Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av gamle servitutter


Iver Bålerud
 Del

Recommended Posts

Sjølv om skrifta ikkje er direkte stygg må eg innrømme at det er ein del ord her som eg ikkje greier å tyde etter å ha sett raskt på nr. 160. Men så er eg fødd lenge etter 1940 ;-)

 

Eg vil tru at dersom trådstartar gjer ein innsats og prøver å tyde det han greier sjølv og limer resultatet inn her vil det vere større sjanse for at nokon som er vant med skjønnskrift tek seg bryet med å tyde/fylle inn det som då står att ;-)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste teksten var ikkje vanskeleg å tyde i det heile:

 

Sitat

113 Erklæring. Undertegnede Herman F. Eekberg forpligter sig herved til at oparbeide lovlig adkomst til min eiendom gnr. 102, bnr. 60 - parcel 97 av bnr. 11, Stovner. Ifald veien ikke er oparbeidet i lovlig stand inden nytaar 1921 er Akers kommune berettiget til at lade veien oparbeide for min regning. Omkostningerne herved forfalder til betaling efter opfordring av Akers kommune, naar arbeidet er utført. Nærværende erklæring blir at tinglæse paa eiendommens folio med prioritet efter byggelaan. Stovner 9-10-1920. Herm. F. Eekberg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fyrste teksten er det verre med, men eg gjer eit forsøk. Og då forventar eg at ekspertane på "skjønnskrift" ikkje berre skryter over kor flinke dei er, men at dei også rettar og fyller inn det som manglar ;-)

 

Sitat

No. 160 Stempelpapir no. 6 - 10 kroner - Skjøte - Undertegnede overretssakfører Math. B. Hundstad(?) som eier av Stovner ???, g. no. 102 brno 11 i Østre Aker erkjender herved at ha solgt en parcel av denne eiendom til hr. Herman Eckberg, hvilken parcel vid skylddelingsforretning av 30/8 tingl. 3/9-15 har faat brno 60 en skyld av 3 øre og nu gis navnet Fagerli. - Kjøpesummen kr. 800 - er avgjort paa omforent maate - Handelen er førøvrig skedd paa følgende vilkaar. 1 Tomten er solgt og skal ??? til gaten - ??? ???. Kjøperen er imidlertid forpliktet til uten godtgjørelse at avgi halv gategrund av sin tomt i den bredd Akers ???ningsvæsen bestemmer likesom han plikter at oparbeide veien i halv bredd ret ut for sin tomt eller tilsvare forholdsvis hvad oparbeidelsen av vei godkjent av Akers veivæsen måtte koste beregnet for halv vei langs tomtens fasade. Hvis sælgeren foretrækker at oparbeide veien og at utligne(?) paa tomten, hvad veianlægget koster, hvilket de forbeholder sig fuld ret til skal de saaledes utligne beløp betales kontant under arbeidets udførelse. Uteblir betalingen har sælgeren panteret i tomten og kan betrakte beløpet som forfaldent. - 2. Paa tomten maa ikke foregaa nogen bedrift som ved støi, lugt, røk eller paa anden maate i særlig grad forulemper naboerne. - I hertil ovenstaaende og til fuldmagt fra ??? (hjemmelshaveren?) Hr. Zakariassen av 2den tinglæst 15. oktober 1915 er det sig herved til fuldbyrdelse av handelen tilskjøter hr. Herman Eekberg og anbringer "Fagerli" som hans retmæssige og lovlig kjøpte eiendom - ??? 8. juli 1919. ??? M. Hundstad.

 

Dersom ein skal tyde ein tekst er det eit godt tips å setje seg ned og ta seg litt tid med teksten, og å skrive ned det ein greier å tyde. Då greier ein som regel meir enn når ein berre prøver å lese raskt gjennom, og når ein går over teksten ein gong til greier ein kanskje å tyde litt meir. Dette gjeld uavhengig av om det er ein nyare tekst eller eit skifte frå 1700-talet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ingen som har "skrytt av hvor flinke de er", som du Torbjørn sier, men her kommer mitt forslag til rettinger av dok. nr. 160:

 

...eier av Stovner øvre, ....

...og skal maales til gatens - veiens midtlinje...
.. Akers reguleringsvæsen ...
...fuldmagt fra hjemmelsindehaveren Chr. Zakariassen av 2den tinglæst 15. oktober 1915 er det jeg herved til fuldbyrdelse av handelen tilskjøter hr. Herman Eckberg og arvinger "Fagerli" som hans retmæssige og lovlig kjøpte eiendom - Mysen 8. juli 1919. Mart. H. Hundstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.