Gå til innhold
Arkivverket

Peder Christensen og Siri Erichsdatter fra Salten bosatt på Loddbukt i Balsfjord,Troms. 1801


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Jeg har litt problemer med å finne forfedre til disse to.

 

Iflg. FT1801 bor Peder Christensen og Siri Erichsdatter på Loddbukt i Balsfjord,Troms.
https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058491001160

 

Dere eldste sønn, Oseas, ble født 4 jun. døpt 3 sønd. etter Trin.(10jul.) i 1791 på Bentsjord i Troms
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070606650172
Den neste sønnen, Hans Andreas, ble født 9 des. 1792 på Storsteines (Loddbukt) i Troms 
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070606650053

 

Iflg. bygdebok for Balsfjord under Lodbukt står det om Peder Christensen. (men dessverre ikke mer som kan hjelpe meg bakover i tid.)
"Han var fra Salten og var forskreven til Balsfjord for aa bygge jægtefartøier."

 

Jeg finner en vielse 2 mai 1791 i Saltdalen i Nordland
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071119650582
(Trolov.nederst til venstre og vielse nederst til høyre)

 

I FT1801 er de begge angitt til å være 50 år. (f.1751)
Når de døde.
Han 96 år i 1846. (f.1750)
Hun 50,5 år i 1815 (f.1863-64)


Ancestery har flere forslag som jeg finner tvilsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Legger inn det gamle temaet.

Det hadde jeg glemt.   8| (blush)

Jeg har begynt å rette opp feil på dette slektstreet og da finner jeg  noen tvilsomme valg.

Dessverre virker ikke dine linker til FS  lengre.

Men er alderen til Peder Christensen ved FT og død  riktig så er den Peder f. 1762 med far Christer Willumsen feil?

Ved vielsen er det en  Christer Monsen som vidne.

Det finnes også en Peder Christensen  med Christer Monsen som far også men da også f i 1762 altså 10 år for ung.

Jeg har søkt gjennom kirkebøkene for Salten etter best evne. (Mye liten nesten uleselig skrift der)

Jeg finner heller ikke noen Siri/Sirie/Ziri Erichsdatter f.1762-65

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Saltdal Gård og slekt  bind 1-4 er utgitt. Men bare bind 1 er digitalisert.

Er det som kan bidra med ett oppslag. 

Det gjelder gården Fiskevåg hvor både Peder Christensen og Siri Erichsdatter oppholt seg da de ble viet.

Eller om det står noe om Peder Christensen som reiste til Balsfjord for å bygge "jæktfartøyer".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Christensen var født i 1762 på Røkland i Saltdalen.  Hans foreldre var Christen Willumsen fra Tømmerdal og Elisabeth Iversdatter fra Røkland.  Peder giftet seg i Saltdalen 2/5 i 1791 med Siri Erichsdatter født ca. 1764.  Siri var neppe fra Saltdalen.  Hun skal ha vært i tjeneste på Prestegården da hun giftet seg.  Sognepresten var fra Trondhjemstraktene, så det er mulig at Siri også var fra de traktene.  Det er nok riktig at Peder ble hentet nordover som båtbygger.  I noen skifter ser vi at Peder hadde tilgodehavende som båtbygger.  Han bygde mellom annet Elias Stens (Nilsens) Storstennes sin jekt Karen Maria.  3. Trinitats S. i 1791 døpte de fra Bentsjorda sønnen Osias  født 4/6 - 1791.  I Rulle 1804 står det at Osias var født i Saltdalen.  Så familien må ha kommet nordover tidlig på sommeren 1791.  På Bentsjorda satt proprietæren Moursund.  Det var ikke uvanlig at folk tok inn der og også var i tjeneste der.  Ofte fikk man senere som belønning? bygsel av en av hans gårder når den ble ledig. Nå nevnes Peder på Storstennes i 1892 og på Tennes i 1794,  men det kan vel gå for det samme.  I 1796 fikk Peder bygsel av 8 mark i Loddebukt.  Etter som de andre brukene i Loddebukt ble bygselledige, overtok Peder dem.  Så fra 1815 hadde han hele gården Loddebukt 1 pund.  Senere ble gården delt på tre av sønnene: Osias, Christen og Jernberg med 8 mark på hver.  Peder og Siri hadde 7 barn: Osias 1791.  Hans Andreas 1792.  Christen 1794.  Elisabeth 1796.  Karen 1798.  Anne Bergitha 1800.  Jernberg 1802.  I 1801 står det at datteren Elisabeth var 11 år gammel, men det er feil.  Hun var født i 1796.  Det er mange som har forundret seg over navnet Osias (Ossias).

Siri døde i 1815 og Peder i 1846.  De har en stor etterslekt.  Det kan nevnes at det kom flere familier fra Salten til aktuelle område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Alvin.

Jeg hadde allerede Peder Christensen som riktig ane, men alder oppgitt i FT1801 og ved død i 1815 gjorde meg usikker.

Jeg er også enig i at Siri Erichsdatter ikke er fra Saltdalen etter å ha gått gjennom kirkebøkene. Siri/Ziri er ett lite brukt pikenavn der..

Jeg tipper  også at hun kom fra Trøndelag hvor navnet Siri er mer brukt., Men det blir vel  "å finne nålen i en høystakk" 

Hva som skjedde etter Peder og Siri kom til  Troms har jeg kontroll på.

Jeg tipper at  Siri var gravid da de reiste fra Saltdalen og at Oseas (som det står i kirkeboken) ble født underveis og ble døpt i Bentsjord i Malangen  før de reiste videre inn Balangsfjorden. 

Peder og Siri er tiptipoldeforeldre til min svigerdatter.

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den angitte alderen på Peder varierte mye.  1801 var han 50 år.  Rulle samme år 45 år og født i Saltdalen.  I Rulle 1804 var han 49 år og født i Salten.  I 1815 var han 57 år.  Da han døde i 1846 var han 96 år gammel.  Så det var litt å velge mellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.