Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av innslag i kirkebok


Brian Cooper
 Del

Recommended Posts

Gjelder Lauritz Olsen, døpt 19 januar 1851 på Kristiania tukthuset. Foreldrenes navn er kjent for meg fra før, derfor greier jeg å tyde navnene Berthe Larsdatter og Ole Andersen. Men øvrige tekst greier jeg ikke å tyde, hverken i Foreldre kolonne eller de andre kolonnene.

 

Kan noen hjelpe meg med tydingen?

Kristiania tukthusprest Kirkebøker, G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1818-1857, s. 92-93

URL: URN:NBN:no-a1450-kb20061010020017.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rubrikken for dåp:

hjemmedøbt af Sygeoppasser Hans Thoresen i Overværelse af hans Hustru Henriette Thoresen, confirmeret i Kirken 19d Januar 1851.

 

I foreldrerubrikken:

....Tugthusfange No 1 Berthe Larsdatter af Faaberg i Gulbrandsdalen og Ungkarl Ole Andersen af Wardahl. Ordet foran "Tugthusfange" får jeg ikke tak i, dessverre.

 

I fadderrubrikken:

Madam Henriette Thoresen, Jomfru Dahler, Vagtmester Ole Svendsen, Vagtmester Ole Ringvold, Vagtmester Bernt Hennum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tydingen. Da er dette en annen familie enn jeg trodde. Jeg fant opprinnelig treffet på Familysearch, og det virker tilsynelatende OK selv da jeg sjekket kirkeboka. De foreldre jeg forsker på heter Ole Andersen fra Skytta i Nittedal og Berthe Maria Larsdatter fra Hauger i Nittedal. De giftet seg i Nittedal i 1831, andre barn jeg har funnet var døpt på Frogner i Sørum. Men et barn i 1851 var ingen umulighet, selv om adressen Tukthuset virker noe rart. Men nå fjerner jeg Lauritz fra listen. Riktignok heter et av barnebarn til paret Laurits (f. 1868), men dette er vel bare sammentreff..

Mvh Brian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.