Gå til innhold
Arkivverket

Elboth


Gunnar Holm
 Del

Recommended Posts

Enligt "Oslo byfogd avd. I, L/Lb/Lbb/L0071: Notarialprotokoll, rekke II: Vigsler, 1950" vigdes telefonmontør Fred Arne Walter Thorell, Holbergsgt. 23. Oslo og Eksp. Gudrun Elboth f. Jacobsen, Akersgaten 8. Oslo, 1950-12-16. Bruden er født den 1/11-1909 i Kjøbenhavn, Danmark av foreldre Politibetjent Janus Martin Jacobsen og h. Johanne Margrethe f. Hansen. Bruden tidligere gift 1.f. ganger, siste ekteskap oppløst den 18/1-1945 ved L.r.dom.skifteattest.

 

Känner någon till vem Gudrun Elboth var gift med innan hon skildes 1945? Paret hade en dotter Berit Margrethe Elboth, född 1932-09-27 och gift Græsli 1954.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravnr: 19.017.11.020 Voksen kirkegård  
Berit Margrete Græsli
27.09.1932 - 25.06.2012
Gravlagt: 06.09.2012
 
Festeutløp: 2032

http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/381788

 

----

 

Kandidat?

 

Finner disse i Oslo i 1923.

 

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Laurits Elboth 18.07.1888 Hjeinug m   ug Barbermester   Fagerborggate 10 03 Fagerborg bunke083u
Rolf Bruno Elboth 04.07.1918 Drøbak m         Fagerborggate 10 03 Fagerborg bunke083u

http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

 

----

 

Vet du hvor Berit Margrethe Elboth giftet seg i 1954?

 

----

 

Spørsmålet kan også postes på  Brukernes eget forum

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner man vielsen til Berit Margrethe Elboth står vel kanskje faren sitt navn der?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaren! Vad gäller Berit Elboths vigsel vet jag inte mer än vad som står i Norsk Lysingsblad 1854-09-17, sidan 2. Där framgår att brudgummen bor på Pilestredet 57 och bruden på Agmund Boltsvei 15, Teisen. Lysningen är utfärdad av Byfogden i Oslo, vilket fått mig att anta att de vigdes borgerligt. Jag har dock inte sett några digitaliserade vigselattester senare än 1950 hos byfogden, så där kommer jag inte vidare.

 

Vad gäller de båda kandidaterna Elboth, så tror jag att Rolf Bruno är alldeles för ung för att vara far till Berit - bara 14 år äldre än hon. Laurits är ju en möjlig kandidat, även om han är 21 år äldre än Gudrun. Till saken hör för övrigt att Gudrun fortfarande var dansk medborgare när hon gifte om sig 1950, fast hon flyttat till Norge med sina föräldrar redan någon gång mellan 1914 och 1916. Så kanske var hennes första man också dansk medborgare? Kan man hitta någon information om Laurits medborgarskap?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ved Berits vigsel 02.10.1954 hos byfogden i Oslo oppgis som brudens foreldre barbermester Lauritz Elboth og hustru Gudrun f. Jacobsen.

 

Kilde: Oslo byfogd avd. I SAO/A-10220/Lbb/L0103 Notarialprotokoll, rekke II: vigsler, 1954.

 

 

Vennlig hilsen

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort tack för denna information. Nu har jag alla pusselbitar om denna familj.

 

 

 

Endret av Gunnar Holm
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack till alla er som hjälpt till att lösa mitt problem. Intressant att jag redan tidigare har sett Laurits Elboths namn i Hjørring i Danmark utan att ha kunnat koppla ihop honom med Gudrun.

Med vänlig internordisk hälsning

Gunnar Holm

Järfälla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, min manns farfar/mine barns oldefar var Rolf Bruno Elboth. Hvis Berit Margrete Græsli f. Elboth har noen etterkommere hadde det vært morsomt å vite om dem. Vi bor ikke langt fra voksen kirke, så kanskje noen bor i området? 

 

Mvh Åse Bratberg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Åse Bratberg skrev:

Hei, min manns farfar/mine barns oldefar var Rolf Bruno Elboth. Hvis Berit Margrete Græsli f. Elboth har noen etterkommere hadde det vært morsomt å vite om dem. Vi bor ikke langt fra voksen kirke, så kanskje noen bor i området? 

 

Mvh Åse Bratberg 

 

Trådstarter har ikke vært pålogget siden 3 aug 2017.

Får håpe han oppdager svaret ditt.

Du kan jo prøve å sende ham en PM.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej! Enligt Aftenposten 2012-06-29 (1. versjon) sid 58 [Dödsannons] var Berit Græsli född 1932-09-27 och avled 2012-06-25. Annonsen undertecknades av hennes make Petter, deras barn Tove och Kari, Karis man Morten och barn Simen och Stine. Mer än så vet jag inte om denna familj, men om någon finner mer information, så vore det trevligt att få del av den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gunnar Holm skrev:

Hej! Enligt Aftenposten 2012-06-29 (1. versjon) sid 58 [Dödsannons] var Berit Græsli född 1932-09-27 och avled 2012-06-25. Annonsen undertecknades av hennes make Petter, deras barn Tove och Kari, Karis man Morten och barn Simen och Stine. Mer än så vet jag inte om denna familj, men om någon finner mer information, så vore det trevligt att få del av den.

 

 

 

Om noen har opplysninger om familien bør det kanskje sendes på PM,da disse er nålevende.

Nålevende skal ikke diskuteres på forumet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.