Gå til innhold
Arkivverket

Carl I. Hagen


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Jeg rydder på PC-en min og sletter i vei.  For et par år siden kikket jeg så vidt på Carl I. Hagens slekt fra Lier, uten at jeg riktig husker hvorfor.  Jeg har ingen grunn til å beholde informasjonen selv, så jeg kommer til å slette dokumentet.   Men først legger jeg det ut her i tilfelle det skulle være av interesse for noen.

 

Generasjon 1: Carl I. Hagen

 

Gen. 2: Ragnar Hagen f. 9.10.1908 g.m. Gerd Ellen Gamborg Hagen f. 8.2.1914

 

Gen. 3: Carl I. Hagen f. 2.5.1862 i Sylling g.m. Anna Charlotte Mikkelsen f. 8.9.1872. (Hvor kommer I.-en fra? Kalles Carl Jonsen Hagen ved vielsen.)

 

Gen. 4: John Ellingsen f. 4.6.1820 Sylling g.m. Christine Christoffersdatter f. ca. 1820

 

Gen. 5: Elling Knudsen f. 10.8.1783 g.m. Anne Jonsdatter (Elling på Fuglerud hovedg. i 1801)

 

Gen. 6: Knud Knudsen f. ca 1743 Lier g.m. Mari Pedersdatter f. ca 1747 (Røyne Hovedgård i 1801)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mor hans hadde vel også foreldre?

 

 

I og J er eigentleg den same bokstaven. Skiljet mellom i og j (små) var etablert på 1700-t, men for I og J (store) var det først fullt etablert på slutten av 1800-talet, og sist for førebokstavar i personnamn. For Carl I f. 1862  kan altså "I" stå for "Jonsen".

 

Sjå også  http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=708485#708485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎08‎.‎2017 den 7.48, Ivar S. Ertesvåg skrev:

mor hans hadde vel også foreldre?

 

 

I og J er eigentleg den same bokstaven. Skiljet mellom i og j (små) var etablert på 1700-t, men for I og J (store) var det først fullt etablert på slutten av 1800-talet, og sist for førebokstavar i personnamn. For Carl I f. 1862  kan altså "I" stå for "Jonsen".

 

Sjå også  http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=708485#708485

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at I og J ble behandlet som samme bokstav i publikumskatalogen ved Universitetsbiblioteket på Drammensveien da jeg kom dit første gang rundt 1970. Nokså spesielt, men det er ikke lett å resortere en svært kortkatalog, så man lot det vel stå slik fram til dataalderen startet på 1980-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.