Svein Arnolf Bjørndal

Militær-/sjørulle for 1704

10 innlegg i emnet

Så vidt jeg kan se er det ikke skannet militær-/sjørulle fra 1704, som inneholder ungdoms-, hoved- og ekstraruller for fogderiene Romsdal, Nordmøre, Fosen og Namdal, samt Trondheim by? Den hadde filmnummer NT181. Om jeg ikke skulle ha oversett denne kilden i rullematerialet som er skannet, når kan dette materialet evt. forventes skannet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har på stående fot ikke tilgang til de komplette listene over hva som er skanna, men jeg er temmelig sikker på at hele NT-serien er skanna. Fremdeles fritt etter hukommelsen mener jeg at det mangler skikkelig katalog over rullematerialet i SAT og/eller at materialet er omordnet etter at det sin tid ble mikrofilma, og at denne mangelen på katalogdata å knytte de skanna bildene til har ført til at bildene har havna langt nede på prioriteringslista for videre arbeid (indeksering og publisering).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da mener du altså *enten* at alt er skannet, og at materialet ligger "gjemt" et sted (under en annen tittel), eller at materialet etter en evt. fysisk omordning ikke har kommet med til skanning av resten av NT-serien? Med andre ord, jeg må bruke mikrofilmen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Så da mener du altså *enten* at alt er skannet, og at materialet ligger "gjemt" et sted (under en annen tittel), eller at materialet etter en evt. fysisk omordning ikke har kommet med til skanning av resten av NT-serien? Med andre ord, jeg må bruke mikrofilmen?

Rullen er etter all sannsynlighet skanna, men når bildene ikke er indeksert, er de heller ikke tilgjengelige i Digitalarkivet. Det er skanna anslagsvis 15 millioner sider/oppslag som ennå ikke er indeksert/publisert, så det er mye arbeid som venter her - riktignok er det nok en del av disse 15 millioner bildene som det av ymse årsaker er lite aktuelt å indeksere/publisere.

Ja, p.t. må mikrofilmen brukes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se ligger ikke NT181 lenger tilgjengelig som bruksfilm blant de få NT-rullene som er igjen på Riksarkivets lesesal. Vil det være mulig å legge filmrullen ut igjen, i påvente av at materialet blir tilgjengeliggjort digitalt? Rullen av 1704 er en spesielt god slektshistorisk kilde for dette området.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Så vidt jeg kan se ligger ikke NT181 lenger tilgjengelig som bruksfilm blant de få NT-rullene som er igjen på Riksarkivets lesesal. Vil det være mulig å legge filmrullen ut igjen, i påvente av at materialet blir tilgjengeliggjort digitalt? Rullen av 1704 er en spesielt god slektshistorisk kilde for dette området.

Da flytter jeg spørsmålet over til Spør Riksarkivet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Av de kataloger og registre vi har over mikrofilmer som (skulle) ha vært tilgjengelige på Riksarkivets lesesal, kan vi ikke se noen henvisning til NT 181. Kan du spesifisere nærmere hvilket arkiv dette dreier seg om?

Vennlig hilsen

Riksarkivet

Seksjon for brukertjenester 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om Riksarkivet ikke skulle ha hatt NT181 som bruksfilm på lesesalen på noe tidspunkt, er det ikke Riksarkivet som sitter på alle masterfilmene for de ulike mikrofilmseriene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive