Gå til innhold
Arkivverket

Gunhild Svenningsen fra Holt i Aust Agder


Monica Hegglid Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne denne dama, men det er ikke lett. Hun er beskrevet i U.S. Census i 1870 som Gornel Swiningson 28 år gammel. Hun var tjenestepike hos Oliver Johnson (døpt Halvor Jensen, bror av John. A Johnson) Jeg tenker at hun er født rundt 1842. Navnet kan jo være noe som ligner Gunhild, men jeg prøver dette. Jeg mistenker at hun kan komme fra Holt sogn eller områdene rundt.

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MN9H-Q2F

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Monica Hegglid Berthelsen skrev:

Jeg mistenker at hun kan komme fra Holt sogn eller områdene rundt.

 

Har du undersøkt om det finnes noen Gunhild Svenningsdatter/Svendsdatter f. ca 1842 fra Holt sogn eller områdene rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med saken, men står litt fast. Så langt har  jeg ikke funnet noen Gunhild. Hun står oppført som "domestie" på originaldokumentet. Da tenker jeg at hun ganske nylig har kommet over til Amerika i 1870. Har så langt ikke funnet henne andres steder. Jeg har tenkt som så at siden det skal være en kobling mellom familien Johnson og flere Svenningsen i Holt i Aust Agder, kan det like gjerne være henne som er linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette et skudd i mørke, Monica. Men Asborgs mann Halvor Aanonsen hadde jo faktisk en søster Ingeborg Åselie f. 1837, nr. 18 i vedlagte kirkebok. Jeg kjenner ingenting til hennes videre skjebne, men Åselie ble jo fort til Celia i USA, og 1837 ligner mye på 1834, så kanskje det er henne som var gift med Oliver Johnsen. Halvor og Asborg døpte jo sitt første barn Celia, og da stemmer det jo at hun og Josephine var kusiner til Oliver Johnsens barn. Det ville vært ønskelig om din familie i USA hadde spart på noen dokumenter vedrørende disse slektningene selvfølgelig..

 

https://media.digitalarkivet.no/view/812/5034/16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.