Gå til innhold
Arkivverket

Endringsønsker forsiden


Odd Roar Sulutvedt
 Del

Recommended Posts

For de aller fleste slektsforskere er (transkriberte) folketellinger og skanna kirkebøker de to viktigste kildene man benytter seg av.

Jeg ønsker meg derfor to endringer på forsiden:
1. En direktelenke fra DAs forside til "Søk kirkebøker i Norge". Slik det nå har blitt er disse bortgjemt.

2. "Flere søkeinnganger" deles i to, "Folketellinger" og "Søkbare kirkebøker".

Mange brukere sier de ikke finner fram på de nye sidene. Når dette får slike følger som at folk legger slektsforskerarbeidet på is så er det ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding

 

Når man gjør en såpass omfattende omlegging vil det alltid være ting som ikke fungerer helt optimalt. Forsiden er en av disse tingene, og vi har planer om å gjøre en del endringer der. Det som er positivt nå i forhold til den forrige løsningen er at vi faktisk kan gjøre endringer! Det er en av hovedårsakene til at vi har gjort denne omleggingen.

 

Akkurat hvordan vi ender opp med å løse forsiden gjenstår å se. Først må vi komme tilbake fra ferie :) Men når vi først gjør en endring vil den være et resultat av de erfaringene vi har gjort oss, tilbakemeldingene vi får og analyse av hvordan elementene på forsiden blir brukt, samt at vi ser at det finnes behov som p.t. ikke blir dekket (og som forsåvidt heller ikke ble dekket tidligere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

Jeg har selv laget meg direktelenker ("favoritter") til de sidene jeg benytter mest, men sånn bør det jo ikke være. Jeg (og selvsagt flere andre) har også tipset fortvilte brukere på diverse slektssider på facebook, dette er brukere som nærmest har gitt opp. Sånn kan vi ikke ha det! Det må være mulig også for de som ikke er så veldig datakyndige å finne frem til materialet. Det er derfor godt å høre at dere vil gjøre endringer, så får vi håpe at det gjør hverdagen lettere for brukerne.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.