Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er moren til Øllegård Sigvardsdatter Akeleye f.ca 1642 gift med Egidius Grodt


John Kristoffer Haugan
 Del

Recommended Posts

Ifølge opplysning i #4 i "min" tråd erJochum nevnt som fogd på Eiker første gang 5. juni 1652.

Han bør vel da være født senest ca 1620-25. Blir i så fall ca 70 år (død 1792), men kan jo være eldre enn det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Norske kongebrev:

 

259. 25/11 1682. NM T XII 358b-369a. Missive til kaptein Fredrik
Parslich om fritakelse for formynderskapet for avdøde Gabriel Akeleyes
umyndige barn. I hans sted er barnas morbror, oberst Morten Jørgen de
Rochlenge oppnevnt som verge.

 

260. 25/ 11 1682. NM. T XIl 359a-b. Befaling til oberst Morten
Jørgen de Rochlenge om å ta på seg formynderskapet for avdøde Gabriel
Akeleyes umyndige barn.

 

90. 5/4 1684 . NM. T XIII 22b~23a. Fritakelse for
oberst Morten Rocklenge for formynderskap over Tønne
Huitfeldts og Gabriel Akeleyes barn.

 

91 . 5/4 1684 . NM. T XIII 23a-b. Befaling til visestattholder
Just Høeg om å beordre en annen formynder
for avdøde Tønne Huitfeldts og Gabriel Akeleyes barn.
Den. tidligere formynder, oberst og kommandant i Kristiansand,
Morten Rocklenge , er fritatt for vervet på grunn
av sin krevende stilling og stadige fravær .

 

Fra Overhoffrettsdomar:

 

1688:43
Sak: Jan Fredrik Hansen - Barbara Maria de Rochlenge, enkje e. Gabriel
Acheleje og medarvingar.
Gjeldskrav, spm. om renteplikt. J.F.H. kravde betaling i samsvar med ein obligasjon
som G.A. hadde skrive ut i Amsterdam 13/10 1667. I lagmannsdom 16/6 1686
vart enkja og arvingane e. G.A. dømte til å betale i samsvar med obligasjonen.
Domsslutning manglar.
OHR Ekstraktb. 1688 bl 32.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen gårder og gårdsparter som Gabriel Akeleye eller sal: Gabriel Akeleys arvinger står oppført som eier av i 1685:

 

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R02/L0105: Fogderegnskap Moss og Verne kloster, 1685-1687, s. 65
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20110504665968

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R02/L0105: Fogderegnskap Moss og Verne kloster, 1685-1687, s. 67
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20110504665970

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R02/L0105: Fogderegnskap Moss og Verne kloster, 1685-1687, s. 68
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20110504665971

 

Noen av dem bør være mulig å identifisere for de med lokalkunnskap.

 

Og her er noen som nevnes i 1678:

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R02/L0099: Fogderegnskap Moss og Verne kloster, 1678, s. 276
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20110504663951

 

Endret av Lars Østensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Ifølge opplysning i #4 i "min" tråd erJochum nevnt som fogd på Eiker første gang 5. juni 1652.

Han bør vel da være født senest ca 1620-25. Blir i så fall ca 70 år (død 1792), men kan jo være eldre enn det...


Kronologisk skulle det da passe at Jochum er far til Egedius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, John Kristoffer Haugan skrev:

I følge denne slektsiden hadde Egedius  Grodt en sønn Jochim, dessverre ikke oppgitt kilde for dette.

 

http://www.hitterslekt.no/getperson.php?personID=I35243&tree=1

 

 

Christian Fredrik Grodt er kilden. I 1748 forteller han hvem hans far er (Egedius) og også at han har (hatt) en bror Jochum som er død.

 

Se forøvrig innlegg # 4 der dette fremgår og også link til kilden der det fremgår.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lars Østensen skrev:

 

Christian Fredrik Grodt er kilden. I 1748 forteller han hvem hans far er (Egedius) og også at han har (hatt) en bror Jochum som er død.

 

Se forøvrig innlegg # 4 der dette fremgår og også link til kilden der det fremgår.

 

Selvfølgelig står det , det :) . Da er vel denne Jochum oppkalt etter sin farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olai Ovenstad, Den norske hærs officerer 1628-1814, bind 1, side 366:

 

"Groth, Egedius. - Korp. ved drag.ne N.fjelds til 1/1 1702, da han blev sersj. der. - Kpt. des armes ved samme avd. 1/7 1703. - Fenr. ved det gev. drag.komp. N.fjelds 26/4 1710, men blev 21/6 1713 forflyttet til det nasj. Guldalske drag.komp. - Avskjed 1704 p. gr. av alder og svakelighet med 4 rdl. månedlig pens."

 

Norsk tidsskrift FOR GENEALOGI, PERSONALHISTORIE, BIOGRAFI OG LITERÆRHISTORIE bind 1 side 19:

 

Under: "Uddrag af Eidsvolds prestegjelds kirkebøger 1688-1856"

 

"Mr. Egidius Jochumsen Grodt og
Gudelsk.Pige Alhet Frantzd.
Brun, tr. 25/10. 1696"

 

SAO, Eidsvoll prestekontor Kirkebøker, O/Oa/L0001: Annen kirkebok nr. 1, 1688-1856, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060719020308

 

Hvor er han i manntall 1701?

 

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Under: "Uddrag af Eidsvolds prestegjelds kirkebøger 1688-1856"

 

"Mr. Egidius Jochumsen Grodt og
Gudelsk.Pige Alhet Frantzd.
Brun, tr. 25/10. 1696"

 

SAO, Eidsvoll prestekontor Kirkebøker, O/Oa/L0001: Annen kirkebok nr. 1, 1688-1856, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060719020308

 

Hvor er han i manntall 1701?

 

Dette er nok "min" og da er enten Øllegaard død eller det er 2 samtidige Egedius Groth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

 

Dette er nok "min" og da er enten Øllegaard død eller det er 2 samtidige Egedius Groth.

 

Trolig er hun død ja. At det skulle eksistere 2 samtidige Egedius Groth synes lite sannsynlig. Spesielt når den aktuelle hadde en sønn ved navn Jochum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Trolig er hun død ja. At det skulle eksistere 2 samtidige Egedius Groth synes lite sannsynlig. Spesielt når den aktuelle hadde en sønn ved navn Jochum.

Eg slit med å bli enig med meg sjøl her 😮

Forvirra? Ikkje etter denne episoden av forviklingar!

 

Men fødselsåret til Egedius å være feil i Hitterslekt. Blir korporal når han er 60 år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Eg slit med å bli enig med meg sjøl her 😮

Forvirra? Ikkje etter denne episoden av forviklingar!

 

Men fødselsåret til Egedius å være feil i Hitterslekt. Blir korporal når han er 60 år gammel...

Ja, det er en smule pussig. Ovenstad skriver: " Avskjed 1704 p. gr. av alder og svakelighet med 4 rdl. månedlig pens."

 

Hvordan henger det på greip montro? Jeg tolker at han var en eldre herremann i 1704 ut av disse opplysningene. Sønnen forteller at han var 57 år i 1748, og skal vi tro han var han da født i 1691. Faren hans må da være født før 1671, og trolig en god stund før.....

 

Jeg ser Hitterslekt har tolket at han tok avskjed i 1714, og det er trolig mer riktig enn 1704 som står hos Ovenstad. Trolig trykkfeil.

 

Men, hvordan passer han egentlig inn med opplysningen fra tingboka?

 

"Een Søn Ved Navn Egedius Grot som er Lieutenant ved det Bergen huusiske Regimente og endnu udj live"

 

Hadde de som gav tingvitne mistet sporet på denne Egedius i 1722?

 

I følge sønnen: "Min sal. Fader Egidius Groodt, som var' Cornet ved Dragonerne Nordenfields". Har Ovenstad feiltolket "Cornet" til å være korporal montro?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Christian Fredrich Groth i Trondheim er interessant all den tid han forteller at han var ugift og da trolig barnløs. Hvem var hans arvinger?

 

Se også:

https://www.nb.no/items/49613c631580a7c0cf06b705f221351e?page=135&searchText=guldsmeder i Trondhjem

 

STEVNING 28. 5.1750 Trondhjem Pantebok 6, 148
FRA :F1:Christian Friderich :E1:Groth TIL :T1:"Thiems Byeting"
MOT :F1:Silvester :E1:Walnum.
Dok nr: 781 Registrert av: B. Gundersen

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0037: Ministerialbok nr. 601A05, 1729-1761
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050613020063


Døde av tæring i 1752.

 

PROKLAMA TIL SKIFTEHOLD 21. 6.1753 Trondhjem Pantebok 6, 253b
EFTER :T1:avg. :F1:Christian Frederich :E1:Groth.
Dok nr: 1483 Registrert av: B. Gundersen

 

Skiftet etter ham ble holdt på et tidspunkt som det ikke er skifteprotokoller i Trondheim. Kan det tenkes at det ble publisert noe i avisene om arvingene?

Endret av Lars Østensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, to sjeler samme tanke. Litt mer kjøtt på beinet:

 

SAT, Trondheim magistrat, A/Aa/L0015: Rådstueprotokoller, 1743-1754, s. 669
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090505360672

 

Kiøbmand Lars Pedersen Lassen till ????? for den arv ham paa skiftet efter afgl: Christian Friderich Groth er tilfalden hans Broder søn Reinholt Groth efter oprettet Testamente 55 Rdr 2 ort 10 1/4 Skilling .....

 

Tydeligvis fantes det et testamente etter Christian Friderich Groth. Hvor kan det befinne seg montro?

 

Hvem er denne Reinholt Groth sønn av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Eg slit med å bli enig med meg sjøl her 😮

Forvirra? Ikkje etter denne episoden av forviklingar!

 

Men fødselsåret til Egedius å være feil i Hitterslekt. Blir korporal når han er 60 år gammel...

Tror ikke at vi skal henge oss alt for mye opp i denne aldersopplysningen, vil anta at den er satt for å passe slik at Øllegaard og Egedius var nokså jevnaldrende. Øllegaard, måtte jo være før 1647 om hun skulle være datter av Sigvard Gabrielsen Akeleye i sitt andre ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, John Kristoffer Haugan skrev:

Tror ikke at vi skal henge oss alt for mye opp i denne aldersopplysningen, vil anta at den er satt for å passe slik at Øllegaard og Egedius var nokså jevnaldrende. Øllegaard, måtte jo være før 1647 om hun skulle være datter av Sigvard Gabrielsen Akeleye i sitt andre ekteskap

 

Og det er akkurat det som ikke henger på greip!

 

Hvordan får du det til å stemme overens med opplysningen fra Åsbjørg?

 

Mao. hvordan tolker du betydningen av det som står her:

 

Myrer, Kråkstad:

«1690 tilhører den Marie de Rocheling på Kambo og hennes svigersønn Egedius Grot.»

 

Stemmer opplysningen så er det kun et svar så langt jeg kan skjønne......

 

Øllegaard har ut fra disse opplysningene om de nå stemmer avgått med døden i meget ung alder. Hun var sannsynligvis født i perioden 1663-1670. gift med Egedius rundt 1690 og død før 1696.

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lars Østensen skrev:

Hvem er denne Reinholt Groth sønn av?

Kan det være Jochum Ulrich Groth som "betegnes 10. februar 1729 som død" ifølge Gullsmedboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Kan det være Jochum Ulrich Groth som "betegnes 10. februar 1729 som død" ifølge Gullsmedboka?

 

Jeg tenkte på det samme. Jochum er jo per nå eneste kjente søsken av ham, men det kan jo hypotetisk tenkes at han hadde andre søsken som vi ikke vet om. Testamentet er jo av interesse i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra #1

 

[#34287] Susanne Larsdtr. gift med Gabriel Sivert Egediusson Grodt i Orkdal

Susanne Larsdtr. var gift med Gabriel Sivert Egediusson Grodt i Orkdal. Han var født ca 1692, sønn av Egedius Grodt og Øllegaard Sigvardsdtr. Akeleye. Han ble senere gift for 2. gang med Maren Pedersdtr. Wilmann i 1746.Susanne Larsdtr. må vel være født ca. 1695-1700 da første barnet deres ble født 1721.Barna het Egedius, Elisabet, Morten Lorentz, Johannes Werner, Beret Maria og Jochum.Er det noen som kan hjelpe meg med hennes opphav?Kan det ha noe med Stabell å gjøre? Laurits Bastianson Stabell hadde en datter Susanne Larsdtr. født ca. 1650. Moren var Susanne Pedersdtr. Krabbe.
Susanne Larsdtr. var gift med Gabriel Sivert Egediusson Grodt i Orkdal. Han var født ca 1692, sønn av Egedius Grodt og Øllegaard Sigvardsdtr. Akeleye. Han ble senere gift for 2. gang med Maren Pedersdtr. Wilmann i 1746.Susanne La

 

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Lars Østensen skrev:

 

Og det er akkurat det som ikke henger på greip!

 

Hvordan får du det til å stemme overens med opplysningen fra Åsbjørg?

 

Mao. hvordan tolker du betydningen av det som står her:

 

Myrer, Kråkstad:

«1690 tilhører den Marie de Rocheling på Kambo og hennes svigersønn Egedius Grot.»

 

Stemmer opplysningen så er det kun et svar så langt jeg kan skjønne...…

 

Jeg er helt enig, at den eneste konklusjonen som virker fornuftig er at  Øllegard var en Gabrielsdatter, og barnebarn av Sigvard Gabrielsen Akeleye. Det jeg mente var at fødselsåret til Egedius Grot var satt til 1640, med bakgrunn i tidligere status i forskningen , hvor hun da var plassert som datter av Sigvard Gabrielsen Akeleye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2018 den 17.09, Åsbjørg Susort skrev:

Eikli-boka : Frå ein gard til ei heil grend

https://www.nb.no/items/f0200e20f2ea03fc3ebc4423bc90a417?page=79&searchText="egidius groth"

Om sønnen Gabriel Egidiussen:

«Da dei skulle døype han, vart det slekta på morsida som skulle førast vidare. i namnevalet. Det vart Gabriel, etter morfar åt guten»

Og denne fra #16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.