Gå til innhold
Arkivverket

Skattelister 1893 - 1900


Recommended Posts

Hvor oppbevares gamle skattelister? Olufine Jakobsen, født i Tromsø 1874, arbeidet tidvis mellom 1893 og 1900 som "sypige" i Trondheim. I 1899/1900 arbeidet hun i Kristiania. Jeg håper det er mulig å finne noen spor etter henne i skattelistene. I 1897/98 bodde hun i Øv. Møllenb. gade, yrke syjomfru.

 

mvh

Eva Wathne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Din dame som bor i Tromsø i tellingen 1900?Hun står som syerske,f 1874 Tromsø.

 

"

Olufine Jakobsen fl ug Syerske 1874 Tromsø  
  !! Jakobsen* s af fl ug Søn af syerske 11.11.1900 Tromsø"

 

 

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Tromsø
  • Kommunenummer: 1902
  • Gatenavn: Hansjordnæs
  • Gatenr: 526
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 2

Antall personer registrert på bostedet: 6


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Ole Alexandersen hf g Fiskeri og kreaturavl 1849 Tromsøsundet Tr  
tidslinje.gif Amalie Alexandersen hm g Hustru 1846 Karlsø Tr  
  Inger Jakobsen hm e Fattigunderstøttelse 1819 Gudbrandsdal Krs  
  Johanna Jakobsen dd ug Vask 1876 Kristiania  
  Olufine Jakobsen fl ug Syerske 1874 Tromsø  
  !! Jakobsen* s af fl ug Søn af syerske 11.11.1900 Tromsø  
 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1902&kenr=012&bnr=0038&lnr=02

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takker!

Joda - detter er damen (min farmor). Jeg er så heldig at jeg har funnet et "husforhør" fra 1901- nesten svenske tilstander - i Tromsø byarkiv i ang. økonomisk støtte på kr. 10.- til sykehuset i forbindelse med barnefødselen i 1900. Her får vi opplysninger om hennes opphold i Trondheim og det mest interessante for oss, oppholdet i Kristiania. Men hvor bodde hun og hvor arbeidet hun i Oslo? Adressebøkene jeg finner går bare på bostedsadresse. Derfor lurer jeg på om det går an å finne en utvei ved hjelp av skattelistene. Tromsø kommune dekket regningen på kr. 10,-, men videresendte den så til Trondheim for refusjon. 

Jeg referer husforhøret for å vise hva en kan være heldig å finne: "Olufine Jacobsen er født 1874 i Tromsø af forældrene Uhrmager Jakob Jacobsen og Pige Ingeborg Martinsen. Døbt og konfirmeret i Tromsø. I Juli Mnd. 1892 reiste hun herfra til Trondhjem hvor hun var til Sommeren 1895, da reiste hun derfra og steds til Tromsø, var her til Vaaren 1896, reiste da igjen herfra til Trondheim og var der i ca 3 Aar. Saa reiste hun fra Trondhjem til Christiania, var der ca 1 Aar, og reiste da fra Christiania og kom hid til Tromsø i Juli 1900 og var her til 9 Marts 1901."

Tenker nå at kanskje byarkivet i Trondheim er de som muligens sitter på gamle skattelister. Ikke lett å holde styr på alt dette her....... ;-)

Hilsen Eva Wathne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.