Gå til innhold
Arkivverket

Siri Erichsdatter f ca 1764. i ????. Tjenestepike hos Sogneprest Jacob Klæbo i Saltdalen 1791.


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Siri Erichsdatter f ca 1764. i ????. Tjenestepike hos Sogneprest Jacob Klæbo i Saltdalen 1791.

 

Siri Erichsdatter ble i 1791 viet til Peder Christensen.
(Se denne tråden)

 

Mye tyder på at hun ikke er født i Saltdalen, men hadde  kanskje fulgt med sogneprest Klæbo og kona fra hans tidliger kall.

 

Så spørsmålet er. Hvor hadde sognepresten sitt virket før han kom til Saltdalen?

Han bor på gården Fiskvog i Saldalen (Rognan) FT1801
https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058474000772

Han er født 03 Mar 1753 Skagstad, Steigen, Nordland 
Studerte  i Kjøbenhavn 1772 (iflg. Geni)
Gift med Lucie Bonsach Schytte i 1789.
Vært sogneprest i Lenvik ?

 

Men også en mulighet som Siris far er sogneprest Klæbos kones far som het Eric Gerhard Schytter som var sogneprest i Salten før Klæbo.
Han var sogneprest i Buksnes 1761, og han var dessuten prost i Lofoten og Vesterålen fra 1774. Han ble i Buksnes til han ble utnevnt til sogneprest i Bodø 1776. Fra 1778 var han også prost i Salten.
Kanskje han hadde "svin på skogen".

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Lenvik har det ikke vært noen Klæbo som sogneprest.  Om Siri skulle være en uekte datter av en sogneprest, vil det vel være omtrent umulig å finne bevis for det.  Som uekte hadde hun jo ingen arverett etter sin far.  Kan tellingen i 1769 gi noen opplysninger om den er bevart for aktuelle områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Alvin og Knut Frode.

 

At Klæbo hadde vært sogneprest i Lenvik fant jeg i en Geni profil. Derfor spørsmålstegnet bak.

Jeg ser nå mens jeg skriver at Knut Frode henviser til en bok  som bekrefter at Klæbo har vært sogneprest i Lenvik.

 

Og der står det at Klæbo har vært  rektor i Trondheim før han ble kapellan i Bodø i 1782.

Da er vel søk etter Siri Erichsdatter omtrent håpløst.

 

 

 


 
Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi nå vet, virket ikke Jacob Klæbo i Saltdalen i Siris tid.  Sognepresten var da Anders S. Hoff.  Han var født på Bakland i 1745.  I 1773 ble han missionarius i Lyngen, og sogneprest der i 1775 da Lyngen ble eget prestegjeld.  I 1780 kom Anders som sogneprest til Saltdalen.  Han døde i 1792 og ble begravet Dom. 2 p. Trin. (17. juli).  Begravelsen ble forrettet av prosten E. G. Schytte.  Klæbo ble utnevnt i embetet 7. september i 1792, og ifølge Kallsboken holdt han sin første gudstjeneste i Saltdalen 11. Søndag p. Trin. i 1793, og fra da av ser vi at det har kommet en ny skrift i Kirkeboka.  Så det må ha vært Hoff som viet Siri og Peder, og om Siri var i tjeneste hos Sognepresten, må det ha vært hos Hoff.  Merkelig nok er det ikke noe skifte (geistlig) etter Hoff.  Nå hadde han og kona ingen barn, og hans enke Kirsten Berg ble gift med Arnoldus Schytte, som etterfulgte sin far som sogneprest i Bodø og prost i Salten.

Når det gjelder Siri vet jeg at mange har vært opptatt av Siri som ble døpt i 1763 (Byneset pr.gj. - Børsa sogn 1754 - 1803)).  Hennes far var Erich Redgierdet.  Det er vel samme Erich Jonsen som giftet seg i 1745 (1735 - 1753) med Marit Knudsdatter, som døde i 1791.  Skifte etter Marit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et skifte etter Elling Olsen på plassen Lilleqvammen i Lade sogn og Strindens prestegjeld den 17de oktober 1791 er en av arvingene Eric Olsen, som er død, men har etterlatt seg, i lovlig ekteskap med Kari Pedersdatter , en datter ved navn Sigri Ericsdatter, som er avreist til Nordland. https://media.digitalarkivet.no/sk20090213610085. På side 84b nevnes at hun er gift med Peder ? og bor på plassen Bensjorden i Troms. https://media.digitalarkivet.no/sk20090213610087

En mulig kandidat?

Endret av Knut Frode Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Knud Frode.  Det er nok mer enn en mulig kandidat du har funnet, selv om Peders etternavn er litt uforklarlig.  Men det var lange avstander og året 1791, så man kan ikke kreve alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovennevnte skifte ble avsluttet i oktober i 1791. Alt da visste man at Siri og Peder var på Bentsjord, et sted de da ikke kan ha bodd mange måneder på.  Ganske imponerende.  Man visste selvsagt ikke så mye om Peder.  Kan hans angitte etternavn: Røy ha noe med Røkland (Røykland) å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette var interessant.  Står det noe om Erics Olsens alder eller Sigrids alder. (Jeg er dålig til å lese slike skifter.)

 

(har vært noen dager på hytta uten dekning)

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 83a står det at Sigri er 30 år, på side 83b står det at hun er 26 år. Så kan man velge. Erics alder er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Knut Frode.

Bodde Siri/Sigri og foreldrene i Strinden ?

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skifte i 1791 bodde den eldste broren på en plass under gården Leeren (Leira). Dette var en stor gård og det var også ett stort sagbruk der. Den andre broren bor på Hallset i Klæbu, en kommune som grenser opp til Strinda. Strinda en del av Trondheim Sigri bor på Bensjorden i Tromsens prestegjeld med sin mann Peder. Faren er iallefall død, men det er sannsynlig at han også bodde i Strinda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. FT1801 er det kun 1 Siri(Sigri) Ericsdatter og 1 Peder Christensen. Nemlig de to som bodde i Lodbugt. 

Derfor mener jeg at Siri fra Strinda er en lovende kandidat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2017 den 16.56, Knut Frode Hansen skrev:

I et skifte etter Elling Olsen på plassen Lilleqvammen i Lade sogn og Strindens prestegjeld den 17de oktober 1791 er en av arvingene Eric Olsen, som er død, men har etterlatt seg, i lovlig ekteskap med Kari Pedersdatter , en datter ved navn Sigri Ericsdatter, som er avreist til Nordland. https://media.digitalarkivet.no/sk20090213610085. På side 84b nevnes at hun er gift med Peder ? og bor på plassen Bensjorden i Troms. https://media.digitalarkivet.no/sk20090213610087

En mulig kandidat?

 

8 timer siden, Knut Frode Hansen skrev:

Ved skifte i 1791 bodde den eldste broren på en plass under gården Leeren (Leira). Dette var en stor gård og det var også ett stort sagbruk der. Den andre broren bor på Hallset i Klæbu, en kommune som grenser opp til Strinda. Strinda en del av Trondheim Sigri bor på Bensjorden i Tromsens prestegjeld med sin mann Peder. Faren er iallefall død, men det er sannsynlig at han også bodde i Strinda. 

 

Er det mulig å finne dåp/konfirmasjon til denne Siri/Sigri som er nevnt i ett skifte fra 1791.

Hun er født ca 1760-1765 kanskje i Strinda prestgjeld. med foreldre Eric Olsen og Kari Pedersdatter

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Klæbo Prestegjeld Tiller sogn finner vi i 1749 pigen Caren Pedersdatter trolovet og copuleret med dragonen Erich Olsen.  Begge skulle være født omkring 1725.  I Tiller sogn (kronologisk liste) finner vi så i 1758 døpt en Siri.  Foreldrene Erich og Caren.  (I denne perioden er det bare fornavnene, og bosted? på foreldre og faddere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Alvin og Knut Frode.

Men det er vel fremdeles usikkert om dette er riktig Siri.

Det hadde vært flott om det fantes ett skifte etter Eric Olsen eller Karen Pedersdatter.

Jeg har prøvd å søke litt. 

Jeg forstår kirkebøker med gotisk handskrift, men å lese ett skifte er en annen sak.  

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Knut Frode for at du la ut bygdeboka for Tiller.  Den forklarer mye.  Sist sommer kjørte jeg gjennom Klæbu og Tiller.  Jeg skulle vist da hva jeg vet i dag!  Et fint område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett skudd i blinde kanskje.

Enken Karen Pedersdatter dør på Halset i 1796

https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000002167762

 

Sønnen Peder Eriksen bodde på plassen  Halsetgrind  til han døde i 1801.

http://www.nb.no/nbsok/nb/838c85300e75fa0a08701149ee8aba1f.nbdigital?lang=no#251

 

Det står i Tillerboken at Peder og kona ikke finnes i FT1801 men han er fremdeles husmann på Halseth.

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058450000190

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentralt i Tiller lå Sjetngården.  Den ble vel tidlig delt i fire, og den nordre ble kalt Halsteingården.  Men matrikkelmessig fikk den det navnet mye senere.  Men tidlig må navnet ha blitt  forkortet til  Halseth og brukt som sådan.  Det er riktig at Peder og de andre husmennene på Halseth ikke er med i tellingen i 1801. Det går tydelig frem av kopi av tellingen i 1801.  De skulle ha kommet inn ved 6. familie.  Men noen med gode kunnskaper om slektene har tilføyd familiene i den trykte utgaven.  Men det kan ikke være rett når de kaller gården for Halseth for det var ikke i bruk matrikkelmessig i 1801.  Og navnet ble ikke brukt i tellingen i 1801. Det var faktisk langt ut på 1800-tallet at vi fikk Halseth 56/5. 

Tillerboka gir relativt sparsomme opplysninger om slektene og folk i tiden før 1800.  Men det må finnes militære ruller for området, rulle: 1769 1789, 1796, 1801 og 1804.  Så har vi folketellingen (Siele-registeret) for 1769.  Det er jo ikke komplett for hele landet og bare sparsomt lagt ut.  Jeg har søkt etter det i aktuelle område, men ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dessverre ikke noen skifter etter Karen Pedersdatter og Eric Olsen. Det eneste en har å forholde seg til er skiftet etter Erics bror Elling. Ut fra det er det etter min mening ingen tvil om at den Sigri Eriksdatter som gifter seg i 1791 i Saltdalen og som får et barn i Bensjorden samme år, er den Sigri som er nevnt som arving i skiftet etter Elling Olsen Lilleqvammen. Plassen Lilleqvammen er en husmannsplass under gården Nedre Leeren i Bradsberg sogn. At det står på Lade sogn i skiftet er fordi sorenskriveren hadde en gård der. 

 

Ole Ericsen, Eric og Karens eldste sønn, bor på plassen Saven også under Nedre Leeren både ved skiftet etter Elling i 179i og i folketellingen 1801.

 

Tillerboka setter som en forutsetning at Peder Eriksen Tillersve bodde i Tiller i 1801 og dermed er uteglemt i 1801-tellingen for Tiller. Han bor ikke der, men på plassen Ringvold under gården Halset i Klæbu, noe som går fram av folketellingen og som det står Gårds og ættesoge for Klæbu. Siden det står Halset i skiftet etter Peder går jeg ut fra at gården het det allerede før 1801. Skifteavskriften er til å stole på.

 

Når det gjelder den Karen Pedersdatter Halset som ble begravet i 1796, så stemmer angivelsen av fødselsår ganske bra med den som er oppgitt i bygdeboken, 1726 og 1728 er godt innenfor det som kan godta som slingringsmonn, så det rimelig å ante at hun er den samme som var gift med Eric.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok gjort en liten kortslutning når det gjelder den trykte utgaven og Halset.  Jeg ser nå at stoffet er hentet fra Klæbu Prestegjeld/Klæbu sogn og Tiller sogn.  Det står altså ikke at Halset ligger i Tiller sogn.  Og personene som er listet, er de samme som man finner under Haldseth i Klæbu sogn.

Du kom meg litt i forkjøpet Knut Frode.  Jeg har gått gjennom befolkningen i Klæbu Prestegjeld i 1801 og fant da noe overraskende Haldseth og Peder Erichsen der.  Jeg er litt overrasket over hvor relativt lite folk som bodde i området, i Klæbu og Tiller sogn, og det så nært Trondhjem.  Det gjør jo at det ikke er så stor fare for nevneforveksling.  Både jeg, og ikke minst andre, har nå og tidligere gått nokså godt gjennom Kirkebøkene i aktuelle område.  Vi må si oss enige med deg Knut Frode at det må være den rette Siri Erichsdatter som er funnet.  Vi tar konsekvensen av det og vil i Slektene i Balsfjord   oppføre henne som sådan.  Det må være Siris mor Karen Pedersdatter som ble begravet i 1796.  Hun har nok da oppholdt seg hos sønnen Peder. 

Takk Leif for at du tok opp dette emnet som man har fundert på i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.