Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Waldemar Jahnsen f.30.03.1883 Strømsbyen, Drammen


Lise Pedersen
 Del

Recommended Posts

Waldemar Jahnsen (navnet Janson er også benyttet da faren Johan Erik Jahnsen kom fra Sverige) ble født i Drammen 30.03.1883, døpt 05.08.1883 i Tangen kirke i Drammen. Foreldre var Johan Erik Jahnsen f.13.04.1832 i Uppsala, Sverige og Jacobine Christiane Børresen fra Moss.f. 20.12.1834.

20.12.1896 ble Waldemar anbrakt på Toftes gave. (Institusjon for vanskelige barn) Der ble han utskrevet 18.03.1901. Da var han 18 år gammel.Han ble da sendt hjem til Drammen.Etter dette kan jeg ikke finne ut mer om han. Det er mulig han utvandret til Amerika i 1903. Har funnet at en Waldemar Johnsen 20 år gammel slakter fra Drammen var emigrant fra Oslo til New York 11.06.1903. i skipspapirene står det at han skulle besøke sin bror Christian Jahnsen i Belleville. Broren Johan Christian Jahnsen f.13.09.1868 hadde flyttet til New Jersey som ung. Har ikke fått verifisert om det er Waldemar jeg søker som emigrerte. Trenger hjelp om hvordan jeg kan søke videre for å finne ut hvor det ble av Waldemar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lisse skrev:

Waldemar Jahnsen (navnet Janson er også benyttet da faren Johan Erik Jahnsen kom fra Sverige) ble født i Drammen 30.03.1883, døpt 05.08.1883 i Tangen kirke i Drammen. Foreldre var Johan Erik Jahnsen f.13.04.1832 i Uppsala, Sverige og Jacobine Christiane Børresen fra Moss.f. 20.12.1834.

20.12.1896 ble Waldemar anbrakt på Toftes gave. (Institusjon for vanskelige barn) Der ble han utskrevet 18.03.1901. Da var han 18 år gammel.Han ble da sendt hjem til Drammen.Etter dette kan jeg ikke finne ut mer om han. Det er mulig han utvandret til Amerika i 1903. Har funnet at en Waldemar Johnsen 20 år gammel slakter fra Drammen var emigrant fra Oslo til New York 11.06.1903. i skipspapirene står det at han skulle besøke sin bror Christian Jahnsen i Belleville. Broren Johan Christian Jahnsen f.13.09.1868 hadde flyttet til New Jersey som ung. Har ikke fått verifisert om det er Waldemar jeg søker som emigrerte. Trenger hjelp om hvordan jeg kan søke videre for å finne ut hvor det ble av Waldemar.

 

Kanskje du kan bruke fullt navn som visningsnavn? :-)

https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

 

Skal se om jeg finner noe om mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenke til endring av visningsnavn. Navnet er nå endret.

Takk for kilder til Christian. Skal gå videre ut fra disse og se hva jeg kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Lise

 

Har prøvd å finne ham,men det er vrient.Men kan godt være han som skulle på besøk  Christian Jahnsen i Belleville i 1903.

Men veldig merkelig at han ikke er å finne etter den tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 14 Alvilde er kona til Johan Christian Jahnsen

 

Østfold fylke, Glemmen i Fredrikstad, Ministerialbok nr. 8 (1862-1871), Fødte og døpte 1867, Side 74
Permanent bilde-ID: kb20060330020368
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060330020368
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20060330020368.jpg
 

 

De giftet seg 9. februar 1895 i Our Saviour´s Lutheran Church, Brooklyn, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du når og hvor faren til Waldemar døde?

Det kan kanskje finnes et skifte, eller opplysninger i forbindelse med dødsfallet, som gir opplysninger om barna (søskenflokken var ganske stor).

Har funnet mange av "mine" på den måten,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang for hjelp til å komme videre. 

At Waldemars bror Johan Christian Jahnsen bodde i Belleville tyder på at den Waldemar som var slakter og dro til Amerika 11.juni 1903 er den Waldemar jeg leiter etter. Kom han fram til broren montro? Broren bodde jo i Belleville i mange, mange år etter at Waldemar emigrerte.

Far til Waldemar døde i Drammen 03.09.1923 og ble gravlagt i Drammen 08.09.1923. Han hadde 9 barn.  Skal sjekke om det finnes et skifte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.