Gå til innhold
Arkivverket

Borgerlig viet? Borghild Nilsine Jenssen, Hjerpbakken/Korgen/Hemnes kommune/Nordland


Tove Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Holder på med en slekts-oversikt, med utgangspunkt i mine oldeforeldre: Berte Johanna (f.Abelsdatter) og Jens Jørgen Jakobsen Hjerpbakk. (Hemnes kommune, Nordland)

En av deres døtre gifter seg i 1914 og reiser til Amerika samme år.

Datteren heter: Borghild Nilsine ( f: 11.07.1894).

Ifølge Folketellingen 1910 for 1832 Hemnes herred, så het hun da Borghild Jenssen. Bosted: Hemnes, Jerpbakken.

Borghild har en sønn, Asle Bek (f. 29.06.1911) og er ugift.

I 1900 reiser Johannes Klemetsen (f. 28.01.1882), sønn av Anne Marie og Clement Person, til Amerika.

Han kommer tilbake til Norge og Korgen i februar 1914. Sitat emigrasjonsprotokollen: 'Paa besøk i Hemnes fra februar 1914'.

Han er da amerikansk borger og heter John Peders. (Pedersen?)

Ifølge emigrasjonsprotokollen, 'Emigranter over Trondheim 1867 - 1930', så reiser Asle, Borghild og John over Trondheim den 6.juli 1914

til Gull Lake, Saskatchewan, Canada. På Borghild  og John står det 'gift farmer' (g farmer) og har da samme etternavn Peders. (Pedersen?)

Kirkeboka for 1914 er ikke skannet. Kirkekontoret har lett gjennom bøkene flere ganger - Korgen sokn, Hemnes sokn og Elsfjord sokn - uten å finne dem.

Det er også lett i kirkeboka for 1915, med tanke på at det kan være feil i emigrasjonsprotokollen.

Det er også mulig at de giftet seg i Trondheim, så det letes i skannede kirkebøker.

 

En annen mulighet, er at de ble gift borgerlig. Og hvor finner jeg informasjon om dette?

Jeg har kontaktet Tingretten i Rana, der vedkommende var usikker på om det var sorenskriver i Rana i 1914.

Jeg har lett etter skannede notarial-protokoller for Nordland, men finner ikke noe slikt.

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett gjennom klokkerboken for Domsognet (Domkirken sokn, Klokkerbok 601C15). De andre som er i denne annonsen i

Trondhjems Adressavis, finner vi i denne klokkerboken, men ikke Jon og Borghild.

Kan det være fordi Jon var amerikansk borger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som skurrer her.

Utreisedato, fra Trondheim til Canada, til Borghild Pedersen er 6. juli 1914. Da er hun oppgitt som gift.

https://www.digitalarkivet.no/view/9/og00000000208304

 

Hvis de giftet seg i Trondheim Domkirke 6.  juli 1914, giftet de seg samme dag som de dro.

Annonsen som det vises til er datert 13. juli. Altså kunngjøringen om vielse blir satt inn i avisa etter at de reiste, og noen har satt inn annonsen på vegne av John og Borghild?

 

 

Her er kirkeboksiden, klokkerboken for Domkirken, hvor vielsen skulle vært innført hvis vielsen fant sted 6. juli i Domkirken i Trondheim:

https://media.digitalarkivet.no/view/3030/88

Det er ingen som er ført med vielse 6. juli.

 

Kan de ha giftet seg borgerlig? I såfall hvor?

Finner de ikke under borgerlig viede i  Domkirken.

 

 

 

 

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi synes det er rart at de ikke skal være skrevet i en kirkebok.

Ifølge kirkekontoret her i Hemnes, er det andre som er ført opp selv om de er blitt gift et annet sted, men ikke disse to.

Har skrevet et innlegg til Statsarkivet i Trondheim, med spørsmål angående om borgerlig vielse - hvor kan jeg finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du må se i hver kirkebok, klokker- eller ministerialbok, i det aktuelle prestegjeld,  som inneholder vielser 1914 og se om det i samme bok finnes en liste over vielse av dissentere eller borgerlig vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.