Gå til innhold
Arkivverket

Lars Vetlesen, canoneer på Fredriksvern i 1814. Var han fra Telemark?


Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Lars Vetlesen registreres som canoneer når han vies til Oline Larsdatter på Fredriksvern 19. januar 1814:

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070502690136.jpg

 

Også når ekteparets førstefødte døpes som Maren Cathrine 18. mai 1814, blir Lars registrert som canoneer (venstre side):

https://media.digitalarkivet.no/view/8257/35

 

Etter at Fredriksvern har hatt en viktig funksjon gjennom krigsårene, nedskaleres virksomheten etter 1814, og Lars blir nok ganske snart dimittert, for datteren Caroline døpes på Tangen i Drammen (den gang Skoger) 4. januar 1816. Senere kildreferanser til Lars er fra samme sted, inntil han gravlegges fra Tangen kirke 22. mai 1825, iflg. kirkeboken 42 år gammel.

 

Lars gjør altså drammenser av seg (i alle fall etter dagens kommunestruktur), men hvor han er barnefødt, har jeg ikke funnet ut av så langt. Man kunne forvente å finne ham i folketellingen for 1801, men det er faktisk ingen Lars Vetlesen registrert i hele Norge i 1801 i henhold til mine undersøkelser. Fadderne til barna som fødes på Tangen gir heller ingen nøkler. Men flere forhold trekker i retning av at Lars opprinnelig er fra Telemark:

 

(1)   Mannskapene ved Fredriksvern var i stor grad rekruttert fra ulike Telemarks-kompanier (se bl.a. denne boken).

 

(2)   Alle Telemarks-kompaniene hadde oberst Johan Georg Jehnigen Mejlænder som øverstkommanderende (se f.eks. her). En av fadderne for Lars’ datter Maren Cathrine ved dåpen på Fredriksvern var «Frøken M. Mejlænder», ganske sikkert oberstens datter Maren Sophie Mejlænder, født i 1797. Det var temmelig vanlig at overordnede offiserer ved militærforlegninger gjorde ære på sine underordnede ved å la medlemmer av familien stå fadder for barna deres. Dette spesifikke fadderskapet indikerer at Lars tilhørte et av de Telemarks-kompanene som altså hadde Marens far som øverste sjef. Vi ser for øvrig at en annen fadder var «Frue J. S. Bille», ganske sikkert Johanne Severine f. Krogh, gift med Søren Adolph Bille, som var kommandant over den østre kanonbåtflotillen som var stasjonert på Fredriksvern fra 1808 (lenke). Dette indikerer at Lars som canoneer var knyttet til nettopp denne flåten. Dette bidrar ikke i seg selv til å løse mysteriet om hans opphav, men sammen med fadderskapet til Mejlænders datter danner det et mønster som sier noe om hvem som var Lars sine overordnede, og det styrker slik sett hypotesen om at Lars tilhørte et av Telemarks-kompaniene som hadde oberst Mejlænder som øverstkommanderende

.

(3)   Vetle er et navn som på denne tiden hovedsakelig brukes i Telemark (noe man bl.a. kan se av FT 1801).

 

(4)   Lars og Olines datter Maren Cathrine, som altså døpes på Fredriksvern 18. mai 1814, gifter seg 1837 på Tangen med skipper Michel Christensen. Deres sønn Christian Lauritz Christensen etablerer seg i Valdres, hvor han bygger opp Breidablikk sanatorium sammen med sin hustru Jeanette Marie Hvoslef. Når foreldrene til Christian Lauritz blir angitt i boken om Hvoslef-slekten fra 1890, blir Porsgrunn oppgitt som fødested til moren Maren Cathrine. Hun er beviselig døpt (og sikkert født) på Fredriksvern, men det er trolig at forfatteren av slektsboken (Andr. Johansen) i sin innsamling av opplysninger har notert seg at Maren Cathrine har røtter i Porsgrunnsregionen, samtidig som det er mulig at denne referansen til Telemark i realiteten peker på opprinnelsen til faren Lars. Den feilaktige referansen er neppe tatt helt ut av det blå.

 

På Østre Borge i gamle Gjerpen, som i dag ligger i Porsgrunn, har jeg faktisk funnet en Lars Vetlesen, døpt 15. okt. 1786 som sønn av Vetle Larsen (fra Sanni i Gjerpen) og Maren Nilsdatter. Deres første sønn med samme navn (Lars) døde som to-åring i 1784 (se den nettbaserte bygdeboken over Gjerpen utarbeidet av Gard Strøm), men Lars den yngre ser ut til å ha levd opp. Dette er den eneste passende Lars Vetlesen jeg så langt har klart å spore opp. Et par års avvik i relasjon til oppgitt alder ved Lars Vetlesens begravelse på Tangen i 1825 er godt innenfor feilmarginen. Moren heter dessuten Maren, som datteren til Fredriksvern-Lars. Men andre navn i slekten til Gjerpen-Lars har jeg ikke funnet i etterslekten til Fredriksvern-Lars. Førstnevnte Lars finnes ikke i konfirmasjonsprotokollene i Gjerpen, og jeg har heller ikke funnet annen informasjon om hans videre skjebne etter dåpen. Men så finnes det heller ingen Lars Vetlesen i FT 1801, som sagt, så det er ikke usannsynlig at det er Gjerpen-Lars, født i 1786, som plutselig dukker opp igjen i kildene som canoneer på Fredriksvern i 1814. Han er en sannsynlig kandidat, men jeg mangler enn så lenge avgjørende kildebevis.

 

Jeg holder på å lete rundt i militære kompaniruller for å finne Lars, og hvis det er noen som sitter med opplysninger (f.eks. om relevante kilder) eller ideer som kan hjelpe meg videre i min leting, ville jeg sette stor pris på dette!

 

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supplerende opplysninger: I tillegg til Maren Cathrine og Caroline, hadde Lars Vetlesen og Oline Larsdatter barna Karen Larine og Wilhelm. Det viser seg at en yngre bror av Gjerpen-Lars (Hans Levor Vetlesen, f. 1793), kalte sin førstefødte sønn for Wilhelm (lenke), og Fredriksvern-Lars gav altså sin eneste sønn samme navn. Dette bidrar til å styrke sannsynligheten -- i all fall litt -- for at Gjerpen-Lars kan være identisk med Fredriksvern-Lars.

 

For øvrig viser et kjapt søk i Gard Strøms utmerkede online-bygdebok at Larine/Laurine var et kvinnenavn som ble brukt temmlig mye i Gjerpen-distriktet på 1800-tallet (men det var neppe spesielt for Gjerpen på denne tiden).

 

Mvh Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for respons, Dag. Det er nok foreldrene til Gjerpen-Lars som også ligger på solumskekt.org, slik du skriver. For øvrig har jeg erfaring med at personer som beviselig har levd i beste velgående i 1801 ikke finnes i folketellingen. Ofte kan det vel være snakk om at man ikke oppgir sønner som er potensielle kandidater til soldatjeneste, dersom dette lar seg gjøre. Men "min" Lars Vetlesen havnet uansett på Fredriksvern.

 

Jeg har, som nevnt i trådstarten, ikke funnet konfirmasjonen til Gjerpen-Lars, men det jeg har observert ved å bla gjennom konfirmasjonsprotokollene fra Fredriksvern, er at mange soldater ser ut til å ha blitt konfirmert rundt 20-års alder på tjenestestedet (Lars Vetlesen fant jeg imidlertid ikke blant konfirmantene på Fredriksvern). Det betyr kanskje at noen ble innkalt til soldattjeneste før de hadde blitt konfirmert på hjemstedet? Militærhistorie er ikke mitt gebet, så jeg kan ikke selv besvare spørsmålet, men det er sikkert mange andre her på forumet som vet mye om dette.

 

Dersom man fant skiftet etter foreldrene til Gjerpen-Lars -- én eller begge -- hadde man muligens fått tilgang til opplysninger som kan bidra til å løse spørsmålet om Gjerpen-Lars er identisk med Fredriksvern-Lars, men enn så lenge har jeg ikke funnet noe i de aktuelle skifteprotokollene for Bamble sorenskriveri. Jeg fortsetter imidlertid letingen både der og i militære ruller.

 

Mvh Otto

 

 

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser slik ut, Grethe: Nils er visst heller ikke registrert i FT1801. For øvrig har jeg bladd meg gjennom listen over begravede i Gjerpen fra fødslene til Nils og Lars i hhv 1784 og 1786 frem til folketellingen i 1801, og jeg finner ingen av dem oppført i denne listen. Med et solid forbehold om at jeg har oversett noe, indikerer dette at de begge i realiteten var i live i 1801, og det bidrar til at jeg kan opprettholde hypotesen om at Gjerpen-Lars er identisk med Fredriksvern-Lars.

 

Mvh Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måtte tidlig ut i jobb på den tida, så kanskje Lars allerede var matros og på sjøen i 1801?

Eller muligens i Danmark??  Bare en tanke, men helt utenkelig er det vel ikke....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Astrid K. Natvig skrev:

En måtte tidlig ut i jobb på den tida, så kanskje Lars allerede var matros og på sjøen i 1801?

Eller muligens i Danmark??  Bare en tanke, men helt utenkelig er det vel ikke....

 

Takk for respons, Astrid. Jeg har vært inne på samme tanken selv -- men ifølge det som står om FT1801 på Arkivverket, Wikipedia og andre steder, skulle folk registreres på sin bopel, uansett om de var fraværende fra hjemmet (f.eks. på sjøen) den dagen folketellingen ble foretatt. Men det hendte nok at fraværende personer ikke ble registrert.

 

Det kan sikkert være mange grunner til at fraværende personer ikke ble registrert. F.eks. kunne det hende at man lot være å oppgi fraværende sønner som var potensielle kandidater til soldatjeneste, slik jeg var inne på i innlegg #4. Både Lars (som uansett ble soldat!) og hans to år eldre bror Nils, som altså begge mangler i FT1801 (uten å være registrert som avdøde i kirkeboken før 1801, etter det jeg kan se) kan tenkes å være slike kasus. Siden dette var den første folketellingen i sitt slag, var det nok noen som var litt i stuss og mildt skeptiske når tellekorpset plutselig stod i tunet, og de var kanskje usikre på hva de innsamlede opplysningene skulle brukes til. Det å "lure unna" familiemedlemmer bevisst -- i den grad dette skjedde -- forutsatt riktignok at den/de som stod for registreringen ikke var alt for lokalkjente. Det kan godt hende jeg her er helt på jordet, og jeg vil være takknemlig for å bli korrigert i mine spekulasjoner av folk i forumet som har bedre greie på gjennomføringen av folketellinger og soldattjeneste enn det jeg selv har.

 

Mvh Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2017 den 16.38, Grethe Flood skrev:

Litt på siden, men her er matros Lars Vetlesen nevnt som svoger til avdøde i et skifte i Drammen i 1816:

https://digitalarkivet.no/view/27/pa00000000031860

 

 

Beklager at jeg ikke så begynnelsen av innlegget ditt da jeg svarte for noen dager siden, Grethe. Det skiftet du lenker til har jeg sett, men det gir ingen nøkler til Lars sin egen familiebakgrunn, så vidt jeg kan se. Han oppgis som svoger til arvelater Johanne Larsdatter, som ut fra skiftet fremstår som søster til Oline Larrsdatter (Lars sin hustru) og Ingeborg Larsdatter (gift med skipstømmermann Lars Jensen). Jeg har for øvrig problemer med å finne ut av familiebakgrunnen til disse tre søstrene også (Johanne, Ingeborg og Oline), bortsett fra at far til Johanne oppgis som skipstømmermann Lars Michelsen ved hennes begravelse i Tangen kirke 11. september 1816. Men det er en annen historie. I første omgang forsøker jeg å finne frem til Lars Vetlesens bakgrunn.

 

Mvh Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg tar opp igjen denne tråden for å melde om at saken nå kan betraktes som løst. To forhold bygger opp under hypotesen om at den Lars Vetlesen som er stasjonert som canoneer ved Fredriksvern ved vielsen i 1814 faktisk er identisk med Lars Vetlesen fra Osebakken i Gjerpen, døpt 15. oktober 1786 som sønn av Vetle Larsen (opprinnelig fra Sanni) og hustru Maren Nilsdatter:

 

(1) For det første er det høyst sannsynlig at den «Lars Wetlessøn» som i 1812 dukker opp i Gjerpen som fadder under dåpen til datter av «Engelbert Aslessøn» på Osebakken er Lars Vetlesen fra Osebakken:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000012453220

 

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061206040691.jpg

 

Den Lars Vetlesen fra Osebakken i Gjerpen som ikke lar seg spore i FT1801 (hvor det ikke er registrert noen personer med dette navnet i dets ulike varianter) ser altså ut til å dukke opp i levende live i 1812, som fadder for en nabofamilie på Osebakken. Og dersom Gard Strøm har rett i sin antagelse om at mor til Lars Vetlesen — Maren Nilsdatter — er søster av smeden Asle Nilsen (https://gamlegjerpen.no/Bygdebok/BorgeO/BorgeO1801.htm#Familie31), står i realiteten Lars fadder for datteren til sin fetter, siden «Engelbert» Aslessøn ganske sikkert er identisk med den Engebret som døpes i Gjerpen 1. des. 1782 som sønn av Asle Nilsen og hans hustru Tone Engebretsdatter: https://gamlegjerpen.no/Bygdebok/BorgeO/BorgeO1782.htm

 

Denne fadderoppføringen er altså et sterkt indisium på at Lars Vetlesen fra Gjerpen lever i beste velgående i 1812, og oppføringen bidrar med dette til å sannsynliggjøre at det faktisk er samme person som dukker opp som brudgom ved Fredriksvern i 1814.

 

(2) Jeg har fått et betydelig antall DNA-treff med amerikanere som har slektslinjer tilbake til Gjerpen for noen generasjoner siden, hvor disse linjene kan tilbakeføres til ulike sett av Lars Vetlesens aner. Dette er personer som ikke ser ut til å ha norske aner fra andre deler av landet. Siden jeg selv bare har denne ene slektslinjen inn i Telemark, har man en situasjon hvor sammenfallende DNA-segmenter bidrar til å underbygge «manuelt» utledede slektslinjer på en ganske så overbevisende måte.

 

Med utgangspunkt i disse to forholdene — fadderoppføringen og DNA-treffene — anser jeg saken som løst og konkluderer med at Lars Vetlesen, døpt 15. økt. 1786 i Gjerpen, er identisk med canoneer Lars Vetlesen som vies til Oline Larsdatter på Fredriksvern 19. januar 1814.

 

Oline Larsdatter er for øvrig født i Drammen, men har innflyttede Hedmarks-foreldre, slik det fremgår av følgende emner her på Digitalarkivets brukerforum:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/256477-hva-er-opphavet-til-lars-michelsen-som-på-1770-tallet-bor-på-stor-deglumseie-i-furnes/

 

https://forum.arkivverket.no/topic/241049-vang-hedmark-gjertrud-axelsdatter-f-ca-1720-hennes-opphav/

 

Disse opplysningene har selvsagt begrenset allmenn interesse, men siden innleggene her på forumet til sammen utgjør landets største søkbare informasjonsbase for slektsforskere, tenker jeg det er riktig å følge opp sine tematråder etter beste evne og gjøre eventuelle konklusjoner tilgjengelig for fremtidige generasjoner som ønsker å lete opp sine forfedre.

Endret av Otto Martin Christensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.