråden, idet den dreier seg om langt mer enn hvorvidt kirkebøker for Sande er bevart lenger tilbake enn 1753, hvilket Jon Erik og undertegnede nå har besvart fra to forskjellige tilnærminger.

 

Ovenfor har jeg normalisert det fleste navnene. Dette er en tilnærming jeg har, siden jeg jobber mye med slektshistoriske tekster.

 

Hvilken av barna til Peder (ca. 1735/38-1801) og Anne Maria (1752-1819)  er forresten du etterkommer av?

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Birgit,

 

Det fantes kirkebøker fra 1672 og fremover, men de tre eldste gikk med i en brann på 1780-tallet. Dette etter opplysninger i kallsboka (som forøvrig finnes i Sande prestearkiv ved Statsarkivet på Kongsberg).

 

Når dette er sagt, så søker du opplysninger etter folk som jeg har litt mer om fra min egen forskning. Jeg er etterkommer etter Pe(de)r og Anne Maria via datteren Kari døpt 1782. Anne Maria Tallaksdotter var, som allerede opplyst ovenfor, fra Hof. Faren, Tallak Larsson var fra Nedre Berg og moren Johanne Karlsdotter fra Jerpelia (plass under Holt i Hof). Johanne sine foreldre, Karl Olsson og Karen (Kari) Jakobsdotter er nevnt under Jerpelia i Hof bygdebok, men bygdeboksforfatter Sigurd Unneberg har utelatt en referanse til at Karl sine foreldre er nevnt under Fogstad og Gausen i samme bygd (noe jeg igrunn først oppdaget for 1 ukes tid siden eller så). Tallak Larsson var sønn av Lars Tallaksson fra Åsen (Hof), som ble gift med en datter av Ludvik Gulbrandsson på Nedre Berg (var det Anne hun het?).

 

Det er mulig å komme et stykke tibake på 1600-tallet på mange linjer i Hof.

 

Peder Kristensson i Sande har jeg ikke så mye på. Han skal være sønn av Kristen Jonsson fra plassen Trettestykket og trolig Berte Andersdotter. Peder var etter mine notater første gang gift med Kari Larsdotter, med hvem han hadde 6 barn (alle født på Myre), så med Anne Maria Tallaksdotter, vel i 1777, med hvem han hadde ytterligere 7 barn (født på Myre, og fra og med Kari i 1782 født på Stensrud).

 

Kan du være vennlig å redigere overskriften i denne tråden, slik at du inkluderer "Peder Kristensson" og "Anne Marie Tallaksdotter"? Dette vil gjøre det lettere å finne igjen tråden, idet den dreier seg om langt mer enn hvorvidt kirkebøker for Sande er bevart lenger tilbake enn 1753, hvilket Jon Erik og undertegnede nå har besvart fra to forskjellige tilnærminger.

 

Ovenfor har jeg normalisert det fleste navnene. Dette er en tilnærming jeg har, siden jeg jobber mye med slektshistoriske tekster.

 

Hvilken av barna til Peder (ca. 1735/38-1801) og Anne Maria (1752-1819)  er forresten du etterkommer av?

 

Mvh Are

 

Hei Are.

Tusen takk for utfyllende svar angående kirkebøker og Peder Kristenson og Anne Maria Tallaksdatter. Jeg er etterkommer av Peder Kristensson og Anne Maria Tallaksdatter sin sønn Tolli Pedersen (1793 - 1847) og Ingeborg Pettersdatter (? -?) og deres sønn igjen Peder Tollisen (1831 - 1869) og Johanne Martine Olsdatter (1834 - ?) og deretter deres sønn Olaf Pedersen Grønvold (1866 - 1944) og Elemine Augusta Andreasdatter (1871 - 1917) som var mine oldeforeldre og deres datter Borghild Augusta Pedersen Grønvold (1915 -1989) gift med Karl Oscar Dahl (1913 - 1991), Tyristrand, Buskerud. Deres datter Mona er min mor. 

Jeg holder på med å verifisere alle opplysningene om Peder Kristensson og Anne Maria Tallaksdatter og deres barn nå så jeg har litt jobb foran meg.

Det er artig å høre om andre som er av samme forfedre :)

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgit,

 

Takk for opplysninger om din tilknytning. Ja, det å forske på alle barna til Peder Kristensson, kan ta litt tid. Jeg har igrunn ikke gått særlig i bredden her. Det må trolig til, om man skal komme videre med Peder Kristensson,

 

Verørende Hof, så har jeg en referanse til arveskiftet etter Anne Maria Ludviksdotter i 1746: https://media.digitalarkivet.no/view/25346/79?indexing=

 

Skriften i nåværende nettløsning er  noe redusert i tydelighet, idet dette er en eldre mikrofilm som er skannet. Det fremgår uansett at skiftet etter henne var gjort mellom enkemannen Tallak Larsson og «deres sammenauflede børn», som var sønnene Tallak (18), Gulbrand (12), Ludvik (6), og datteren Åse (16).

 

HOF (1964 - Sigurd Unnebergs bygdebøker)

Om du ikke allerde har tilgang på bygdebøkene for Hof, så anbefales dette på det varmeste. Sigurd Unneberg har gjort mye godt arbeid med folk i Hof, og de fleste sammenhengene er gjort greit rede for, selv om det forekommer noe glipper og hist og her er det utelatelser. Dette kommer man imidlertid ikke utenom, idet å skirve henimot uttømmende om slekter er et Sisyfos-arbeid av dimensjoner.

 

  • Karl Olsson. Jeg har såvidt at jeg har funnet mer om Karl Olsson. under Fogstad finner du omtale av hans foreldre Ola Tollevsson og Barbar Sandesdotter. Disse var ukjente for meg inntil forrige måned, så jeg vet ikke helt hvordan de skal forklares. De er jordeiende, men i liten skala, så det er en viss mulighet for vi kan komme videre.
  • Ludvik Gulbrandsson. Opphavet til Ludvik Gulbrandsson er fortsatt et mindre mysteruim. Ludvik-navnet er spennede, da det er relativt sjeldent på Østlandet. Ludvik er på Herland i Hof i noen får år før han kommer til Nedre Berg (1705), og som du ser så blir han oppkalt blant barnebarn.

 

Det er mye mer vi kunne ta opp her, men det er kanskje greit å forsette kartleggingen av Peder Kristenssons barn, inntil du har hatt en anledning til å se nærmere på Hof bygdebøker.

 

Mvh Are

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.