Gå til innhold
Arkivverket

Vindmøllebakken 13 Stavanger 1900/1920 Ole Olsson Liland og Gurina Malena Sjursdtr. Sagstad


Steinar Sletten
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:
"Avansert søk” i Nasjonalbiblioteket (nb.no), søk på Stavanger Aftenblad mars 1938, gir treff på “Malene Nilsen” 11. mars 1938, men avisa er ikkje digitalt tilgjengeleg, det er kanskje ei dødsannonse.
Det kan vera totalt bomskot, men verdt å undersøka. Kanskje noen har tilgang til Stavanger Aftenblad arkiv?
 
Vennleg helsing Richard

Dette er ei lysning for ei Magda Malene Nilsen frå Skåre, Haugesund

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

11. juni 1915 dør "Malene Nilsens uægtefødte søn Sigvart Malvin". Ifølge bytellingen er denne Malene 36 år...

Rogaland fylke, Stavanger, Dødsfallsprotokoll nr. B 4 (1910-1918), Dødsfallsprotokollside, Side 115
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk10511304152119

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klevegaden, nedre 19
"søn født 30/12-13"
 
 
Sigvart Malvins dåp:
 
SAST, Domkirken sokneprestkontor, 30/30BA/L0033: Ministerialbok nr. A 32, 1903-1915, s. 270
 
Her får vi bekrefta at Malene Nilsen = Gurine Malene = Gurina Malena Sjursdotter.
 
Vennleg helsing Richard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 111 her er kanskje Haakon...?

Rogaland fylke, Domkirken i Domkirken, Fødselsregister nr. 1 (1916-1920), Fødte og døpte 1917, Side 64
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb10511612210070

 

Stemmer det ja...

Rogaland fylke, Domkirken i Domkirken, Klokkerbok nr. B 19 (1915-1932), Fødte og døpte 1917, Side 47
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050902040676

 

Endret av Åsbjørg Susort
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mye ny info. Må få satt dette i system. Begynner å bli i overkant mange fedre til Malenes barn etter hvert :-) 

Men svært få av barna ser ut il å ha vokst opp.

Ser at Malene og Halvor bor på samme adresse både i 1915 og 1916 telling   

Men hvor gammel Malene ble står fortsatt ubesvart........   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

???

SA_26mars1939.png

 

Ja ser man det :-)  Dette ser jo veldig rett ut både når det gjelder alder og navn/pikenavn. 

Brukte litt lang tid på å fordøye alle svarene her slik at mitt siste innlegg kom etter ditt :-)

Takker og bukker :-) !!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

???

SA_26mars1939.png

 

Det er litt merkeleg at Malene her har fått etternamnet Olsen, når ho i dødsannonsen for Halvor Olsen nyttar etternamnet Nilsen (#31 over). Eg har ikkje klart å finna ei vigsle for Malene og Halvor, og dersom dei var gifte burde ho vel stå som pårørande i Dødsprotokollen, og i kyrkjeboka. Her er dødsfallet hans i kyrkjeboka:
 
SAST, Domkirken sokneprestkontor, A/L0017: Ministerialbok nr. A 36, 1917-1938, s. 204
 
Eller hadde dei gifta seg og så skilt seg igjen? Allereie? I både kyrkjeboka og i dødsprotokollen står det at Halvor var skild. (Ved dåpen til Håkon står det at Halvor er enkemann.)
 
Jf. Innleggg#25:
Dødsfallprotokollane Stavanger frå 1928 osv. har registre. Eg har sett fram til 1946:
ei Malene Nilsen døyr i 1938, sida er sperra for innsyn. Sjå her i registeret, nedra halvdel av sida:
SAST, Stavanger skifteforvalter, 5/52/52B/L0009: Dødsfallsprotokoll, 1935-1939, s. upaginert
 
Eg oversåg at det er ei Malene Nilsen til som døyr dette året (litt lenger nede på same side). Dersom Malene Olsen over er feil person, KAN ei av desse to Malene Nilsen vera den rette.
 
Halvor i 1910:
 
Vennleg helsing Richard
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg antar at trådstarter sender henvendelse til arkivet i Stavanger med spørsmål om hva som står i dødsfallsprotokollen. Malene Olsen blir jo her nevnt som enke og tante til Olga Olsen... Dette kan da altså være den Olga som "hører til" i Liland-familien. Malene var gift Olsen i det eneste ekteskapet som hittil er funnet. Hvis Haakon brukte Olsen etter sin far Halvor Olsen har kanskje også Malene nyttet navnet Olsen. Men dette er bare en teori som må sjekkes!!!

 

Ingen dødsannonser for noen Malene Nilsen i Aftenbladet i 1938 som dukker opp ved søk i arkivet så disse må sjekkes via arkivet i Stavanger. Tror de skal være ferdig med flyttinga nå, har iallefall hatt offisiell åpning :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Eg antar at trådstarter sender henvendelse til arkivet i Stavanger med spørsmål om hva som står i dødsfallsprotokollen.

 

Hei

 

Ja det gjorde eg no i ettermiddag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra arkivet i Stavanger  og det er som følger:

 

"I dødsfallsprotokollen for Stavanger, 1938, er det kun en det kan være ,etter dato for dødsfall som er oppgitt i dødsannonsen. Hun døde 24. mars 1938 og er innført 25. mars.

Hun er i protokollen innført som Enkefru Malene Olsen, født 19.07.1848 (står det faktisk, og dermed har den som førte henne inn regnet seg fram til 89 år. Men 1848 må jo være en feilskrift - de mottok nok håndskrevne meldinger og 7 og 4 kan kanskje mistolkes av og til.) Hun var altså bare nesten 60 år, slik det står i dødsannonsen.

Hun bodde da på Aldershjemmet i Hillevåg.
"Efterlater ingen og intet" - heter det. Og det er Forsorgsvesenet som har meldt fra om dødsfallet til skifteretten - som førte dødsfallsprotokollen.


Men du har nok rett i at det er henne.
Med vennlig hilsen
Jan Alsvik
førstearkivar"

 

Litt spesielt kanskje at Malenes første barn Borghild f 1898 d 1976 ikke er nevnt. De kunne dermed i hvert fall ikke hatt kontakt.

Jenny Amanda f 20.04.1901(ref innlegg 15) samt Håkon f  27.07.1917 (ref innlegg 33) har jeg heller ingen døds dato på men kan vel anta at de er døde før Malene? (Når en leser dødsmelding trenger jo det ikke være så heller) Får leite litt videre etter det. Samt fokusere på hennes første barn Borghild og hennes etterkommere.

Litt usikkerhet på fedrene til et par av barna er det vel fortsatt men kanskje ikke det mest viktige for meg nå. 

Datoen 19.07 som fødselsdato for Malene er jo her korrekt så da er det vel mest sannsynlig som Jan Ask skriver at 1878 er blitt til 1848 og at det dermed er rett person Åsbjørg fant.  

 

Uansett, noe enkelt liv ser Malene ikke ut til å ha hatt........

Takker alle som har vert med å leite i deler av livet til denne for meg etter hvert spesielle damen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undres:

 

Når det gjelder far til Haakon så står ein Lars Lie og noko etter det... oppført som far i kirkeboka

https://media.digitalarkivet.no/view/1752/48      nr 134 

 

Mens i fødselsregisteret står Håkon Olsen  oppført  (ikke navn på barnet der men samme dato)

 

https://media.digitalarkivet.no/view/78370/70  nr 111

 

Fødselsåret på begge fedrene er jo d samme 1850

 

Har jeg misforstått noe her eller ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakhusmd Lars Lie og h

Tolina J Skaraas

er foreldre til Bjarne Lie

 

Enkemand stenarbeider Halvor Olse er far til Haakon i kirkeboka også.

Faren står før mora i feltet for foreldre...

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Pakhusmd Lars Lie og h

Tolina J Skaraas

er foreldre til Bjarne Lie

 

Enkemand stenarbeider Halvor Olse er far til Haakon i kirkeboka også.

Faren står før mora i feltet for foreldre...

 

 

Sjølvsagt !  Ser d nå.  Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i tilfelle du ikkje har tenkt på det... :-)

I fornavnsregister til sjømannsruller er der ein Haakon Olsen med nr 1613 i matrosrullen (nederst venstre side). Denne er ikkje åpen, men du kan be om oppslag for å finne ut hvem det er...

Rogaland fylke, Register til ruller nr. Fba/L0004 (1921-1947), Protokollside, Side 42
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ru10051101132043

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Sånn i tilfelle du ikkje har tenkt på det... :-)

I fornavnsregister til sjømannsruller er der ein Haakon Olsen med nr 1613 i matrosrullen (nederst venstre side). Denne er ikkje åpen, men du kan be om oppslag for å finne ut hvem det er...

Rogaland fylke, Register til ruller nr. Fba/L0004 (1921-1947), Protokollside, Side 42
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ru10051101132043

 

Spørsmål herved sendt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2017 den 10.09, Åsbjørg Susort skrev:

Sånn i tilfelle du ikkje har tenkt på det... :-)

I fornavnsregister til sjømannsruller er der ein Haakon Olsen med nr 1613 i matrosrullen (nederst venstre side). Denne er ikkje åpen, men du kan be om oppslag for å finne ut hvem det er...

Rogaland fylke, Register til ruller nr. Fba/L0004 (1921-1947), Protokollside, Side 42
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ru10051101132043

 

Fått svar som følger:

 

 Den nyeste hovedrullen for sjøfolk er sperret for innsyn på grunn av at den kan inneholde personlige opplysninger som er unntatt offentlighet.

Dette gjelder ikke for opplysningene om personen du nevner, men jeg kan av ovennevnte årsak ikke legge ved lenke til innførselen.

Det som står av opplysninger om rulle nummer 1613, Haakon Olsen er:

Innført 10.09.1934 -
Haakon Olsen - Waisenhuset - er nevnt, og det må jo bety at han hadde hatt opphold der. Han var 17 år, og Waisenhuset - var trolig siste oppholdssted før han reiste ut.

Han var født 27.07.1917 i Stavanger av foreldre Malene Nilsen og stenarbeider Halvor Olsen.

Han mønstret på 4. september 1938, som messegutt på skipet  M/S "Hamlet" - som gikk fra Stavanger til "utlandet".

 

Ikke tvil om at dette er rett person altså. :-) 

 

Undrer meg litt over at Malene Olsen (mor) dør 24.03.1938 og han mønstrer på 04.09.1938

21 år gammel. I dødsfallsprotokollen etter mora står det derimot : ""Efterlater ingen og intet" 

 

Står i hovedrullen for sjøfolk at han bodde i Waisenhuset i Stavanger

"Waisenhus eller vaisenhus er den eldre betegnelsen på et barnehjem for foreldreløse. Ordet waisen kommer fra tysk og betyr foreldreløs." 

Tyder vel kanskje på at han bodde der etter morens død ?

 

Noen som har forslag til andre registre han kan være nevnt i senere? 

 

 

 

 

Endret av Steinar Sletten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo da vært til sjøs siden 1934 (annotasjonsrull). Er nevnte tur i sept. 1938 siste innførsel i hoedrullen?

Du kan prøve en henvendelse til Riksarkivet. Hvis han seilte på norsk båt under krigen finnes han kanskje i arkivet etter Nortraship "Det norske innskudds- og trekkontor i Oslo". Jeg fikk hele fartshistorien under krigen for min onkel derfra.

Endret av Åsbjørg Susort
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Steinar Sletten skrev:

 

Undrer meg litt over at Malene Olsen (mor) dør 24.03.1938 og han mønstrer på 04.09.1938

21 år gammel. I dødsfallsprotokollen etter mora står det derimot : ""Efterlater ingen og intet" 

 

Har sett fleire eksempler på at det ikkje var så nøye med å finne/føre inn etterkommere ved "etterlater intet".

Haakon har nok vokst opp på Waisenhuset og har ikkje nødvendigvis hatt så mye kontakt med mora...

 

Arkiver etter Waisenhuset er muligens hos byarkivet i Stavanger.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.