Gå til innhold
Arkivverket

Gunbiør Luretudel(s) 1720 i Borre


Jon Erik Berg-Hansen
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/8165/13

 

Høyre spalte - 18.02:

 

Begravet: Gunbiør Luretudels

 

Antakelig en genitivsform, og at dette derfor gjelder hennes barn/sønn/datter.

Det finnes mange eksempler på slik føring ellers i Borre i denne perioden.

 

Likevel: Ganske spesielt navn (eller kallenavn) - noen som kan oppklare dette!


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunbiør Luretudels betyr vel helst Luretudels kone Gunbiør, uten at jeg skal forsøke å forklare Luretudel.

 

Du er klar over at lenker av den typen du her har brukt, ikke er permanente? Du bør bruke "brukslenke for sidevisning", i dette tilfellet https://media.digitalarkivet.no/kb20070403640013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I farta har jeg nok "bomma" på lenketype - men:

Nå har jo du lagt inn rett type, men "min" virker fortsatt - hvor lenge?

 

Etter foreløpig å ha registrert døde i Borre åra 1710-1720 mener jeg at presten i praksis (alltid?)

bruker genitivsform + Qvinde = her alternativt Luretudels Qvinde.

Jeg holder inntil videre på min "tolkning" - navnet/kallenavnet er uansett interessant.

I løpet av de 40 åra jeg har holdt på med slekts/lokalhistorie har jeg ikke sett noe som likner!

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

I farta har jeg nok "bomma" på lenketype - men:

Nå har jo du lagt inn rett type, men "min" virker fortsatt - hvor lenge?

 

Den slutter ikke nødvendigvis å virke, men i morgen - eller om to, fem eller ti år - kan den vise et annet bilde.

 

Lenka di, som slutter på 8165/13, viser til bilde nr. 13 i kilde nr. 8165. Hvis det nå f.eks. hadde vist seg å mangle et bilde mellom bilde nr. 11 og nr. 12, og hvis vi satte inn det bildet, ville det bildet som før var nr. 12, bli nr. 13, mens det som var nr. 13, ville bli nr. 14, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende dette her.  Kan Luretudels ha vært en plass?  Eller et utenlandsk navn (tysk, nederlandsk?) som ble uttalt slik på norsk?

Tillegg: eller kan det ha vært en yrkesbetegnelse?

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er forløpig bare ???.

Vi som driver registrering av kirkebøkene for Borre har laaaaang fartstid, og jeg tror ikke noen andre har mer relevant lokalkunnskap enn oss.

Dette er ikke et steds/plassnavn i Borre (eller Vestfold) - eller noe kjent yrke.

Om Gunbiør i en eller annen sammenheng var lur (sleip), og dette er en personkarakteristikk/kallenavn er inntil videre et åpent spørsmål.

Men: Hva betyr da "tudel(s)"? 

 

Jon Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste "tudel" jeg vet om er et spansk ord.  Tudel er munnstykke til fagott og obo, men det er vel ikke akkurat hva man er ute etter her...  Med mindre Gunbiør var tynn som en strek og sterk som metall, og fikk økenavn deretter ;-)

 

Men fra spøk til alvor.  Språket er jo i stadig utvikling og ord endrer betydning.  (Et lite eksempel som alltid får meg til å vri meg i ubehag, er når folk sier noe er "simpelt": "Det var ikke vanskelig å lage den kaka, det var kjempesimpelt!" I mitt vokabular betyr fremdeles "simpel" gemen, nederdrektig, vulgær osv.)

Dette kan jo ha vært et (lokalt) kallenavn, eller noe fornorsket noe.  

 

Jeg er enig i at det står "luretudels" men dersom det står/skulle stått "lusetudels" kanskje en fattig lus?  

 

Men hvor mange Gunbiør har dere funnet i denne perioden?  Er det mulig å resonnere seg fram til hvem hun var via andre oppføringer?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interesse!

Hvis hun er/var ei lokal dame kan det tenkes at vi finner henne før eller siden.

Men hvis hun kom utebygds fra eller bare var på besøk, da er nok løpet kjørt!

 

 

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan absolutt ha rett!

Jeg er så gammal at jeg husker ordet "tøyte" brukt som en slik (negativ) karakteristikk.

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#10 Men det var bare ment som et forslag i løse lufta - og ikke en påstand. Som du selv nevner er det mange muligheter, og de ordene jeg referte til har også andre betydninger. Det samme gjelder også for første delen av "Luretudel" - ordet "lure". Det er en morsom gåte og jeg håper det dukker opp noen med fasitsvar.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjenner en Gunbiør (Arnesdatter) i rett tid som i Ekstraskatten for 1711 står oppført som tjenestejente (pike) på Bakke

i Nykirke sogn i Borre.

Hun er ikke ført som mor i Borre eller Våle fra 1710-1721. Ingen Gunbiør ført som mor eller brud i Borre 1710-1750 - så Luretudel er sannsynligvis ikke ei lokal dame.

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje allerede gjort et søk på Familysearch, men hvis ikke så er det verdt å ta en titt.  Jeg gjorde et søk for Vestfold her:

https://familysearch.org/search/tree/results?count=20&query=%2Bgivenname%3AGunbiør~ %2Bbirth_place%3AVestfold~ %2Bbirth_year%3A1650-1720~

 

Og Norge her: https://familysearch.org/search/tree/results?count=20&query=%2Bgivenname%3AGunbiør~ %2Bbirth_place%3ANorge~ %2Bbirth_year%3A1650-1720~

 

Tillegg: En del står jo med dødsår, så de er det jo enkelt å utelukke.  

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på dette:

Et par Gunbiør/Gunbjørg i f.eks Våle og Ramnes - og det kan jo være en av dem.

Synes at det blir for usikkert til å bruke tid på, og det var egentlig kallenavnet som var mest interessant.

 

 

 

 

 

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.