Gå til innhold
Arkivverket

Christian Dyrhuus Christiansen 1721 el. 1724 - har sekundærkilder, finner ikke primær


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Jobber med slekt i Flosta ved Arendal på 1700-tallet. Det er blant annet en av mine 3 x tippoldeforeldre Christian Dyrhuus Henrichsen. Har flere sekundærkilder, men ønsker finne primære for fødsel og vielse. Her sliter jeg. Kanskje kan jeg treffe på noen som har innsikt i slekta her?

 

Bygdeboka mener han er født i 1724. I geni står det 1721. Jeg har lett på begge årstall med margin før og etter. Når jeg søker i Digitalarkivet får jeg opp: Ministerialbok for Holt prestegjeld, Flosta sokn 1721-1812 (0914Q).

 

Har funnet han innført ved begravelse og da ser det ut til at han er 82 år i 1803. Det stemmer med fødsel 1821. Har lett gjennom aktuelle kirkebøker både på 1821 og 1824 og mellom og etter, men klare ikke finne han.

 

Samme problem med vielse. Er i første omgang interessert i hans 2. ekteskap.

 

I Familysearch står det i forbindelse med vielse: 
Både Familysearch og bygdeboka mener han er født i 1724. I Familysearch står det slik:

Name: Christian Henrichsen
Spouse's Name: Helene Marie Asbiornsdr
Event Date: 08 Jan 1766
Event Place: Flosta, Aust-Agder, Norway

Der finner jeg også oversikt over fødsel for alle, eller i alle fall mange av, barna. Det gjelder blant annet min 2 x tippoldefar Henrik Asbjørn Christiansen Narestø, født 1783. Han har jeg primærkilder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Inge! Jeg må ha vært gjennom denne sida i jakta mi. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke så det. Kanskje er det samme tilfelle med fødsel/dåp. Der ser jeg fort at de fleste innførslene er uaktuelle. Så er det noen jeg har vært litt i tvil om, men konkludert med at det ikke kan være rett person. Jeg har gått gjennom sidene flere ganger. Kan det likevel være at en av disse noe usikre er rett barn likevel? Kanskje jeg må legge ei lenke hit og få noen til å se på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med litt notater om det kan bidra til noe:

 

Christian var skipper og reder. Han donerte vindhanen til Flosta kirke i 1768. Skiftet etter Christian ble holdt den 14/2-1804, og omfatter 45 sider i skifteprotokollen. Totale aktiva var hele 2796 riksdaler. Christian var reder for flere mindre skuter som gikk i fart på Holland, England og Danmark. Skutene var uforsikret, og flere forliste i Christians eierperiode. Da et hollandsk handelshus som Christian hadde forretninger med senere gikk konkurs, tapte Christian 60000 gylden, som gjorde et stort inngrep i hans formue. Da han døde arvet imidlertid hver sønn 145 riksdaler, og hver av døtrene 220 riksdaler. Christian var aktiv også med eiendomsinvesteringer, og i 1756 kjøpte han 7/12-del kalveskinn i Staubø etter Jon Olsen, sammen med 1/9-del av husene. I 1776 videresolgte han ialt 4 og 3/8-del kalveskinn i Staubø til Fredrik Aamundsen for 250 riksdaler.

 

Christians første kone var Susanne Evensdatter fra Narestø (1727-1763). Christian satt i uskiftet bo etter at Susanne døde, og den 14/11-1765 ble det holdt et såkalt "samfrendeskifte" med hans medarvinger. Boets netto var da taksert til 220 riksdaler, heri inkludert jordegods for 550 riksdaler. Skiftet etter hans andre kone Helene ble holdt den 24/12-1789. Jeg har registrert 5 barn i første ekteskap, og 14 i andre ekteskap, så han var en potent herremann !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge skiftet i 1736 så skal Christian være 18 år. Dvs født 1718 og da vil vi ikke finne han i KB, starter først 1721.

Hans søster Dorothea som ikke står i skiftet må være død før 1736.

Hun er født 1724 og døpt 1 oktober i Flosta og døpt Dorothea Henrichsdatter Narstad

https://media.digitalarkivet.no/view/16919/32

NR 23 på venstre side.

 

Susanne Evensdatter Narstad - Christians første kone

Født 1727 og døpt 19 september i Holt 

https://media.digitalarkivet.no/view/16917/8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Linda Wathne said:

Skifte 1736 etter Henrich Nielsen Narestø og kone Maren Jacobsdatter. De har bl.a. en sønn Christian.

Høyre side:  https://media.digitalarkivet.no/sk20081006350441

 

Mvh

Linda

 

Dette er en annen familie, Linda. Christians foreldre var Henrich Adeler fra Danmark, som arbeidet som toller i Neskilen, og hustru Margrete Dyrhuus, datter av Christian Dyrhuus sogneprest i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian hadde også en søster Maren, som giftet seg med Didrik Didriksen Dal i Flosta. Skiftet etter Maren ble holdt den 28/1-1778. Boet inkluderte 1 kalveskinn i Trollnestangen under Dal. Hun og Didrik fikk sønnen Henrik Didriksen ca. 1764. Skiftet etter Didrik ble holdt den 13/12-1773. Han eide da 1 kalveskinn i Dal. Skiftet etter Henrik ble holdt den 8/11-1790. Han vokste opp hos sin morbror Christian etter at moren døde, og Christian var også hans arving. Boets aktiva var 43 riksdaler. Henrik giftet seg i Flosta den 16/7-1785 med Evine Evensdatter fra Narestø, men de fikk ingen barn sammen som jeg kjenner til. Jeg har ikke funnet dåpen til Maren Henrichsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Helge Berntsen skrev:

Tar med litt notater om det kan bidra til noe:

 

Christian var skipper og reder. Han donerte vindhanen til Flosta kirke i 1768. Skiftet etter Christian ble holdt den 14/2-1804, og omfatter 45 sider i skifteprotokollen. Totale aktiva var hele 2796 riksdaler. Christian var reder for flere mindre skuter som gikk i fart på Holland, England og Danmark. Skutene var uforsikret, og flere forliste i Christians eierperiode. Da et hollandsk handelshus som Christian hadde forretninger med senere gikk konkurs, tapte Christian 60000 gylden, som gjorde et stort inngrep i hans formue. Da han døde arvet imidlertid hver sønn 145 riksdaler, og hver av døtrene 220 riksdaler. Christian var aktiv også med eiendomsinvesteringer, og i 1756 kjøpte han 7/12-del kalveskinn i Staubø etter Jon Olsen, sammen med 1/9-del av husene. I 1776 videresolgte han ialt 4 og 3/8-del kalveskinn i Staubø til Fredrik Aamundsen for 250 riksdaler.

 

Christians første kone var Susanne Evensdatter fra Narestø (1727-1763). Christian satt i uskiftet bo etter at Susanne døde, og den 14/11-1765 ble det holdt et såkalt "samfrendeskifte" med hans medarvinger. Boets netto var da taksert til 220 riksdaler, heri inkludert jordegods for 550 riksdaler. Skiftet etter hans andre kone Helene ble holdt den 24/12-1789. Jeg har registrert 5 barn i første ekteskap, og 14 i andre ekteskap, så han var en potent herremann !

Takk! Deler av  dette visste jeg om, men det kommer stadig flere detaljer, og disse skiftene kjente jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Helge Berntsen skrev:

 

Dette er en annen familie, Linda. Christians foreldre var Henrich Adeler fra Danmark, som arbeidet som toller i Neskilen, og hustru Margrete Dyrhuus, datter av Christian Dyrhuus sogneprest i Holt.

Nå ble det plutselig litt komplisert. I geni.com står det at han er sønn av Henrich Nielsen Skare (f. i Danmark) og Maren (el. Margrethe) Jacobsdatter Dyrhuus. De samme foreldrene er oppgitt i Flosta Bygdebok. Der har jeg ikke sett noe om dansk opphav. Kan Henrich Adler være identisk med Henrich Nielsen Skare. Hvor er Skare? I Danmark? Et kjapt søk på google tyder på at det kan det være. Men hvorfor fulgte han i så fall ikke opp Adler-navnet? 

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke henvisninger til primærkilder som kan bekrefte verken det ene eller andre, eller om de faktisk kan være identiske. Skiftet som Linda har funnet kan muligens gi en bekreftelse, men jeg er ikke kompetent til å tolke det. At søsteren Dorothea mangler kan være fordi hun er død, på den andre siden er der Christian født på rett tid, og en søster Maren som kan stemme bra. Skare lå under Tromøy, men det tilhørte Holt prestegjeld frem til 1747, og senere Austre Moland. Henrik Adeler er ikke omtalt i Melbyes "Tollere gjennom 300 år", så den opplysningen kan være feilaktig, noe som igjen kan styrke en antagelse om at vi kun snakker om en familie. På den andre siden så er det ingen tvil om det var Christian Dyrhuus som var sogneprest i Holt i 1720, da den store presteboligen ble oppført, så om Jacobsdatter er rett mor til Christian, så faller også den tilknytningen.

 

Her er litt omkring Henrik Nielsen Skare (ca. 1673-1736), som kanskje kan lede videre:

 

Gift første gang i 1703 med enke Ingeborg Evensdatter Dal i Flosta (ca. 1662-1710) skifte avholdt den 7/4-1710, ingen barn med Henrik.

 

Gift andre gang med Maren Jacobsdatter (ukjent opprinnelse for meg), registrerte barn Ingeborg, Jacob, Marte, Christian og Maren, pluss eventuelt Dorothea. Henrik seilte som skipper. Den 20/10-1700 solgte Vrold Lauritzen og hans kone Joran Syversdatter 4,5 kalveskinn i Østre Skare til Henrik Nielsen for 32 riksdaler. Skiftet etter Henrik ble holdt den 8/9-1736. Netto i boet ble taksert til 220 riksdaler, inklusive en del jordegods (fra skiftekort). Henrik skal ha vært sønn av Niels Hansen Vestre Skare i hans første ekteskap med Marte Henriksdatter. Skiftet etter Niels ble holdt den 16/2-1697, og etter Marte den 17/12-1688. Skiftet etter Niels andre kone Torborg Gierulsdatter ble holdt den 15/12-1744, og hun sto da som eier av 1,5 kalveskinn i Vestre Skare. Verken Niels Hansen eller hans far Hans Gundersen Skare ble født i Danmark så langt meg bekjent, men det å ha danske aner kan jo gjenfortelles i generasjoner. Skiftet etter Hans Gundersen ble holdt den 9/12-1704. Jordegodset til fordeling var følgende: 3,5 kalveskinn i Vestre Skare, 2 og 1/4 kalveskinn i Østre Skare, 9 kalveskinn i Birkekjær, dessuten 2 og 1/4 kalveskinn og 4,5 kalveskinn pantegods i Østre Skare.

 

Håper virkelig vi kan få hjelp her av noen som har tid og evner til å lese noen av disse skiftene så vi kan finne rette foreldre til din Christian Dyrhuus Henrichsen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Helge Berntsen skrev:

Tar med litt notater om det kan bidra til noe:

 

Christian var skipper og reder. Han donerte vindhanen til Flosta kirke i 1768. Skiftet etter Christian ble holdt den 14/2-1804, og omfatter 45 sider i skifteprotokollen. Totale aktiva var hele 2796 riksdaler. Christian var reder for flere mindre skuter som gikk i fart på Holland, England og Danmark. Skutene var uforsikret, og flere forliste i Christians eierperiode. Da et hollandsk handelshus som Christian hadde forretninger med senere gikk konkurs, tapte Christian 60000 gylden, som gjorde et stort inngrep i hans formue. Da han døde arvet imidlertid hver sønn 145 riksdaler, og hver av døtrene 220 riksdaler. Christian var aktiv også med eiendomsinvesteringer, og i 1756 kjøpte han 7/12-del kalveskinn i Staubø etter Jon Olsen, sammen med 1/9-del av husene. I 1776 videresolgte han ialt 4 og 3/8-del kalveskinn i Staubø til Fredrik Aamundsen for 250 riksdaler.

 

Christians første kone var Susanne Evensdatter fra Narestø (1727-1763). Christian satt i uskiftet bo etter at Susanne døde, og den 14/11-1765 ble det holdt et såkalt "samfrendeskifte" med hans medarvinger. Boets netto var da taksert til 220 riksdaler, heri inkludert jordegods for 550 riksdaler. Skiftet etter hans andre kone Helene ble holdt den 24/12-1789. Jeg har registrert 5 barn i første ekteskap, og 14 i andre ekteskap, så han var en potent herremann !

Jeg bruker ikke skrive inn noen i rett slektslinje i slektsprogrammet mitt uten å ha minst en primærkilde. Fra Christian og ned til meg mener jeg å ha det dokumentert. Nå har jeg også fått dokumentert giftemålet mellom han og Helene Marie Asbjørnsdatter. I geni.com er det registrert 15 barn i de to ekteskapene til sammen. I bygdeboka er det 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Linda Wathne skrev:

Skifte 1736 etter Henrich Nielsen Narestø og kone Maren Jacobsdatter. De har bl.a. en sønn Christian.

Høyre side:  https://media.digitalarkivet.no/sk20081006350441

 

Mvh

Linda

Dette er krevende lesning. Har du en transkribert utgave eller har du skummet og fått med deg det viktigste? Og jeg er fortsatt litt forvirret om det er rett familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din kommentar om barna, Arne-Sten, så vil du finne alle 14 fra siste ekteskap i Flosta kirkebøker mellom 1768 og 1789. Barna fra første ekteskap har jeg ikke lett etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at mine referanser til skifter er til digitaliserte transkriberte skiftekort. Men når det er tvil som her så er selve skiftedokumentet selvfølgelig essensielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen direkte tilknytning som jeg har oppdaget, men alle slekter som berører Dypvåg og Flosta interesserer meg.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette Dyrhuus-navnet kjenner jeg nok bare til fra geni.com. Det kan se ut for meg som at det har sneket seg inn og ikke har noe med familien å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følgende er kopiert fra Dypvågbøkene (1965):

 

"Etter Flosta-boken skal familien stamme fra Heinrich Adeler, dansk tolder i Neskilen, senere flyttet til Narestø, g.m. Maren (Margrete) Dyrhuus som kanskje var datter til sogneprest Christian Dyrhuus i Holt (d. 1720) Barn:
 a-2 Christian Dyrhuus Henriksen, f. 1721 i Neskilen, d. 82 år gl. -

b-2 Dorte Henriksdtr., f. 1724 i Narestø. -

c-2 Maren Henriksdtr., g. m. Didrik Didriksen Dal.
Christian Dyrhuus Henriksen var skipsfører og reder. Skifte 14/2 1804, (45 sider i protokollen)."

 

Christian er også referert til som Dyrhuus Henriksen i forbindelse med begge ekteskap, så det er nok ikke "tatt ut av luften". Men du ser de henviser til Flosta-boken når det gjelder Adeler, og moren var "kanskje datter til sognepresten"..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer fra Dypvågbøkene: Han var gift 2 ganger: a) m. Susanne Evensdtr. (f. 1727, d. 1762, datter til losoldermann Even Christensen Narestø og Sara Larsdtr.), b) 1768 m. Helene Marie Asbjørnsdtr. (d. 43 år gl. 1789, datter til Asbjørn Tjøstolvsen Narestø og Helje Nilsdtr.). Barn (4 i 1ste og 9 i 2dre ekteskapet):
 a-3 Dortea Marie Christiansdtr., g. 1767 m. Jens Nilsen i Neskilen, levde i 1776, men var d. i 1804. 4 barn. - b-3 Sara, d. 80 år gl. i 1831, g. 1773 m. Anders Pedersen Varberg fra Aalborg som hadde vært huslærer hos hennes foreldre, bosatt i Narestø. - c-3 Maren, d. 70 år gl. 1829, g. 1777 m. Tjøstolv Asbjørnsen Narestø. - d-3 Susanne, f. 1768, d. 64 år gl. 1833, g. 1791 m. Tjøstolv Andersen Narestø (f. ca. 1763, sønn til Anders Tjøstolvsen NarestøHasteinsund og Ingeborg Olsdtr.). 1 sønn Anders, f. 1794, d. 2 timer gl. - e-3 Henrikke Marie, f. 1770, d. 63 1/2 år gl. 1834, g. a) 1790 m. Anders Torgrimsen Narestø (f. ca. 1756, d. 1802), b) 1803 m. Asbjørn Speilberg Narestø. - f-3 Henrik, f. 1771, d. liten. - g-3 Christen, f. 1772, d. ung i Holland. - h-3 Marte Marie, f. 1774, d. 1848, var sinnssvak i 1804. - i-3 Nils Jakob, f. 1778, d. ugift 1838, losoldermann, overtok farens hus og delte eiendommen med sin bror Henrik Asbjørn. - j-3 Dortea Marie, f. 1779, d. 1849, g. 1801 m. Ole Andersen i Narestø (f. 1777, d. 1855). - k-3 Henrik Asbjørn, f. 1783, d. 1819. - 1 3 Helene, f. 1785, d. på barselseng 1819, g. 1807 m. skipper Rasmus Andersen Narestø - Kalvesund.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Helge Berntsen skrev:

Det følgende er kopiert fra Dypvågbøkene (1965):

 

"Etter Flosta-boken skal familien stamme fra Heinrich Adeler, dansk tolder i Neskilen, senere flyttet til Narestø, g.m. Maren (Margrete) Dyrhuus som kanskje var datter til sogneprest Christian Dyrhuus i Holt (d. 1720) Barn:
 a-2 Christian Dyrhuus Henriksen, f. 1721 i Neskilen, d. 82 år gl. -

b-2 Dorte Henriksdtr., f. 1724 i Narestø. -

c-2 Maren Henriksdtr., g. m. Didrik Didriksen Dal.
Christian Dyrhuus Henriksen var skipsfører og reder. Skifte 14/2 1804, (45 sider i protokollen)."

 

Christian er også referert til som Dyrhuus Henriksen i forbindelse med begge ekteskap, så det er nok ikke "tatt ut av luften". Men du ser de henviser til Flosta-boken når det gjelder Adeler, og moren var "kanskje datter til sognepresten"..
 

Lurer på om det kan være sammenblanding av to familier. I Flosta bygdebok fra 2014 er Hendrich Nielsen (d. 1736) først gift med Ingeborg Evensdatter og så med Maren Jacobsdatter. Om Maren (evt. Margrethe) skulle være datter til Christian Dyrhuus, hvorfor da Jacobsdatter. Dette paret har en sønn Christian (1720-1803) som ble gift med førs Susanne Evensdatter og siden med Helen Marie Asbjørnsdatter. (I omtalen av Christian sin familie står det at han levde fra 1724-1803. Altså ikke samsvar på fødselsår.) Christian hadde disse søsknene (alle med Maren som mor):

Ingeborg f. 1714

Jacob f. 1716

Marthe f. 1718

Birgitte f. 1718 (Tvilling, må det vel bli da.)

Maren f. 1724 (Om det stemmer, må Christian enten være tvilling eller født et annet år, slik som i denne listen f.eks. 1720)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mer og mer sikker på at det dreier seg om to familier og at Dyrhuus ikke har med min slekt å gjøre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Andreas Fayes "Bidrag til Holts Presters og Prestegjelds Historie" (1859) hadde Christian Dyrhuus, sokneprest i Holt (dvs Holt, Dypvåg, Flosta, Moland og Tromøy menigheter) tre døtre: Maren (f 1711), Christine og Dorthe Christine (f 1716). Den første døde ugift på Frogner Prestegård 1738, den andre var gift med Hr. Hans Mou på Brunlanes ved Larvik og den tredje var gift med toller Bisgaard i Larvik.

Det er altså ingenting som tyder på at presten Christian Dyrhuus kan ha vært morfar til Christian Dyrhuus Henrichsen, men som Berit Knudsen antyder kan det godt hende at CDH var oppkalt etter presten, som døde 21. juni 1720. 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.