Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av vielsesinnskrivning fra 1849 i Garnisonsmenigheten Ministerialbok


Ellen Jørstad-Stein
 Del

Recommended Posts

Jeg har faatt hjelp tidligere med aa tyde tekst fra en kirkebok og fikk veldig nyttig hjelp i dette forumet. Naa sitter jeg fast igjen og vil sette stor pris paa hjelp saa jeg kan finne ut hvor i landet jeg maa sette fokus paa for aa finne ut mer om brudeparet. Jeg har vanskeligheter med aa tyde nummer 30 i listen paa viede. Det er spesielt foedestedene til brudeparet jeg har vanskelig for aa tyde og siden dette er Garnisonsmenigheten i Oslo (den gang Christiania) kom de viede ofte fra vidt forskjellige steder i landet. Jeg er ogsaa usikker paa om vielsen tok sted i desember eller oktober. Dette er det jeg har saa langt og det jeg mangler:

 

(nr.)30.   (dato)12.[?]   (brudeparets navn og stand) Ungkar [?] Lars August Pedersen og pige Maren Jørgensdatter   (alder) 24, 23   (fødested) ?[stedsnavnet ser ut som om det er repertert ved nummer 26, 27 og 33. Jeg har lurt paa om det er en forkortelse paa Christiania -Xania?, men Christiania er skrevet fullt ut ved nummer 22 og 28] ?[jeg har ingen ideer for brudens fødested]   (fedre) Peder Larsen, Jørgen østensen?   (forlovere) Andreas Pedersen, [?] Ole Hellerud  

 

Jeg har lagt ved screenshot av innskrivningen og referensen i digitalarkivet med lenke under:

SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1842-1859, s. 360
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060227071158

 

Jeg haaper noen klarer aa tyde der hvor jeg staar fast. Paa forhaand takk for hjelpen!

 

mvh

Ellen

 

Lars August Pedersen Maren Jorgensdatter Vielse 1849 Kirkebøker_SAO,_Garnisonsmenigheten_Kirkebøker,_F_Fa_L0008_Ministerialbok_nr._8,_1842-1859,_s._360_-_Skanna_arkiver_-_Arkivverket_-_2017-08-07_15.54.00.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Legger inn vielsen,fra klokkerboken.

 

Vielsesdatoen var 12 des 1849.

Høyre side

Nr 30

Oslo fylke, Garnisonsmenigheten i Oslo, Klokkerbok nr. 5 (1841-1860), Viede 1850, Side 359
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061009060372
 

----

 

Og her er Lysningsprotokoll.

Nr 30,venstre side.

Oslo fylke, Garnisonsmenigheten i Oslo, Lysningsprotokoll nr. 5 (1844-1856), Lysninger 1850
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061009040619
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for maaneden paa vielsen og de to lenkene. De hjalp stort og jeg setter virkelig stor pris paa detektivarbeidet ditt, Ann-Mary. Jeg lurer fortsatt paa foedestedet til Maren Joergensdatter som nok ogsaa er hvor faren hennes, Joergen Oestensen er i fra.

SPOERSMAAL: Er det noen som klarer aa tyde kolonne 5 for nr.30 i screenshotet i mitt originale spoersmaal?

 

 

Naa har jeg funnet frem til leddet foer Lars August Pedersen - Peder Larsen og Anne/Anna Dorothea Olsdatter. De ble viet i Domkirken 22. april 1825. Her sitter jeg igjen med samme type problem med aa tyde foedested. Jeg har lagt ved et annet screenshot av vielsen deres fra Ministerialboken (jeg har informasjonen fra Klokkerboken allerede) og klart aa tyde det foelgende i kolonne 4:

"han er foedt i ?Aggers? [?] og [...?...], hun er foedt i [?]."

 

SAO, Oslo domkirke Kirkebøker, F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1824-1830, s. 822-823
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061005040419

 

 

Fra Ann-Mary Engum:

"Vielsesdatoen var 12 des 1849.

Høyre side

Nr 30

Oslo fylke, Garnisonsmenigheten i Oslo, Klokkerbok nr. 5 (1841-1860), Viede 1850, Side 359"
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061009060372

SPOERSMAAL: Er det noen som vet hva noteringen for foedestedet til Maren Joergensdatter betyr?

 

 

Jeg krysser fingrene for at det er noen som klarer aa lese det jeg ikke har faatt til.

 

mvh

Ellen

Peder Larsen Anne Dorothea Olsdatter Vielse April 22 1825 Domkiken Kirkebøker_SAO,_Oslo_domkirke_Kirkebøker,_F_Fa_L0010_Ministerialbok_nr._10,_1824-1830,_s._822-823_-_Skanna_arkiver_-_Arkivverket_-_2017-08-08_00.37.12.jpg

Endret av Ellen Jørstad-Stein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Pige Maren Jørgensd. er oppført som født i Pipervigen, datter av Jørgen Østensen.

2. Ungkarl, national Soldat af Skydsmoske Compagnie No 39 Peder Larsen: Han er født i Aggers Sogn, og opholder sig der. Pige Anne Dorothea Olsdatter: hun er født i samme Sogn. Hans far: Lars Pedersen, hennes far: Ole Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Else B. Rustad said:

1. Pige Maren Jørgensd. er oppført som født i Pipervigen, datter av Jørgen Østensen.

2. Ungkarl, national Soldat af Skydsmoske Compagnie No 39 Peder Larsen: Han er født i Aggers Sogn, og opholder sig der. Pige Anne Dorothea Olsdatter: hun er født i samme Sogn. Hans far: Lars Pedersen, hennes far: Ole Olsen.

 

Jeg er imponert, Else. Tusen takk for at du tok tid til å tyde dette. Da holder jeg forskningen min innenfor Oslo-området. Jeg vet hvor Piperviken er og jeg tror Aggers Sogn er en eldre skrivemåte for Aker Sogn.

 

mvh

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ellen Jørstad-Stein skrev:

 

 jeg tror Aggers Sogn er en eldre skrivemåte for Aker Sogn.

 

 

Ja, det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.