Gå til innhold
Arkivverket

Berthe gift 1732 med Gunder Salvesen Litle Eigås Gyland Vest-Agder.


Lars Johan Heimdal
 Del

Recommended Posts

God dag

Kan noen hjelpe med å finne ut hvor Berthe kom fra? Har ikke lykkes bygdebokforfatteren å finne ut av. (Bygdebok for Gyland 2008, s.758).

 

Berthe står i bygdeboka oppgitt som Berthe Tormoesdatter (Thomisdatter). Hun ble gift i 1732 med Gunder Salvesen Litle Eigås (Gyland, Bakke, Vest-Agder)

 

Barn: Alle er døpt i Bakke kirke.

Martha f.1735 - gift 1756 med Sigbjørn Sigbjørnsen Tesaker (Gyland)

Salve f.1743 - død før 1774

Tønnes f.1746 gift 1770 med Gjøa Tostensdatter Mydland (Gyland)

 

Finner ingen mannspersoner verken i Gyland eller nabobygden med fonavn som Tormoe, Tormo eller Thomis.

 

Med vennlig hilsen

Lars Johan Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe for informasjon.

 

Jeg har ikke lest disse skiftekortene før. Alle personene som er nevnt har jeg i slektstreet. Det som er artig er at flere av personene i denne familien på 1700-tallet er direkte i slekt med både min kone og meg selv.

Selv om jeg ikke kom nærmere bakgrunnen til Berthe, fikk jeg nyttig informasjon om eiendom og verdi og håper å lære mer om tolking av skifteprotokoller.

 

Kan du hjelpe meg med en forklaring på tallene i skiftekortene ? :-)

I kortet som ender på 6787 er boets bruttoformue 173-3-8 og nettoformuen 160-3-16.

I kortet som ender på 6789 er tallene helt annerledes bruttoformue 636-10 og netto 611-3-18.

 

Ha en fin sommerdag


Med vennlig hilsen

Lars Johan Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthe kan ikke være født i 1724, da var hun bare 8 år gammel ved giftermålet i 1732. Fant disse skiftekortene:

 

Vest-Agder fylke, Lister, Skiftekort, Dokumentside, Side 44473
Permanent bilde-ID: sk11214091244477
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk11214091244477
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11214091244477.jpg
 

Vest-Agder fylke, Lister, Skiftekort, Dokumentside, Side 44477
Permanent bilde-ID: sk11214091244481
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk11214091244481
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11214091244481.jpg 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for interessen for Berthe.

 

Opplysningene på skiftekortene fra Grethe er helt identiske med de som bygdeboka for Gyland bruker (s.774ff.) De baserer seg på de samme skiftene.

 

I skiftet 7.10.1743 er ikke Berthe (Bergitte) registrert -  bare de tre andre barna Ole, Gunder og Ingri.

 

Thomas Gunnarsen Øysæd og Ingrid Olsdatter Voilås eldste fødte datter Ber(t)ethe var født i1812 og døde i 1830 . Det stemmer med opplysningen på skiftekortet 1741 - død 17år.

 

Så det sannsynlige er at opplysningene i Geni er feil.

 

Med vennlig hilsen

Lars Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.