Gå til innhold
Arkivverket

Søren Pedersen Sparre, født 1777 i Skjeberg (Østfold)


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nå hoppet litt over på min mormors slekt og finner der en SØREN PEDERSEN SPARRE, født i Skjeberg i Østfold.

Han ble gift med ANNA LOVISA JENSDATTER (NÅLUM?) født født 1779 (vet ikke hvor) men hun døde 03.08.1842 (Tror i Borge, Østfold)

Tror foreldrene var; PEDER SØRENSEN SPARRE født i Tønsberg, Vestfold 1729 og JOHANNE JOHANNESDATTER TALBERG, født 1736 i Skjeberg Østfold

Disse er mine direkte aner (Søren var min tipp tipp Oldefar)  og jeg skulle gjerne vist litt mer om disse menneskene, hvor de kom fra osv.

 

Veldig taknemmelig for all hjelp!

 

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Det hadde vært fint om du la inn lenker til det du allerede vet. På riktig kirkebokside er det bare å trykk K og lime lenken inn her med høyre mustast.

 

Her er Søren med kone og datter i FT.1801

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058194000134

Hei og beklager så mye... 

Jeg har så langt bare fått navnene og var nok litt ivrig i min leting....

Dette er en slekt jeg ikke har forsket så mye på enda.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Pedersen og Anne Lovise Jensdatter ble viet 14 nov. 1798 i Skjeberg.

Vielsen i FS.  https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7T3-DHZ

 

og i  Ministerialbok. (Nest nederst i spalte 2 på venstre side.)

Østfold fylke, Skjeberg, Ullerøy, Ingedal i Skjeberg, Ministerialbok nr. I 3 (1792-1814), Trolovede 1798-1799, Viede 1799, Side 173
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061013030670
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Pedersen Sparre, døpt 29. april 1777 i Skjeberg.

 

Foreldre:

Korporal Peder Sørensen Sparre, døpt 31. mars 1729 i Vår Frues kirke, Tønsberg. Begravet 18. januar 1795 i Skjeberg, 66 år gammel. Bø i Skjeberg 1772 og 1777.

Gift 23. februar 1756 i Skjeberg med

Johanne Johannesdatter Talberg. Begravet 9. desember 1799 i Skjeberg.

___________________

Besteforeldre:

Søren Pedersen Berg, Begravet 19. september 1745 fra Stubberød under Fossnes i Stokke Vestfold, 49 år gammel

Trolovet 15. mai og gift 26. november 1718 i Slagen ved Tønsberg med

Lisbeth (Elisabeth) Hansdatter Spar (Sparre), døpt 31. mars 1686 på Bragernes ved Drammen. Begravet 1. januar 1766 i Skjeberg.

_____________________

Oldeforeldre:

Hans Henriksen Spar (Sparre). Begravet 31. mars 1698 på Bragernes. Apoteker i Drammen fra 1686 og eier av Bragernes apotek, senere Apotek Løven.

Gift 23. juni 1685 på Bragernes med

Anna Marie Mikkelsdatter Stobbeus, Begravet 26. oktober 1708 i Kristiania

_______________________

Denne slekten finner du i Gjallarhorn, tidsskrift for daværende slektshistorielaget Vestfold/Buskerud, nr. 18, vinter/vår 1996, sidene 173-190.

 

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du burde også låne bind 9 av "Gårder og Slekter i Borge og Torsnes" her står det mye om Søren Pedersen Sparre og hans etterkommere. Boka fines bl.a. på bibliotekene i Sarpsborg-Fredrikstad området.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for all hjelpen... nå har jeg fjern lånt bind 9 av "Gårder og slekter i Borge og Torsnes" på biblioteket og gleder meg til å lese.

Kan jeg spørre om hvordan jeg kan få tak i det nummeret av Gjallarhorn?

Klarer nesten ikke å vente :)

 

Mvh Adéle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv det lokale biblioteket. Eller så kan det kjøpes gjennom Vestfold slektshistorielag. Siden deres finner du på nett, med bl.a. priser på blader.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.