Gå til innhold
Arkivverket

Ås og Frogn Lensmannsarkiv


Petter Rimtun
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Leter etter arkivene etter Ås og Frogn Lennsmannskontor 1840-1880.

I følge personen som er leder for lokalarkivet i Ås, så ble dette avlevert SA for lenge siden.

Kan ikke finne det gjennom arkivportalen.

 

Er det ikke ferdig katalogisert?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

 

Desverre ser det ut som at her er det store mangler.

Mer eller mindre alt fra den tiden jeg etterspør er ikke der.

Jeg antar at ettersom deler av arkivet er vannskadet, så kan det være en forklaring på mangelen.

 

Uansett, takk.

 

Mvh

Endret av Petter Rimtun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er dessverre at lensmannsarkiv fra 1800-tallet er dårlig bevart. Man må ty til overordnet nivå, til fut og amt.

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporter fra politiforhør ble lagt til straffesaksmappen i politiets arkiv, der det var aktuelt. . Ikke sjelden førte man dessuten rapportprotokoller med gjenparter av disse rapportene, men disse er ofte ikke bevart. På 1800-tallet kan man også finne noen slike rapporter i arkivene etter påtalemyndigheten - i perioden frem til ut på 1880-tallet var dette amtet. Også futens arkiv kan inneholde slikt. Noen forhør ble dessuten tatt inn i ekstrarettsprotokollene til sorenskriveren. 

,

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at jeg har kommet til en god kilde her, så derfor må jeg spørre videre:)

 

Hele min søken går ut på å finne ut av hvem min tippoldemor var.

Hun og tippoldefar fikk to uekte barn. Først min oldefar i 1874, og fire år senere hans søster.

 

Tippoldefar ble dømt til kronarbeid, etter det jeg vet ved minst to forskjellige anledninger, etter at tippoldemor krevde oppfotsringbidrag for barna.

Desverre finner jeg generelt lite info om kronarbeid, men jeg vet hva det er.

Blant annet har jeg funnet ham i div papirer vedrørende selve soningen på Akershus.

 

Det jeg leter etter er dommene mot min tippoldefar, og de avhørene som lå til grunn for de.

Hvor kan dette matrialet være oppbevart?

Jeg vil anta at det vil være endel opplysninger om min svenske tippoldemor i dette.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her vil det nok være mest aktuelt å lete i arkivene etter amtet eller stiftamtet for saker knyttet til barnebidrag og kronarbeid. Dette materialet befinner seg i Statsarkivet i Oslo og kan bestilles opp på vår lesesal. Begynn med bidrags-/oppfostringsjournalene. Disse kan bestille i arkivportalen, her for Akershus amt, og her for Kristiania stiftamt. Derfra kan du gå videre til bidragssakene, som du finner i de respektive arkivene, serie Fab. I stiftamtsarkivet finner vi to esker spesielt merket med kronarbeid. Dette er eskene Fab/L0005c og Fab/L0005d.

 

I arkivet etter Akershus amt er det dessuten en egen eske merket «Kronarbeidssaker 1859-1874», men det blir kanskje for gammelt for deg. I arkivet etter Oslo fengsel (tidl. Christianis distriktsfengsel) finnes en egen serie med kronarbeidsresolusjoner, men vi kan ikke umiddelbart se at det er bevart lignende i arkivet etter Akershus landsfengsel.

 

På våre hjemmesider kan du lese mer om farskapssaker.

 

 

Vennlig hilsen

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

Endret av Vigdis Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da skal jeg få gått gjennom disse på et tidspunkt.

 

"Kronarbeidsresolusjoner" høres umiddelbart interessant ut.

Selv om det ikke lett finnes i arkivene etter Akershus Landsfengsel.

 

Vet du hvem eller hva som dømte en mann til kronarbeid?

Dette må vel ha gått gjennom de "vanlige" myndighetene på et tidspunkt, hvor avhør av mor og far ble gjort.

Jeg vet også at min tippoldefar benektet farskap til min oldefar, men han  ble tvunget til å betale uansett.

 

Hvem "bestemte" at han til syvende og sist var faren til barnet?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige var at kronarbeidsresolusjoner ble utstedt av amt eller stiftamt uten at noen domstol kom inn i bildet. Det var manglende betaling av oppfostringsbidrag som lå bak. Når det gjelder farskap var det også amt eller stiftamt som fastsatte bidraget. Hvis farskap ble benektet, kunne det bli sak for domstolene. Som regel inneholder oppfostringsjournalene i arkivene etter amt og stiftamt opplysninger om dette. 

 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.