Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av stedsnavn/etternavn i klokkerbok fra 1830 - Lyngdal Vest-Agder


Ellen Jørstad-Stein
 Del

Recommended Posts

Jeg har gjort mitt beste med aa tyde skriften i denne klokkerboken fra Lyngdal is Vest-Agder, men sitter naa fast med stedsnavnet/etternavnet. Jeg haaper noen er villig til aa hjelpe meg, saa jeg har lagt ved et screenshot av klokkerboken. Jeg er interessert i han som er skrevet inn som nummer 14: Ole Jacobi Johanessen (?stedsnavn?). Foreldrene hans er skrevet inn som Johannes (?stedsnavn/etternavn?) og det jeg tror er den generelle beskrivelsen "kone." Jeg er ogsaa interessert i bekreftelse paa maaneden i daapsdatoen som er skrevet inn i klokkerboken. Paa forhaand takk.

Ole Jacobi Johannessen Konfirmasjon Lyngdal Klokkerbok 1815-1844 p282.jpg

Endret av Ellen Jørstad-Stein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen med tydingen og deling av kunnskap. Jeg setter stor pris paa det, Else og Ann-Mary. Foreldrene var ikke lenger paa Gauksaasen i 1865 (og jeg vet at Ole Jacobi Johannesen bodde paa Lista med sin kone og barn), men det er likevel ikke umulig at det er Gougsaas/Gauksaasen som er skrevet inn. DIS sine sider (slekt og data) virket ikke tidligere i dag gjennom Google lenker, men det gjoer de naa og jeg har funnet ut at Johannes was husmann og familien flyttet ofte. Visstnok bodde de baade paa Lille Bjudan og Bjerga paa 1820-tallet. Har noen kjennskap til disse gaardene?

 

" Ole Jacobi blei født juni 1816 på Øvre Kvås, der mora Berte Sigbjørnsdatter, var fra Kvås kirkebok
Foreldrene er omtalt under Skår, side 725, i Kvås bygdebok.
Faren var Johannes Reiersen Skår (1769-1838). Dei flytta mye, og han var husmann på Liknes i Kvinesdal i FT-1801. Sønnen som står i folketellinga var fra første ekteskap. Berte og Johannes blei gift i 1799.
"

 

Naa har jeg flere kilder aa lete opp, men jeg tror ikke jeg kan faa sjekket bygdeboeker siden jeg bor i utlandet.

 

mvh

Ellen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.