Gå til innhold
Arkivverket

Erik Spenningsby fra Spenningsby i Nittedal


Bjørn Katnosa
 Del

Recommended Posts

I søk etter mine forfedre har jeg i bygdebok for Hakadal kommet over Erik Spenningsby fra Spenningsby i Hakadal - hva hans egentlige etternavn var har jeg ikke klart

å finne  ut av - kanskje Olsen.

Det er angitt at han var gift med Marthe Olsdatter som etter at Erik døde ble gift med Ole Holter på Holter i Nittedal - jeg tror Erik Spenningsby og Marthe Olsdatter

hadde en sønn Niels som senere ble bruker av Holter i Nittedal. Jeg tror også de hadde en sønn Willum som ble bruker av Haug i Nittedal.

I kirkebøkene har jeg sett at Nils og Willum var hyppige faddere til hverandres barn i dåpen. Nils var også forlover da Willum giftet seg med Anne Toresdatter i Gjerdrum

i 1711.

I og med at bygdeboka ikke oppgir om og i tilfelle hvilke barn Erik Spenningsby hadde er jeg spent på om noen kan ha opplysninger.

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar - jeg tror at Nils Eriksen som ble bruker på Holter må ha vært sønn til Erik Spenningsby. Jeg tror også han hadde en sønn Willum som ble bruker av

Haug - Nils og Willum ser jeg av kirkebøkene stadig var faddere ved dåp til hverandres barn - Nils var også forlover da Willum giftet seg i 1711 i Gjerdrum med

Anne Torersdatter.

Manntallet for 1664 - 1666 klarer jeg ikke helt å tyde - jeg ser det muligens står  Willum Olsen og Spenningsby - det øvrige trenger jeg hjelp til.

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har søkt videre på Erik Spenningsby - tror han het Nielsen og var sønn av Nils Torgersen - Nils var da bror til Kristoffer Torgersen som ifølge bygdebok Hakadal pantsatte Spenningsby i 1604 - i manntallet for 1664 er angitt en Erik på gården - 40 år gammel - dette må være Erik Nielsen - han ble gift med Marthe Olsdatter som også var fra Spenningsby og datter til Ole Olsen som også er angitt i manntallet - 40 år i 1664. Trolig bodde 2 familier på Spenningsby. Erik fikk en sønn Nils som ble bruker og eier av Holter i Nittedal - moren hans Marthe ble gift med Ole Olsen Holter som var bruker før Nils tar over etter at hun ble enke rundt 1678. Jeg tror også Erik fikk en sønn Willum som ble bruker av Haug i Nittedal - samt i alle fall 2 døtre - Gunhild Nilsdatter som kom til Bjertnæs og Anne Nilsdatter.

Det er vanskelig å kvalitetssikre disse antagelsene så hvis noen kan avkrefte eller bekrefte om jeg er på riktig spor ville jeg sette pris på det.

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter å ha studert videre i bygdebok for Hakadal og også innlegg under brukernes forum har jeg konstatert at bestefar til Nils Torgersen var Brynil Mork fra Mork i Hakadal - det er angitt at Nils vokser opp hos bestefaren på Mork. Det er da sansynlig at Brynil i også var bestefar til Kristoffer Torgersen som i 1604 pantsatte Spenningsby og senere ble bruker av Rud i Nittedal - sønnen til Kristoffer ( Ola) overtok i 1648 igjen Spenningsby. Faren til Kristoffer og Nils het da trolig Torger Brynilsen.

Det er angitt at Nils Torgersen levde fra 1600 til 1684 - sønnen var trolig Erik Nilsen (Spenningsby) som ble født 1624 - i manntallet 1664 er han oppgitt å være 40 år.

Erik Spenningsby er angitt å være gift med Marthe Olsdatter - datter til Ola Kristoffersen Spenningsby som var sønn av Kristoffer Torgersen - bror til Nils Torgersen.

Som jeg har skrevet før er det vanskelig å kvalitetssikre data så langt tilbake - Brynil Mork ble trolig født rundt 1520 - 30 - men håper kanskje noen kan ha opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte mine antagelser. 

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg har i bygdebok for Nittedal registrert at Nils Torgersen er vitne i en tvistesak mellom Rotnes og Bjertnes i Nittedal i 1684. Det blir opplyst at hans far er Torgeir Brynilsen - sønn av Brynil Mork i Hakadal. I samme sak vitner Ola Spenningsby - og det er angitt at han trolig er i slekt med Nils Torgersen. Da er trolig Ola sønn til Kristoffer Torgersen.

Ola får en datter Marthe som blir gift med Erik Spenningsby -Erik dør tidlig og Marthe blir gift på nytt med Ola Holter på Holter i Nittedal.

Jeg tror at Marthe og Erik er foreldre til Nils Eriksen som overtok som bruker på Holter og Willum Eriksen som ble bruker av Haug. Kanskje er Erik Spenningsby sønn av Nils Torgersen - Nils er i tilfelle onkel til Marthe.

Jeg har tross iherdige forsøk ikke klart å kvalitetssikre ovenstående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.