Gå til innhold
Arkivverket

Forståelsen av et testamente


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Leter etter foreldre til Giertrud Thorafest som gifter seg med Cornelius de Lange 16 april 1739 i Domkirken i Bergen ( han ble gift 2. med Anna Lucia Dedichen den 16 jan 1742 i domkirken )

 

Finner Giertrud i ett testamente, men klarer ikke finne koblingen til arvelater, ei heller hennes far/foreldre.

 

Er det noen "klarsynte" her som kan lede meg på riktig vei ?

 

Side 1484

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1489&storleik=

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, ikkje "klarsynt"...

 

Men eit framlegg:

- dette er eit notat (1900-t) frå ein skifteprotokoll frå 1730.  Altså kan det hende det ser litt annleis ut i originalen, t.d. at visse ting er tilføya etterpå.

- Giertrud er nemnt med  "AfK  dat. 26/6 39".  Det siste må vere årstalet, og då er det ei tilføya opplysning.

"AfK" tenkjer eg er "Afkaldt", eller noko slikt; det inneber ei kunngjering (tinglysing) av at formyndaren er friteken - og kom gjerne etter at

myndlingen (kvinne) hadde gifta seg. Då tok ektemannen over formyndarskapen.  (tilsvarande når mannlege arvingar vert myndige og tok ansvaret sjølve.)

- Då må Giertrud gift osv. (1739) vere den same som testamentsarving nr. 2, "Jan Thorfestis datter Giertrud 12 aar".  (i 1730).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om ikke "klarsynt" så i ihvertfall klar tenkt

 

Setter stor pris på måten du forklarer div. uetterretteligheter. "AfK  dat. 26/6 39" forstod jeg lite av.

 

Så mange takk for god guiding i dette for meg forvirrende landskapet.

 

Mvh

Ivar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Jan Thoravest i mitt slektsprogram kan passe veldig. I sitt andre ekteskap med NN Jochumsdatter Krøll hadde han datteren Giertrud.

Det eneste jeg har på henne er at hun var eneste arving etter morfaren Joochum Krøll 15.07.1728. Hun arvet verdier for 759-4-5, og hennes formynder 

var Hendrich Jensen Dichmeyer. Giertrud var gift med Cornelis De Lange. I et tidligere ekteskap hadde Jan datteren Margaretha Dortha, som var 

gift med Peder Clausen Paust som dode 12.12.1730. Hans enke arvet i skifte etter hans søster, men her har jeg ikke navn. Det er sikkert henne som det var testamente etter i 1730. Dårlig med kilder her, men tror jeg har funnet dette i Sollieds arkiv

 

Han var sønn av Fredrich Thoravest som bodde 6 mil utenfor Bremen ved broren Hendrich skifte 22,08.1713. Her har jeg Sollieds arkiv som kilde, Hendrich hadde også søstere Mette Maria, og hun hadde sønnen Herman Specman, Her var også en bror Herman som hadde 1 Fredrich som døde i 1717(min forfar)

 

 

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Jeg har en Jan Thoravest i mitt slektsprogram kan passe veldig. I sitt andre ekteskap med NN Jochumsdatter Krøll hadde han datteren Giertrud.

Det eneste jeg har på henne er at hun var eneste arving etter morfaren Joochum Krøll 15.07.1728. Hun arvet verdier for 759-4-5, og hennes formynder 

var Hendrich Jensen Dichmeyer. Giertrud var gift med Cornelis De Lange. I et tidligere ekteskap hadde Jan datteren Margaretha Dortha, som var 

gift med Peder Clausen Paust som dode 12.12.1730. Hans enke arvet i skifte etter hans søster, men her har jeg ikke navn. Det er sikkert henne som det var testamente etter i 1730. Dårlig med kilder her, men tror jeg har funnet dette i Sollieds arkiv

 

Han var sønn av Fredrich Thoravest som bodde 6 mil utenfor Bremen ved broren Hendrich skifte 22,08.1713. Her har jeg Sollieds arkiv som kilde, Hendrich hadde også søstere Mette Maria, og hun hadde sønnen Herman Specman, Her var også en bror Herman som hadde 2 sønner: Fredrich som døde i 1717(min forfar) og Johan

 

8 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

 

 

 

Hei Anne Lise og stor takk for hjelp.

 

Dette var gode nyheter.  Jochum Krøl og Giertrud Pedersdatter Pollets (Pollech) hadde jeg ikke.  De  er da som du skriver  besteforeldre til Giertrud - http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1441&storleik=

 

Fornavnet til moren til Giertrud mangler   -( NN Jochumsdatter), men det skulle vel være mulig å finne. 

 

Mvh

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om Johan og Jan har vært skrevet om hverandre, og jeg finner også Johan Trofasts dødsfall i 1727 men ikke Jan Trofast sitt dødsfall

samme år,. Så kanskje het NN Krøll Maria Krøll? Ser også ut som om min formor Margarethe Widing var fadder her, og hun var gift med min forfar Friderich som er nevnti testamentet i første innlegg her. Så dette som kommer frem i denne tråden er jo også av interesse for meg. Jeg er også

interessert i å vite om dem som nevnes i testamentet i første innlegg var i slekt med den som det var skifte etter. Skal forøvrig videre på Friderich

Trofast sønn Didrik, og dennes sønn igjen Mads født 1748. Merker meg ellers at din forfar Friderichs og min forfar Hermans bror Hendrich ved 

skiftet etter han i 1713 var gift Mallena Clausdatter Paust, og det kan kanskje ha vært søster av Karen? De hadde jo ikke barn, siden Hendrichs

søsken arvet ved skiftet etter han i 1713

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Maria Krøll, lager litt "krøll" her.

 

Finner henne som fadder her i 1720, da skrevet som Maria Jochumsdatter Krøll, Henric Thorafests kone ?

Siste på høyre side

https://media.digitalarkivet.no/kb20070320640604

 

I  1718 er fadder Marie Krøll - Johan Trofasts kone - https://media.digitalarkivet.no/kb20070320640587

 

Maria som mor i 1719 og 1723 - https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005938582

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005945267

 

Da er jo spørsmålet om det er to Maria Krøll på den tiden, eller om " Henric Thorafest kone er feilskrevet.

 

Mvh

Ivar

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig der, og jeg skulle gjerne ha visst forhistorien bak at våre aner her har fått arv fra dette testamentet. Noe må de jo ha gjort for å ha gjort

seg fortjent til dette hvis de ikke var slektninger. Ellers tror jeg at Maria Krøll som hustru at Henrik Thoravest i 1720 må være feil, og den som skrev

kan ha blandet sammen Henrik og Jan her. Henrich døde jo alt i 1713, og jeg har ikke funnet noen andre med det navnet i Bergen som passer på den

tiden. Vi vet jo ikke hvem som var mor til Hendrich, Fridrich, Mette og Herman her da, og mulig slektskap kan jo være 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har funnet Karens dødsfall, men noe for tidlig i 1724. Her står det at det var Hendrich Thoravessus enke, så da har Karen og Maren

blitt forvekslet, og da ser det iallefall ut som om hun har testamentert til sin tidligere avdøde ektemanns slektninger:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=42333&merk=42333#ovre

 

De har kanskje vært snille og tatt seg av henne etter at hun var blitt enke, og i en vanskelig situasjon? Er jo litt merkelig at skiftet var så lenge etter da,

men har sett før at det kan være så mange år etter. Det hadde vært en fordel å finne originalen til dette skiftet, men skiftene for Bergen starter

på 1731, og jeg kan ikke se at Bergen skal være ført under Hordaland heller som starter noe tidligere

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anne Lise

 

Det virker som det er en hel del feilføringer, enig med deg i det.

 

I skifte etter Claus Detlefsen Paust i 1677 er følgende barn oppført

 

1) Detlef Clausen

 

2) Halfor eller Falchor

 

3) Peder

 

4) Agate

 

5) Karen

 

6) Maren

 

I skifte etter Detlef Clausen Paust i 1690 er følgende oppførte

 

Moderen Margrethe Hansdatter

 

Bror Peder 

 

Søster Karen

 

Søster Maren

 

 

 

 

 

Her er en Hans Clausen Paust fadder. Det samme er Agata Clausdatter

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005922562

 

 

Vi burde kanskje opprettet en ny tråd vedrørende disse slektene. Har det litt travelt PT, men skal se hva jeg kan få gjort nærmere helga

 

Mvh

Ivar

 

 

 

 

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert en god ide å opprette ny tråd om disse slektene, med lenke til denne tråden. Jeg og andre har jo hatt oppe noe om slekten Trofast tidligere da,

men ikke noe gir svar på våre spørsmål i tråden du rettet opp her. Også slekten Paust har vært oppe tidligere ser jeg ved googlesøk, men det har vært på andre

personer enn dem du spør etter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.