Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling for Fredrikstad 1900


Berit Christina Sæbø
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter en adresse fra Fredrikstad. Men i folketellingen står det ikke oppgitt husnummer, bare gate (Mellemgaden). Gårdens nummer er 311, men det er ikke husnummer. For meg ser det ut som det er det 311. stedet de telte, for 310 og 312 er andre gater (Torbjørns gade og Arbeidergaden.) Det er også oppgitt et annet nummer, husliste nr 3. Men det ser ikke ut som det er husnummer heller.

 

Jeg vet hvor Mellemgaden gikk, den heter delvis Olaf M. Holwechs gate og delvis Arne Stangebyes gate nå. Men jeg vet som sagt ikke hvilket hus det er.

 

Lar det seg i det hele tatt gjøre å finne ut hvilket nummer det var i Mellemgaden? Er det noen som har gode forslag til hvordan? Hvis noen klarer å tyde bedre enn meg, blir jeg glad, se https://media.digitalarkivet.no/view/36995/2333?indexing (SAO Folketelling 1900 for 0103 Fredrikstad kjøpstad, 1900 s. 2333)!

 

 

Endret av Berit Christina Sæbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

311 er matrikkelnr.

 

Gamle DA:

 

 

1900-telling for 0103 Fredriksstad

By Husliste Kretsnr Gate Matr.nr. Våningshus Utan hushald Etasje Busetnad Kvist Personliste Tilstades i huset Heimehøyrande Leiligh. nr. Type Etasje Tal rom etasje Tal kjøkken Tilstades i leil. Heimehøyrande
818 Fredriksstad 3 13a Mellemgade 311 Vaaningshus n 1 4 2 4 29 29 1 Forhus 1 3 1 12 12 %9%
  Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. Merknad
3917 1 Lovise Dahl k b hf!! e Pensjon staten samt logerende 1851 Sponviken Berg herred n s fglass.gif
3918   Jakob Dahl m b s ug Matros sønn 1877 Sponviken Berg herred n s fglass.gif
3919   David Dahl m b s ug   01.10.1885 Sponviken Berg herred n s E: Fødselsdato 1. oktober tilføyd av andre fglass.gif
3920   Johannes Dahl m b s ug   17.11.1894 Sponviken Berg herred n s E: Fødselsdato 17. november tilføyd av andre fglass.gif
3921   Edvarda Dahl k b d ug   04.11.1883 Sponviken Berg herred n s E: Fødselsdato 4. november tilføyd av andre fglass.gif
3922   Julie Dahl k b d ug   03.04.1887 Sponviken Berg herred n s E: Fødselsdato 3. april tilføyd av andre fglass.gif
3923   Sofie Dahl k b d ug   12.09.1888 Sponviken Berg herred n s E: Fødselsdato 12. september tilføyd av andre fglass.gif
3924   Marie Dahl k b d ug   14.07.1890 Sponviken Berg herred n s E: Fødselsdato 14. juli tilføyd av andre fglass.gif
3925   Margit Dahl k b d ug   18.10.1892 Sponviken Berg herred n s E: Fødselsdato 18. oktober tilføyd av andre fglass.gif
3926   Marie Lars. k b fl ug Sypige 1880 Sponviken Berg herred n s fglass.gif
3927 x Kristian Andres. m b el ug Sømand Matros 1878 Hvaler Sm n s fglass.gif
3928 x Emil Jens. m b el ug Sømand Matros 1877 Hvaler Sm n s fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00103&gardpostnr=818&merk=818#ovre


 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har svart! Jeg skjønner at det er matrikkelnummer likevel, selv om jeg ikke trodde det fra begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.