Gå til innhold
Arkivverket

Var Marie Isaksdotter Vanhatalo kvene?


Trym Vanhatalo
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg sliter med å finne Marie Isaksdotter Vanhatalo/Wanhatalo (f. 31. mai 1859 i Korpilombolo, Övertorneå, Sverige og død 17. august 1914 i Lenvik, Troms) i digitalarkivet. Jeg skulle gjerne ha sett på papir om hun var kjent som kvene, eller ikke. Hun har et kvensk/finsk etternavn og har kvenske/svensk-finske forfedre. Hun var gift med Jakob Karesiussen f. 7. oktober 1850 i Lenvik, Hillesøy og død 28. desember 1931 i Hekkingen, Hillesøy. Hvis det er til noen hjelp har hun bodd i Gamvik og Baltsfjord en del.

 

Mvh Trym Vierhaug

Endret av trymvierhaug
Det var nødvendig å legge til mer informasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare navnet gjør at man umiddelbart kan anta at hun er kven, men uansett finnes en Isak Persson Vanhatalo med hustru og ett barn nevnt som utvandret fra Korpilombolo församling i 1866 i Erik Gryms Från Tornedalen til Nordnorge. Kanskje samme familie?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Geni (må selvsagt sjekkes opp mot andre kilder):

 

Isac Pehrsson Vanhatalo

Birthdate: October 25, 1813
Birthplace: Korpilombolo Vanhatlao gård, Norrbottens län, Övertorneå församling, Sweden 
Death:  
Immediate Family:

Son of Per Hansson Vanhatalo and Margareta Larsdotter Mikko 
Brother of Marie (Maria) Persdotter Vanhatalo; Johan Petter Persson Vanhatalo; Henrik Persson Vanhatalo; Greta Stina Pehrsdotter Vanhatalo and Eva Caisa Pehrsdotter Vanhatalo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenker.

 

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Hillesøy
  • Kommunenummer: 1930
  • Navn på bosted: Gamvik (Baltsfjord)

Antall personer registrert på bostedet: 8. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Jakob Kares?? hf g fisker 1850 Hillesøy  
tidslinje.gif Marie Isaksen hm g Husgjerning 1854 Sverige  
tidslinje.gif Iserine Jakobsen d ug Tjenestepige 1886 Hillesøy  
tidslinje.gif Oluf Jakobsen s ug   1887 Hillesøy  
tidslinje.gif Karl Jakobsen s ug   1888 Hillesøy  
tidslinje.gif Else Jakobsen d ug   1891 Hillesøy  
tidslinje.gif John Jakobsen s ug   1894 Hillesøy  
tidslinje.gif Oskar Jakobsen s ug   1896 Hillesøy  
 
----
 
Sakset fra # 1
"Hun var gift med Jakob Karesiussen f. 7. oktober 1850 i Lenvik, Hillesøy og død 28. desember 1931 i Hekkingen, Hillesøy."
 
----
 
Jacob Martin var født 27 okt 1851,ikke 7 okt 1851.
 
Jakob Martin Carisiusen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
27 October 1851
 
christening:
1 August 1852
LENVIK, TROMS, NORWAY
residence:
1851
Lenvik, Troms, Norway
father:
Carisius Christensen
mother:
Anne Marie Jeremiasdr
 
Nr 104
Troms fylke, Lenvik, Hillesøy, Målselv i Lenvik, Ministerialbok nr. 6 (1845-1854), Fødte og døpte 1852, Side 106
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050310030576
 
----
 
Men i klokkerboka står det 7 okt  1851.
Troms fylke, Hillesøy i Lenvik, Klokkerbok nr. 18 (1838-1854), Fødte og døpte 1852, Side 44-45
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070606630185
 
----
 
"
Jakob Martin Karesiusen Tjenestekarl ug Tjenestekarl 1852 Hillesø S og Lenviks Prgj. n n"
 
  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Lenvik
  • Kommunenummer: 1931
  • Navn på bosted: Hillesø med Sandholmen
Antall personer registrert på bostedet: 14. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.
  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Jørgen Martin Jørgensen hf g Fisker, Lods og Gaardbruger (Selveier) 1827 Hillesø S. n n
tidslinje.gif Karoline Sofie Gabrielsdatter hans Kone g   1823 Tromsøsundets S og Prgj. n n
tidslinje.gif Hans Andreas Nekolaisen s ug Lods hjelper Forældrene 1848 Hillesø S og Lenviks Prgj. n n
tidslinje.gif Marie Bergithe Pedersdatter d ug Hjælper Forældrene 1856 Hillesø S og Lenviks Prgj. n n
tidslinje.gif Ane Margrethe Pedersdatter d ug Hjælper Forældrene 1858 Hillesø S og Lenviks Prgj. n n
tidslinje.gif Petrine Andrea Pedersdatter d ug Hjælper Forældrene 1860 Hillesø S og Lenviks Prgj. n n
tidslinje.gif Othelie Andrea Jørgensdatter deres Datter     1865 Hillesø S og Lenviks Prgj. n n
tidslinje.gif Bernt Edevard Jørgensdatter deres Søn     1867 Hillesø S og Lenviks Prgj. n n
  Jakob Martin Karesiusen Tjenestekarl ug Tjenestekarl 1852 Hillesø S og Lenviks Prgj. n n
  Hans Andreas Jørgensen Tjenestekarl e Tjenestekarl 1819 Hillesø S og Lenviks Prgj. n n
  Gabriel Hansen Husfaderens Svigerfader e Forsørges af Svigersønnen 1779 Tromsøsunds S. og Prgj. n n
  Morten Indahl Evendsen Logerende ug Fisker og Lods 1847 Mallangen S. Balsfjords Prgj. n n
  Peder Andersen Logerende ug Snedker og Tømermand (paa Huse) 1849 Vefsens S og Prgj. n n
tidslinje.gif Julie Nekoline Øvresdatter Tilreisende ug   1874 Hillesø S. n n
 
----
 
(Gamle DA)
 
Døypte i Hillesøy sokn i Lenvik prestegjeld 1880-1895
Prot. ref. Lp.nr. År Døypt Stadfesta Sokn/Kyrkje
229 Lenvik MINI 12 1 1886 16.03 14.06 Hillesøy
 
  Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato Ekte/uekte
940 Barn   Iserine Marie Hansine   K   02.01 E
941 Far Ind. Jakob Martin Karesiussen   Hekkingen 1851  
942 Mor   Marie Isaksd.   Hekkingen 1859  
943 Heimedøypar   Hans Svendsen   Giske    
944 Dåpsvitne   Elberg Hansen        
945 Dåpsvitne Elberg Hansens K.  
 
----
 
Døypte i Hillesøy sokn i Lenvik prestegjeld 1880-1895
Prot. ref. Lp.nr. År Døypt Sokn/Kyrkje
284 Lenvik MINI 12 6 1887 17.07 Hillesøy
  Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato Ekte/uekte
1157 Barn   Oluf Andreas Bernhard   M   25.06 E
1158 Far Husm. Jakob Karesiussen   Hekkingen 1851  
1159 Mor   Marie Isaksd.   Hekkingen 1859
 
----
 
Døypte i Hillesøy sokn i Lenvik prestegjeld 1880-1895
Prot. ref. Lp.nr. År Døypt Sokn/Kyrkje
362 Lenvik MINI 12 1 1889 05.05 Hillesøy
  Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato Fødd år Ekte/uekte
1465 Barn   Karl Alfred   M   16.12 1888 fglass.gif
1466 Far Inderst Jakob Karesiussen   Hekkingen 1851    
1467 Mor   Marie Isaksd.   Hekkingen 1859

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp19311880hi&gardpostnr=362&personpostnr=1466&merk=1466#ovre

----

Døypte i Hillesøy sokn i Lenvik prestegjeld 1880-1895

Prot. ref. Lp.nr. År Døypt Sokn/Kyrkje
477 Lenvik MINI 12 4 1891 26.07 Hillesøy
  Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato Ekte/uekte
1923 Barn   Else Marie   K   23.05 E
1924 Far Husm. Jakob Martin Karesiussen   Balsfjord 1851  
1925 Mor   Marie Isaksen   Balsfjord 1855

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp19311880hi&gardpostnr=477&personpostnr=1924&merk=1924#ovre

 

----

 

Døypte i Hillesøy sokn i Lenvik prestegjeld 1880-1895

Prot. ref. Lp.nr. År Døypt Sokn/Kyrkje
638 Lenvik MINI 12 23 1894 12.08 Hillesøy
  Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato Ekte/uekte
2588 Barn   John Meyer   M   05.07 E
2589 Far Husm. Jakob Karesiussen   Balsfjord 1851  
2590 Mor   Marie Isaksen   Balsfjord 1858

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp19311880hi&gardpostnr=638&personpostnr=2589&merk=2589#ovre

 

----

 

Lysningsprotokoll

Troms fylke, Lenvik, Hillesøy i Lenvik, Lysningsprotokoll nr. 95 (1868-1890), Lysninger 1885

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060503020326

 
----
 
Vielsen 26/4-1855. 
Ang Marie:"Balsfjorden Prgd 1876.Attest af 29/3-85"
Nr 2
Troms fylke, Hillesøy i Lenvik, Ministerialbok nr. 12 (1880-1895), Viede 1885-1886
 

----

 

Konfirmasjonen til Marie Isaksdatter f 31/5-59.

Nr 10

Troms fylke, Malangen i Balsfjord, Ministerialbok nr. 2 (1871-1886), Konfirmerte 1876, Side 81

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061212610572

 

----

 

1875-telling for 1933 Balsfjord

Kretsnr Herad Bustad nr. Bustad Gardnr
370 7 Balsfjord 1 Tjærvig 292e, 305
  Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Hestar Kyr Sauer Bygg Poteter
2950 1 1 Olai M. Kristiansen m hf g Gbr. Leilænd. Fisker 1824 Malangens Sogn Balsfjord Prgj. b 1 7 18 1 5 fglass.gif
2951 2   Ane Bergitte Larsdatter k hm g   1822 Malangens Sogn Balsfjord Prgj. b         fglass.gif
2952 3   Sedevard Karl Olaisen m s ug Hjælper Faderen 1853 Malangens Sogn Balsfjord Prgj. b         fglass.gif
2953 4   Maria Isaksdatter k Tjenestepige ug hjælper Husmoderen 1859 Øvre Torneå b         fglass.gif
2954 5   Hans Peder Olsen m Fostersøn     1866 Malangen S. Balsfjord P. b         fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f71933&gardpostnr=370&personpostnr=2953&merk=2953#ovre

 

----

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har jo selvsagt rett Ann-Mary. Glemte å sjekke kildene mine før jeg skrev. Takk for hjelpen. Klarer dere å finne Marie med foreldrene sine i Norge da?

Mvh Trym

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var mine forfedre som var nevnt i "Från Tornedalen til Nordnorge" så må jo foreldrene til Marie kunne finnes i en folketelling eller lignende da.

Mvh Trym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befolkningen i Torneådalen var svært blandet.  En betydelig del, kanskje den største delen, av befolkningen var kvensk eller finsk.  Diskusjonen kven eller finn skal vi la ligge da de lærde strides her.  Da de kom til Norge, ble kven eller finn brukt noe om hverandre.  Så kom at uttrykket finn ble brukt om samene - finne..  Det som eventuelt står om etnisitet i folketellinger eller militære ruller, er skiftende og usikkert.  Det hele var avhengig av telleren, som oftest var lærer, og hans innstilling, alder utdannelse og opphav.  Jeg har eksempel på at en mann ble kalt nordmann og en annen kven, og det til tross for at de var tvillinger og ikke bodde så langt fra hverandre.  Men tellerne var to forskjellige, den ene lokalkjent, den andre tilflyttet.  En tilflyttet lærer skriver i forbindelse med tellingen i 1891 at vel nesten alle i hans distrikt burde kalles kvener, og det til tross for at disse utgjorde ca. 10 % av befolkningen.   Nord i Torneådalen var det en god del samisk befolkning.  Så kom den etnisk svenske befolkningen som var spredt gjennom nedre og midtre delen av dalen.  Nå er det vel så at ingen etnisk svenske (eller same) ville ha et etternavn som: Vanhatalo.  Her er vi inne på det kvenske/finske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Vanhatalo betyr "gammelgård".  Når det gjelder opprinnelig finske etternavn, så ser vi faktisk at samer også kan ha slike navn, f.eks. Keskitalo. Hætta skal visstnok også være et opprinnelig finsk navn. 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei igjen. Jeg bar lurte på om det er noen måte å finne ut om Karl Alfred Jakobsen f. 1888 på Hillesøy kunne kvensk flytende. Om noen ville hjelpe meg hadde det vært kjempesnilt.

Mvh Trym Vierhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten er nok stor for at han ikke kunne særlig mye finsk, om han i det hele tatt kunne noe som helst! Husk at vi nå snakker om samfunn i Troms der finsk ikke ble brukt i det hele tatt. Hadde vedkommende derimot vært født i f.eks. østlige deler at Finnmark, ville nok saken ha stilt seg annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2017 den 19.41, trymvierhaug skrev:

Hei. Jeg sliter med å finne Marie Isaksdotter Vanhatalo/Wanhatalo (f. 31. mai 1859 i Korpilombolo, Övertorneå, Sverige og død 17. august 1914 i Lenvik, Troms) i digitalarkivet. Jeg skulle gjerne ha sett på papir om hun var kjent som kvene, eller ikke. Hun har et kvensk/finsk etternavn og har kvenske/svensk-finske forfedre. Hun var gift med Jakob Karesiussen f. 7. oktober 1850 i Lenvik, Hillesøy og død 28. desember 1931 i Hekkingen, Hillesøy. Hvis det er til noen hjelp har hun bodd i Gamvik og Baltsfjord en del.

 

Mvh Trym Vierhaug

 

Det heter vel kven, ikke kvene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎12‎.‎2017 den 18.02, Harry Aronsen skrev:

 

Det heter vel kven, ikke kvene...

 

jeg foretrekker den nordnorske formen: kvæn

 

kven er den "fine" formen, for finere folk

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ivar Kristensen skrev:

 

jeg foretrekker den nordnorske formen: kvæn

 

kven er den "fine" formen, for finere folk

 

Vel, på vanlig norsk bokmål heter det kven. Men hvis folk insisterer på å skrive på dialekt, er det greit for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Harry Aronsen skrev:

 

Vel, på vanlig norsk bokmål heter det kven.

 

Nettopp.

 

Jeg skriver kven (fordi fintfolket i Oslo har bestemt det), men sier kvæn.

 

Jeg skriver jeg, men sier æ, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder også etternavn. Noen forfiner for eksempel Hætta til Hetta. Jeg foretrekker formen som er nærmest uttalen, selv om det ofte er skrevet Hetta i kirkebøkene.

 

Beklager at jeg avsporet denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe dumt med denne type avsporing. Det har jo å gjøre med nordnorsk dialekt etc. så det er jo greit nok. Av ren nysgjerrighet folkens, vet dere om det er noen etterkommere av denne kvinnen som giftet seg tilbake inn i "kven-kulturen"?

Mvh Trym Vierhaug

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.