Gå til innhold
Arkivverket

Tema-innlegg: hva er det viktigste i din lokalhistorie


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Hei dere på Forumet,

jeg så kravene til et videregående studium ved et lokalhistorisk institutt, og der er det bl.a. at oppgaven skal omhandle noe helt nytt i lokalhistorien.

Dette er så alikevel ikke aktuelt for meg. Men i samme omgang vil jeg henvise til et radioprogram Museum (reprisesending fra 2010), der det drøftes nye

vinklinger i historieskriving.

Skal man tro programleder, så er middelalder og nasjonal stolthet, våre eldste røtter, ikke lengre så aktuelt og viktig. Kongesagaer og Snorre var nyttig

under nasjonsbygging og Norges identitet. Men nå er det nye tider, også i historieskrivingen.

 

Jeg syns at draktshistorie og vanlige bønder/fiskeres liv er mest interessant, i full visshet om at det ikke er spektaktulært nytt. Kanskje noen av dere har

noen spennende synspunkter på dette. Hva blir det nye i historieskrivingen?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok enig med deg i det du anfører som viktig i nyere tiders historie. Med 'nyere tider' mener jeg her de siste ca 3-400 årene fram til nå. Nasjonsbyggingen og utviklingen av den kan nok fortsatt være interessant.

 

Videre vil jeg nevne kirkens og geistelighetens vikende makt,

utviklingen og framveksten av et skolevesen,

nye samlivsformer og familiemønstre.

Kvinners stilling og voksende deltagelse i samfunnet kan være interessant,

og også barns levekår, fra 'fabrikkslaver' til en nokså egenrådig 'dessertgenerasjon'.

Siden du nevner bønders/fiskeres liv, bør man vel også ta med flytting og framvekst av bysamfunn med yrker innen håndverk, service etc.

Oppfinnelser/oppdagelser som gjør livet og arbeidet lettere for folk.

Infrastruktur, alt fra veibygging til internett.

Jeg hopper lett over politikk og navn/årstall på kjente personer, de vil nok bli tatt med uansett.

Men i forbindelse med drakthistorie kunne kanskje musikkhistorie, fortellertradisjoner (eventyr) også nevnes.

 

Jeg har ikke sett programmet du nevner, så dette jeg nevner her er slikt som jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette som du lister opp er nyere historie. Men for å omformulere spørsmålet: hva er det IKKE skrevet om. Noe helt nytt som enda ikke har fått sin lokalhistorie.

 

Et forslag som ikke kommer fra meg, men som stod i et leserinnlegg i en avis, var å gi nedlagte småbruk til arbeidsløse innvandrere. Som jo må sies å være nokså radikalt nytt. Min hjembygd Bømlo i Sunnhordland fikk for noen år siden en utmerkelse for vellykket integrering av asylsøkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.