Gå til innhold
Arkivverket

Mikkel Hannibalsen i Rakkestad.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Et meget spesiell etternavn. Hvor kan dette komme fra. Han er bosatt i Rakkestad der han nevnes 1698 (manntalet 1701 eksisterer ikke). Han ble gift med Siri Sølversdatter Iglerud i Rakkestad. Han nevnes angående hennes gamle arv i Brødremoen i Rakkestad.

 

Jeg ser at Hannibalnavnet finnes i Gjerdrum. Kan det noe sted finnes en Hannibal som kan være far til Mikkel?

 

Noen som kjenner dette.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er ikke far til Mikkel, men heller andre vei i tid: På Rishaugen på Idd i 1801 finnes en Uldrik Hannibalsen som oppgis å være 21 år.

 

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058197000156 

 

Hans mor var søster til sersjant Hans Pedersen Wold som den gang eide Rishaugen, og hans fars navn skal ha vært Hannibal Mikkelsen. Jeg har også sett Hannibal nevnt i forbindelse med Herrebø og fajansefabrikken der. Tror det var ved ekstraskatten 1764.

 

Uvanlige navn, og slektskap mellom din Mikkel og de nevnte over er naturlig.

 

vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfoldarv og Østfoldminne : festskrift i anledning Borgarsyssel Museums 25 års jubileum, side 109 - http://www.nb.no/nbsok/nb/a485a13e75c438463c42888ef576339b?index=1#109

f0df653f596ab0c571d3f0b350e63d6a.png

 

Østfold fylke, Idd og Marker, Ekstraskatt nr. 97 (1756-1767), Dokumentside, Side 14, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rk10051109230014
 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares. Tusen takk. Det må jo være noe slekt her. Ingen tvil, men en generasjon lenger ut. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da tenkte jeg litt for meg selv.

 

Min stamfar: Mikkel Hannibalsen. Kunne han vært en sønn av Hannibal Kjeldsen Stub, sogneprest søndenfjelds. Sønn av Kjeld Stub og Gunhild Andersdatter. I så fall har han en farbror Mikkel Kjeldsen, hvis mor var ei Maren Mikkelsdatter. Hannibal er sjeldent, men kan sønnen til en prest ha giftet seg ned i bondestanden da?

 

Dette virker spennende men ingen bevis. Hannibal er vel oppkalt etter Hannibal Sehested fra Hannibalsfeiden kanskje. Noen som vet?

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.