Gå til innhold
Arkivverket

Militær-/sjørulle for 1704


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Så vidt jeg kan se er det ikke skannet militær-/sjørulle fra 1704, som inneholder ungdoms-, hoved- og ekstraruller for fogderiene Romsdal, Nordmøre, Fosen og Namdal, samt Trondheim by? Den hadde filmnummer NT181. Om jeg ikke skulle ha oversett denne kilden i rullematerialet som er skannet, når kan dette materialet evt. forventes skannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på stående fot ikke tilgang til de komplette listene over hva som er skanna, men jeg er temmelig sikker på at hele NT-serien er skanna. Fremdeles fritt etter hukommelsen mener jeg at det mangler skikkelig katalog over rullematerialet i SAT og/eller at materialet er omordnet etter at det sin tid ble mikrofilma, og at denne mangelen på katalogdata å knytte de skanna bildene til har ført til at bildene har havna langt nede på prioriteringslista for videre arbeid (indeksering og publisering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du altså *enten* at alt er skannet, og at materialet ligger "gjemt" et sted (under en annen tittel), eller at materialet etter en evt. fysisk omordning ikke har kommet med til skanning av resten av NT-serien? Med andre ord, jeg må bruke mikrofilmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Så da mener du altså *enten* at alt er skannet, og at materialet ligger "gjemt" et sted (under en annen tittel), eller at materialet etter en evt. fysisk omordning ikke har kommet med til skanning av resten av NT-serien? Med andre ord, jeg må bruke mikrofilmen?

 

Rullen er etter all sannsynlighet skanna, men når bildene ikke er indeksert, er de heller ikke tilgjengelige i Digitalarkivet. Det er skanna anslagsvis 15 millioner sider/oppslag som ennå ikke er indeksert/publisert, så det er mye arbeid som venter her - riktignok er det nok en del av disse 15 millioner bildene som det av ymse årsaker er lite aktuelt å indeksere/publisere.

Ja, p.t. må mikrofilmen brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så vidt jeg kan se ligger ikke NT181 lenger tilgjengelig som bruksfilm blant de få NT-rullene som er igjen på Riksarkivets lesesal. Vil det være mulig å legge filmrullen ut igjen, i påvente av at materialet blir tilgjengeliggjort digitalt? Rullen av 1704 er en spesielt god slektshistorisk kilde for dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Så vidt jeg kan se ligger ikke NT181 lenger tilgjengelig som bruksfilm blant de få NT-rullene som er igjen på Riksarkivets lesesal. Vil det være mulig å legge filmrullen ut igjen, i påvente av at materialet blir tilgjengeliggjort digitalt? Rullen av 1704 er en spesielt god slektshistorisk kilde for dette området.

 

Da flytter jeg spørsmålet over til Spør Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Av de kataloger og registre vi har over mikrofilmer som (skulle) ha vært tilgjengelige på Riksarkivets lesesal, kan vi ikke se noen henvisning til NT 181. Kan du spesifisere nærmere hvilket arkiv dette dreier seg om?

 

Vennlig hilsen

Riksarkivet

Seksjon for brukertjenester 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke noe nærmere om arkivskaper enn hva som fremkommer i denne debattråden fra 2010, se innlegg 24 og utover: https://forum.arkivverket.no/topic/167264-81928-ole-iversen-slatlem-averøy-f-ca-168292-1758-opphav-og-kone/ De har tydeligvis hatt NT181 tilgjengelig på enkelte biblioteker, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Riksarkivet ikke skulle ha hatt NT181 som bruksfilm på lesesalen på noe tidspunkt, er det ikke Riksarkivet som sitter på alle masterfilmene for de ulike mikrofilmseriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Vi sjekker. Det er ferietid hos Riksarkivet, så det kan ta litt tid å få svar, men du hører fra oss. For øvrig vil jeg også anbefale å legge inn et spørsmål i forumet til Statsarkivet i Trondheim. Det kan virke som om originalmaterialet finnes der. 

 

Vennlig hilsen

Riksarkivet

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere sjekker!

 

For øvrig ble dette emnet *først* postet i forumet til Statsarkivet i Trondheim, men har så blitt flyttet to ganger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullen er nok SAT/A-5121/01/L0003/0001 "Hovedrulle over sjødolk(!) i Trondhjems innrullerings-distrikt".

 

Jeg har funnet bildene i filageret og skal forsøke å få dem publisert i kveld, slik at de er tilgjengelige i morgen tidlig. Mikrofilm NT-0181 inneholder ytterligere ruller som også kan publiseres, men vi trenger hjelp fra Trondheim til å identifisere rullene på mikrofilmen med korrekt katalogoppføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Rullen er nok SAT/A-5121/01/L0003/0001 "Hovedrulle over sjødolk(!) i Trondhjems innrullerings-distrikt".

 

Jeg har funnet bildene i filageret og skal forsøke å få dem publisert i kveld, slik at de er tilgjengelige i morgen tidlig. Mikrofilm NT-0181 inneholder ytterligere ruller som også kan publiseres, men vi trenger hjelp fra Trondheim til å identifisere rullene på mikrofilmen med korrekt katalogoppføring.

 

Da er bildene fra mikrofilm NT-0181 publisert, så får vi ta detaljene etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.