Gå til innhold
Arkivverket

Haakon Bernhardsen 18.05.1900


Bente Nygård
 Del

Recommended Posts

Jeg får ikke til å bruke det nye Digitalarkivet. Uansett hva jeg prøver, så kommer det opp 0 treff.

jeg leter etter en onkel av min far. Han er nevnt i skiftet etter sin far i 1942, der står det" antatt omkommet på havet"

siste omtale av Haakon er i 1911, da det vurderes å sende han til toftes gave.

hvilken arkiv kan jeg lete i for å finne ut om han dro ut for å jobbe på en båt?

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn dette,sånn for orden's skyld.

Om Haakon står det:

5)Haaken Bernhardsen,adr.ukjent,antagelig tilsjøs,ingen fast bopel her i landet.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 01/08/2017 den 20.34, Bente Nygård skrev:

hvilken arkiv kan jeg lete i for å finne ut om han dro ut for å jobbe på en båt?

 
Hei,
Har du den minste tanke om kor det kan ha blitt av Haakon etter 1911? Om han kom til forsterforeldre? Kor han kan ha blitt konfirmert? Dersom han reiste til sjøs i nokså ung alder kan det å vita kor han blei konfirmert hjelpa, det vil då vera fornuftig å leita etter han i annotasjonsrullane (eventuelt i register dersom det finst) i det næraste innrulleringskontoret. Sarpsborg for dei som budde i eller nær Sarpsborg, osv.
 
Eg har leita i registra for annotasjonsrull og hovudrull for Sarpsborg utan hell (https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&sc[]=ru&m[]=0102).
 
Eg har også leita i konfirmasjonslistene i Sarpsborg og i Borge utan hell, så han må ha (blitt) flytta frå byen. Han hamna antakeleg ikkje på “Toftes Gave”, eg har leita blant dei konfirmerte der, frå 1914 til 1920 (for å ta godt i) utan å finna han. (Eller kanskje han var der kort tid?)
SAH, Nes prestekontor, K/Ka/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1906-1920, s. 48
 
Utan litt meir å gå på er eg redd for at det blir det som å leita etter nåla i høystakken.
 
I tilfelle du ikkje har dette allereie, her er han i 1900-tellinga: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036998003059
 
Vennleg helsing Richard
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tusen takk. Har leter jeg også i di kirkebøkerne uten å finne han.

har et brev fra Tune vergeråd datert 1911,men det står ikke hvor han blir plassert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.