Gå til innhold
Arkivverket

Tekst i ministerialbok 1769


Trine Andreassen
 Del

Recommended Posts

Jeg ville ha satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med å tyde tekst i en kirkebok fra 1769. Det er teksten som omhandler Hartvig Svendsen jeg er på jakt etter. Jeg leser langt ned på siden jeg lenker til at han er jordet 21. juni, men jeg klarer ikke å tyde om det er mer tekst her som omhandler ham.

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071102650674.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se er dette en ‹vanlig› kronologisk ført kirkebok, med antall kommunikanter ved gudstjenesten, barnedåper, introduksjoner, jordfestinger/begravelser o.s.v. En prostevisitas er også notért.

Og det er (nok en gang – såvidt jeg kan se) kun den ene innførselen som omhandler Hartvig Svendsen. Han er imidlertid ikke «jordet» 21 juni, men døde da. Jordfestelsen er 7 de søndag etter Trinitatis, som var 9de juli i 1769. (I den grad sånne detaljer er interessante da . . . :-)

 

Teksten selv:

 

Dom: 7ma á Tr: Annexet - Comm: 16. t.g. 19ß (skilling? - kollekt? - usikker her)

Døbt Hans Lars: Kirsten Jørgensdr Kongsvig, deres 11te

barn nat. d 27 juny, nom Daniel

Faddr: Stephen Lars: Balstad. poul peders. Lyen(?) peder pouls. Kongsvig

Helena Maria Har(?) balstad. Malena poulsdr. Kongsvig

Jordet Hartvig Svends. Sto(??) def: d 21 Juny (def. = Defunctus, (av)død.)

introd.    1 Henric henrics. qv. af Lars Letten, prole v:

              2 Eric Jacobs. Qv(?): af Sætter(?), pr: v.

Hbr(?) Jacob betjente (??) og pr: Juel; jeg catechis. ante et p(?) concionem.

 

Veeeldig usikker på tydningen og betydningen av de mangslungne latinske(?) forkortelser på slutten ( fra introd. nr. 1 og ut.) Men tviler sterkt på at de har noen forbindelse til Hartvig.

 

Hope this helps ;-) 

Endret av Even Stormoen
kort presiséring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siste linje tror jeg det står: Hr Jacob betjente Alter og pr.stoel; jeg catheci(serede) ante et p(ost) concionem. Presten som førte boka, har altså hatt undervisning før og etter samlingen, dvs gudstjenesten, mens Hr Jacob hadde altertjeneste og preken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.