Gå til innhold
Arkivverket

Jakob Jonsen f. 1754


Steven Cantillon
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Er det noen som har kjennskap til en Jakob/Jacob Jonsen/Johnson som var i født ca 1754 nord for Bergen og utvandret som matros til Newcastle, England? Der giftet han seg i 1797. Døde på fattighuset der men hadde noen barn før det, han er i familielinjen til min kusine. I bryllupsattesten skrev han at han var fra "North Bergen" men lurer på hva det kan bety. Bergen nord? Åsane? Hordaland? (North Bergen er forresten en plass i USA men kusinen sier han er fra Norge). Takknemlig for tips som kan hjelpe meg i søket videre!

Steve Cantillon

Mosterøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst Grethe. Mye info fra England.

 

Giftet seg 3. August 1794. St. Hilda's South Shield's, Durham, England. 

Dama het Mehetabel Dale(1773-1813)

Barna: Christopher Johnson 7.9.1801 Tynemouth

Jacob Johnson 22.6.1804 North Shields (=Tynemouth)

Margaret Johnson 1.2.1807 Tynemouth

Eleanor Johnson 29.9.1809 Tynemouth

Kona Mehetabel Dale døde December 1813

Jacob døde 17.11.1823 Rekord funnet Christ Church, Tynemouth. 

Begravd der. Adresse: "Fattighuset"

 

Takker så mye for din hjelp i denne sakan. 

Hilsen,

 

Steve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sønn til :-)

The England & Wales, Christening Index, 1530-1980
Name:    James Johnson
Gender:    Male
Christening Date:    25 Jun 1797
Christening Place:    Tynemouth, Northumberland, England
Father:    Jacob Johnson
Mother:    Mehetable Daile

 

The England, Select Births and Christenings, 1538-1975
Name:    James
Gender:    Male
Baptism Date:    1797
Baptism Place:    Christ Church, Tynemouth, Northumberland, England
Father:    Jacob Johnson
Mother:    Mehetable Daile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Egil og Grethe. 

 

Ja, Egil, James Johnson var kjent, min feil at han uteble i sammendraget. 

 

Hilsen til dere begge fra min kusine og hennes mann fra England:

 

......those lovely people you come across in family history circles who loves to solve other people's mysteries. I've had experience of that myself - when I once posted a 'brickwall' on a forum – people all over wanted to do the detective work and find the answer. Sadly, on that occasion we didn't solve the problem but, this time, who knows?

 

Whilst my Norwegian isn't very good (!) I think I can guess at the headings/categories but you will know much better, I'm sure. I'm particularly attracted by the last entry Jacob Johannesen 1755 because that could very well fit the bill. I presume that the date is his birth date and he presumably comes from an area in Bergen. Are you able to translate it for us, please? As you know, we arrived at a possible birth year from his burial record in 1823 which gives his age as 69 years. That is probably not exact but not far off the truth, so the 1755 entry is very promising.

 

Jeg skal se hva jeg finner fra ditt forslag, Grethe. Og Egil, dersom du ønsker å vite mer om Johnson familien i England er jeg sikker på min kusine vil dele det hun har. 

 

Takker veldig for oppmerksomheten, 

 

Med vennlig hilsen, 

 

Steve Cantillon

Mosterøy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Egil, kusinen min ba meg om å formidle dette til deg. Kan du hjelpe? 

 

It's all exciting and could well be what we're looking for. Egil's reference to James, born/baptised in 1797 is spot-on. That's Jen's 3rd Great Grandfather so if Egil has traced him as a descendent of Jacob Johannesen we're on the right track.

 

Would be very interested to see if our Jacob is one of Egil's ancestors and has sorted out the family tree, including the English branch. Won't get too excited but it could be the answer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Steven Cantillon skrev:

Would be very interested to see if our Jacob is one of Egil's ancestors and has sorted out the family tree, including the English branch. Won't get too excited but it could be the answer.

 

Jacob in not one of my ancestors, so I can't help you with any family tree.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.