Gå til innhold
Arkivverket

hvordan søke i folketellingene?


andreas sandvik
 Del

Recommended Posts

Jeg har benyttet digitalarkivet i 8 år i forbindelse med min bok "Med kjøtt på beinet - slakterhistorien for Kristiansund og Nordmøre 1800 - 2017"

Boka ble gitt ut i juni 2017. Nå, etter 5 mnd. opphold er jeg tilbake for å kontrollere opplysninger i boka med folketellingene.

 

Selv søk på navn jeg vet var registrert ved FT 1900 får jeg ikke frem opplysningene jeg vet er der!!!!!!!!!

 

Jeg finner ikke frem, Selv etter en times søk. Hvilke "idioter" er det som har forandret på alt slik at det ikke er mulig å finne frem?

Jeg greier ikke å finne ut av de nye sidene og ber om råd.

 

Med vennlig hilsen

Andreas Sandvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er ikke bare du som har problemer med det nyoppsatte digitalarkivet.

Det gamle fungerte helt greit. Skal jeg søke etter personer nå, så kommer det opp en hel haug med utgangspunkt i fornavn og det er frustrerende å gå igjennom 14000 treff.

Forstår ikke hvordan man kan søke på gamle måten, den fungerte utmerket.

Finner vel ut av det en dag....

Mvh. Karl.

Endret av Karl Hjalmar Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller Registreringssentral for historiske data http://www.rhd.uit.no/

Eller Oldervoll sin gamle database, mye enklere å søke i og du får opp det du søker etter.

Dette nye systemet er helt håpløst på søk, får ofte opp over 800000 treff fra 1600 tallet til 1900 tallet når en spør etter ett konkret årstall. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. 

 

Jeg lærer, men hvorfor har man lagt bort tabellene når man søker på en person. EKS. Du søker på Ole Olsen Kristiansund. Tidligere fikk du en ovesikt over hele hans familie i en tabell. Nå må du bla nedover siden for å finne hele familien. Hva er hensikten med denne endringen?

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre. Hvordan finner jeg frem til EKS. FT 1865 for Kristiansund? Jeg lette i går kveld og fant den ved en tilfeldighet. Da jeg senere skulle gjøre det opp igjen møtte jeg veggen.

 

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.