Gå til innhold
Arkivverket

Døde i Avaldsnes etter 1906


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

Kan Statsarkivet i Stavanger bekrefte eksistensen av kirkebøker fra for eksempel Avaldsnes som enda ikke er levert inn til Arkivverket for skanning?  Referer til en tidligere dialog med Arkivverket om samme emnet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Grunnen er nok at disse kirkebøkene ikke er avlevert enda. De kan inneholde innførsler som er så pass nye at det lokale prestekontoret ønsket å ha dem liggende noen år til, da dette spørsmålet eventuelt ble drøftet sist. Jeg kjenner ikke historikken godt nok til å vite hva årsaken er. Men siden de ikke er avlevert, er de heller ikke skannet.

 

 

Med vennlig hilsen

 

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jan Alsvik skrev:

Hei,

Grunnen er nok at disse kirkebøkene ikke er avlevert enda. De kan inneholde innførsler som er så pass nye at det lokale prestekontoret ønsket å ha dem liggende noen år til, da dette spørsmålet eventuelt ble drøftet sist. Jeg kjenner ikke historikken godt nok til å vite hva årsaken er. Men siden de ikke er avlevert, er de heller ikke skannet.

 

 

Med vennlig hilsen

 

Jan Alsvik

Kirkekontoret i Avaldsnes skriver i en e-post til meg på spørsmål om bøkene er avlevert at "....Ja det gjør det fordi vi avleverer til statsarkivet når siste innskrevne informasjon i kirkeboken er passert 80 år". 

 

Kan bøkene ha kommet på avveie? Forhåpentligvis blir ikke Ministralbøker og Klokkerbøker sendt i samme forsendelser eller er det blitt gjort?

 

Med vennlig hilsen

Alf Kristian Andreassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

" .... når sist innskrevne informasjon er passert 80 år", .... regnet fra 2017 tilbake blir det 1937. Med andre ord, dersom kirkebok for døde går fra 1906 til  for eksempel 1950, så vil det fremdeles være 13 år til den kan eller bør avleveres, siden det er sist innskrevet informasjon eller nyeste informasjon man regner fra. Bøkene er nok ikke kommet på avveie. De er trolig fortsatt være ved prestekontoret, slik jeg leser dette.

 

 

Med vennlig hilsen

 

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.