Gå til innhold
Arkivverket
Heidi Ellingsen

Barn forsvunnet

Recommended Posts

Heidi Ellingsen

Mysteri i familien.  Historien forteller om en sønn som ble drept av en hest når han skulle hjelpe til å hente jordmor til sin mor. 

Vi vet han er født 06.09 1900- dette har vi funnet i kirkeboken Kongsberg. Han heter Hellik. Han står oppført i folketelling i 1900, men ikke på folketelling 1910. Har lett i alle kirkebøker på død og begraved i området, men kan ikke finne han noe sted. Vi lurer veldig på hvor han ble av. Har vært på Statsarkivet å sett igjennom protokoller over død, skiftepapirer og dødsfall for omådet. Historien forteller altså at han skulle hente jordmor til sin mor som skulle føde. 

Hun fødte en sønn 09.01.1911 som fikk navnet Hellik. Det står noe i anmerkning på denne fødsel som jeg ikke klarer å tyde. Legger ved lenke til denne kirkeboken.  Historien forteller ikke noe om at det var denne fødselen han skulle hjelpe til med. Det er født andre barn av denne moren også før 1911. Men har altså sett gjennom død og begravet kirkebøker fra 1900 og frem til 1911. Finner han der. Er jo selvsagt mulig eg har oversett noe. 

Har noen noe tips på hvor jeg kan lete?https://media.digitalarkivet.no/kb20050107010562

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heidi Ellingsen

Takk for svar. Det var veldig oppklarende. Da er ikke historien vi har hørt korrekt. Bra å få satt brikkene på plass. 

En annen ting - jeg ser jeg har fått lastet opp 2 innlegg, men klarer ikke helt å se hvordan jeg skal få slettet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.